Projekt čistá a zelená Praha |
ČT 1 | 25.1.2010 | 21:30 | pořad: Reportéři
ČT
Marek WOLLNER, moderátor
--------------------
Taková témata hrajeme v dnešních Reportérech ČT. Vítejte u 37 minut aktuální
publicistiky. Dobrý večer.
Prahu loni zaplavily reklamní poutače s nápisem Čistá a zelená Praha. Vedle
proměnlivých grafických symbolů obsahuje jednu konstantu - podpis primátora
Pavla Béma. Kampaň měla upozornit na to, že se město chce více starat o čistotu
a zeleň, kvůli čemuž dokonce navýšilo rozpočet o 250 milionů. Mimořádná akce,
jakou Praha nepamatuje, se shodou okolností rozjela v období před plánovanými
předčasnými volbami do Poslanecké sněmovny, ve kterých chtěl kandidovat i
primátor Bém. A nakolik to daňové poplatníky přišlo? To je hádanka, kterou
luští reportáž Filipa Černého.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Uprostřed loňského roku přišel pražský primátor Pavel Bém s nápadem přidat
mimořádně na životní prostředí ve městě 250 milionů korun. Na podzim se tak
začaly sázet stromy, uklízely se chodníky a v parcích město rozmisťovalo
lavičky.
Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Samozřejmě jsme vytvořili také instituci ombudsmana pro čistotu a zeleň, což je
pro ty občany asi nejdůležitější, jelikož je to jejich možnost, jak nás
kontaktovat případně se svými náměty a připomínkami.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Když zastupitelé
primátorův plán schvalovali, líbil se jim. Materiál, který dostali,byl velice
podrobný. Chybělo v něm pouze to, že navýšení rozpočtu bude provázet masivní
reklamní kampaň s názvem Projekt čisté a zelené Prahy.
Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
On to nebyl úplně projekt. Na začátku to slovo museli jsme samozřejmě nějak
občanům prezentovat, takže jsme museli vymyslet nějaký název, nějaké slovo, jak
to prezentovat. Navyšování rozpočtu nelze samozřejmě nazývat projektem.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Na Bémův návrh tedy zastupitelé
přiklepli 250 milionů navíc městským organizacím. 100 milionů na výsadbu a
údržbu zeleně, 51 milionů na drobné opravy chodníků a další na čištění chodníků
přikázané městu novým zákonem. Také se rozšiřovala dětská hřiště a objevilo se
přes tisíc nových košů. Radniční opozici ale přesto průběh akce překvapil.
Petra KOLÍNSKÁ, členka pražského zastupitelstva /SZ/
--------------------
Samozřejmě v době, kdy jsme to schvalovali, tak jsme vůbec netušili, že to bude
mít tu mediální podobu, jakou to mělo.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
V dokumentaci pro zastupitele
chybělo, že primátorovi nejde jen o úklid a sázení stromů, ale o rozsáhlou
veřejnou kampaň, která bude tuto jinak běžnou činnost úřadu propagovat. V srpnu
pak zasypaly Prahu reklamy na projekt. O jak velkou kampaň šlo? 350 billboardů,
150 bigboardů, 14 tisíc letáků, tisíce reklamních ploch na tramvajích a
autobusech. Na městské ploty, lavičky a zastávky bylo umístěno přes 12 tisíc
cedulek s logem projektu. Hlavní město tak zahájilo kampaň, která překvapila i
lidi z reklamní branže.
Martin CHARVÁT, kreativní ředitel, Konektor
--------------------
Samozřejmě je to kampaň místní, jo, týká se to jenom Prahy,ale na to je to teda
veliká kampaň, protože je vidět prakticky všude.
Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Samozřejmě občané musí být informováni o tom, co se děje s veřejným rozpočtem a
my je chceme do toho projektu, to je ten cíl toho projektu, je zapojit, chceme,
aby si uvědomovali, že ty peníze opravdu někam jdou a jdou do reálných věcí,
které pro ně děláme.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Reklamy měly dva společné motivy, telefon na ombudsmana pro městskou čistotu a
jméno a podpis primátora Pavla Béma. Bylo to všude, na popelářských vozech, u
každé opravy chodníku. V lesích se objevilo velké množství laviček, všechny s
podpisem Pavla Béma. Signaturu primátora město dokonce umístilo i na lavičky,
které v parcích stojí už od 90. let. Pavel Bém tak nevtíravě obsadil veřejný
prostor dva měsíce před plánovými volbami do sněmovny, kam ohlásil za ODS
kandidaturu.
Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
Mně to je jasné, na co se ptáte. Nebyla to kampaň primátora Béma, i když to tak
časově možná někdy vypadalo. Bylo to ze zcela prostých důvodů, že to rozhodnutí
padlo toho zastupitelstva
v červnu a následně se začal ten projekt realizovat. Tu čistotu a zeleň má
na starosti resortně vícero radních. To znamená, pokud jsme chtěli nějakou osobu, která
by ten projekt zaštítila tak, aby opravdu dala najevo, že se vší vážností se
tomu město Praha věnuje,tak nebyla logicky jiná volba než na pana primátora.
