Projekt čistá a zelená Praha

ČT 1 | 25.1.2010 | 21:30 | pořad: Reportéři ČT



Marek WOLLNER, moderátor
--------------------
Taková témata hrajeme v dnešních Reportérech ČT. Vítejte u 37 minut aktuální publicistiky. Dobrý večer.
Prahu loni zaplavily reklamní poutače s nápisem Čistá a zelená Praha. Vedle proměnlivých grafických symbolů obsahuje jednu konstantu - podpis primátora Pavla Béma. Kampaň měla upozornit na to, že se město chce více starat o čistotu a zeleň, kvůli čemuž dokonce navýšilo rozpočet o 250 milionů. Mimořádná akce, jakou Praha nepamatuje, se shodou okolností rozjela v období před plánovanými předčasnými volbami do Poslanecké sněmovny, ve kterých chtěl kandidovat i primátor Bém. A nakolik to daňové poplatníky přišlo? To je hádanka, kterou luští reportáž Filipa Černého.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Uprostřed loňského roku přišel pražský primátor Pavel Bém s nápadem přidat mimořádně na životní prostředí ve městě 250 milionů korun. Na podzim se tak začaly sázet stromy, uklízely se chodníky a v parcích město rozmisťovalo lavičky.

Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Samozřejmě jsme vytvořili také instituci ombudsmana pro čistotu a zeleň, což je pro ty občany asi nejdůležitější, jelikož je to jejich možnost, jak nás kontaktovat případně se svými náměty a připomínkami.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Když zastupitelé primátorův plán schvalovali, líbil se jim. Materiál, který dostali,byl velice podrobný. Chybělo v něm pouze to, že navýšení rozpočtu bude provázet masivní reklamní kampaň s názvem Projekt čisté a zelené Prahy