Jiří WITZANY, člen pražského zastupitelstva /SNK-ED/
--------------------
Tak podle mého názoru tady ta kampaň už přesáhla hranici toho, čemu by bylo
možné říkat informační kampaň, navíc ve spojení tedy s termínem voleb je
jasné,že tady jde spíše tedy o volební kampaň za rozpočtové prostředky.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Martin Charvát je uznávaný reklamní expert. Podle něj je oprávněné, že město v
kampani prezentuje svoji práci. Její načasování ale v pořádku není.
Martin CHARVÁT, kreativní ředitel, Konektor
--------------------
To načasování té kampaně, za kterou stojí pan primátor Bém, který shodou náhod
kandiduje ve volbách, tak vyšlo přesně v době, kdy se rozjely předvolební
kampaně. To znamená, že pro nezaujatého diváka, občana to samozřejmě vypadá
jako, že pan Bém si platí z peněz magistrátu svou vlastní volební kampaň. Tak
kampaň měla proběhnout někdy úplně jindy a v takovémhle případě prostě ji měli
zdržet, posunout, oddálit nebo změnit její načasování.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Pavlu Bémovi jsme poslali několik otázek k projektu, ale po návratu z
Antarktidy si nenašel čas nám odpovědět.
Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Občané musí být informováni o tom, co se děje s veřejným rozpočtem.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Vzali jsme tuto mluvčí za slovo a začali pátrat, kolik mediální kampaň stála
daňové poplatníky. Kdo zajišťoval všechnu tu propagaci a za kolik? V
materiálech pro zastupitele
o tom nebylo ani slovo. Začali jsme bývalou tiskovou mluvčí Bémova projektu.
Simona KIJONKOVÁ, bývalá mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Já jsem opravdu byla najatá jako externista na projekt a jakoby případně, kdo
mě platil, to si myslím, že teď opravdu nejsem oprávněná komukoliv sdělit.
Zkuste jakoby tu kolegyni paní Janu Kučerovou.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Zkusili jsme tedy současnou mluvčí, která má na vizitce adresu magistrátu hlavního města. Zaměstnankyní
magistrátu ale není. Kdo jí platí?
Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Jsem najata, ano, firmou, která tenhle projekt pro magistrát zajišťuje,
tu medializaci.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Co je to za firmu vlastně, která tohle dělá?
Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Je to poradenská firma, která spolupracuje dlouhodobě s magistrátem.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Já vím, ale název té firmy?
Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
BNV consulting.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Co se týče té reklamní roviny té akce, vy jste na tom něco dělali?
Helena MITWALLYOVÁ, vedoucí poradce, BNV consulting
--------------------
Nepodíleli jsme se na tom.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Zvláštní rozpor. Ale mluvčí Kučerová hned posílá e-mail a v něm jiné údaje. Ty
však zase nesedí.
redaktorka /citace z e-mailu Jany Kučerové/
--------------------
"Moji činnost hradí firma T.T.V., která zajišťuje PR pro Pražské
služby."
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Napsala slečna Kučerová.
Tomáš BÍLÝ, prezident agentury T.T.V.
--------------------
Na tomhle Projektu čisté a zelené Prahy jsme se nepodíleli a nemáme z něj tudíž
žádné platby, jo. Na tento projekt jsme skutečně nedali žádné peníze.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Platí Pražské služby firmu T.T.V. v rámci Projektu čistá a zelená Praha?
Miroslava EGEREROVÁ, mluvčí Pražských služeb
--------------------
Víte co, já popravdě bych se k tomu teď nechtěla vyjadřovat. Já nevím, co vám
na to mám říct.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Kdo vlastně platil tu její práci?
Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
Slečna Kučerová pracovala jako studentka na stáži.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Znamená to, že pracovala zadarmo?
Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
My jsme jí určitě neplatili.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Já se na to ptám, protože ona mi nejprve řekla, že jí platí firma T.T.V.
Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
Ona to zřejmě si spletla tu informaci. Ona byla v té době na stáži.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Lze si to splést, kdo mě platí?
Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
Já říkám, jak to je, že prostě opravdu byla oficiálně na stáži u společnosti
T.T.V.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Slečna Kučerová není jediný, kdo tvrdí, že za svoji práci pro magistrát nechce
peníze. Projekt čisté a zelené Prahy vymyslela a primátorovi připravila
auditorská firma BNV consulting. Z celkového koláče 250 milionů neodkousla ani
korunu,ty šly opravdu na chodníky. BNV sice projekt i řídí,ale nemá na to s
magistrátem žádnou smlouvu a nechce za to žádnou odměnu. Dělá to v rámci jiné
zakázky pro radnici.
Helena MITWALLYOVÁ, vedoucí poradce, BNV consulting
--------------------
Můžeme hovořit o nadstandardu, který pro takového klienta, jako je hlavní město
Praha, rádi poskytneme.
Jiří WITZANY, člen pražského zastupitelstva /SNK-ED/
--------------------
Já si nicméně nemyslím, že firma BNV consulting pro město pracuje zadarmo. Ty
celkové příjmy té firmy jsou takové, že nepředpokládám, že by na této práci,
jakkoliv tedy nevím o tom, že by město oficiálně BNV tuto práci zadalo, že by
BNV consulting na tom tratila.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
BNV consulting má s vedením radnice výborné vztahy. Od městských organizací
dostali už dlouhou řadu zakázek pod 2 miliony korun. K tak malým obchodům
nemusí magistrát vypisovat veřejnou soutěž. Většinou jen sám osloví nějaké tři
firmy a jednu vybere.
Helena MITWALLYOVÁ, vedoucí poradce, BNV consulting
--------------------
My zdaleka nejsme tak úspěšní, jak bychom chtěli být. My se účastníme všech
zakázek, které magistrát vypisuje v oblasti našeho podnikání. Naše úspěšnost je
zhruba 50, 60 %.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Takže, kvůli tomu, že některé subjekty tvrdí, že pracovaly zadarmo, nelze
přesně vyčíslit, kolik vlastně práce na projektu i mediální kampani stála.
Jedno konkrétní číslo nám ale poskytl šéf magistrátního PR Aleš Koutný, je to 6
milionů 650 tisíc. Nákup reklamních ploch a komunikaci v této hodnotě
zajišťovala firma Multima Group.
Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
Ta část mediální, to znamená, která se skládala z, řekněme, převážně venkovní
reklamy,byla přes 3 miliony korun, blížila se ke 4 milionům, výroba posterů
byla řádově v 1,3 milionů, akce pro média 0,8 milionů a podobně.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Pan Koutný ví nejlíp, o čem mluví. V době kampaně pro magistrát totiž firmu
Multima Group vlastnil. V říjnu ji prodal a stal se šéfem PR na Bémově
magistrátu. Multima Group nemá vlastní kancelář, nezveřejňuje údaje o svém
hospodaření, a dokonce ani svá telefonní čísla.
Na základě čeho vy jste to dělali? Na základě smlouvy s kým?
Aleš KOUTNÝ, bývalý majitel Multima Group
--------------------
Na základě smlouvy s organizacemi, které se účastnily projektu.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
To znamená, vy jste uzavřeli pět různých smluv. Je to tak?
Aleš KOUTNÝ, bývalý majitel Multima Group
--------------------
Čtyři.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Ředitel Koutný nám smlouvy ukázal. Podepsaly je městské společnosti, které
propagaci zeleného projektu hradily ze svých rozpočtů. Třeba Lesy hlavního
města nebo Technická správa komunikací. Firma Multima Group se v těchto čtyřech
kontraktech čtyřikrát zavazuje poskytnout jedinou věc - medializaci čisté a
zelené Prahy. Přestože v součtu jde o 6,5 milionu, jednotlivé smlouvy jsou vždy
pod hranicí 2 milionů, takže se o ně nemuselo veřejně soutěžit. Město uvádí,že
oslovilo vždy tři firmy, zda nemají o zakázku zájem. Na veřejné adrese města
ale o kontraktech nic není.
A vy jste vyhráli ta výběrová řízení? U všech čtyř organizací, jo?
Aleš KOUTNÝ, bývalý majitel Multima Group
--------------------
Ano, ano.
Martin KAMENÍK, protikorupční sdružení Oživení
--------------------
Každá ta příspěvková organizace vypsala svoji vlastní veřejnou zakázku, která
je vlastně pod 2 miliony, veřejná zakázka malého rozsahu, na kterou se
nevztahují nějaké další zákonné povinnosti. To znamená z hlediska zákona by
mělo být všechno v pořádku. Tady je podezření na to, že vše bylo předem
domluveno a že v podstatě magistrát nebo někdo z magistrátu přes vlastně svoji
síť těch příspěvkových organizací nařídil preferenci tady té firmy.
Aleš KOUTNÝ, bývalý majitel Multima Group
--------------------
Tak zřejmě byla s naší nabídkou největší spokojenost nebo splnila všechny
parametry, které byly v zadání.
Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Projekt čistá a zelená Praha pokračuje i letos. Budou se dál sázet květiny a
objevují se i další billboardy se jménem Pavla Béma. Tvůrci této kampaně se
mezitím přesunuli mezi pražské úředníky. Kromě Aleše Koutného už nastoupila na
oddělení městského PR i někdejší stážistka Jana Kučerová.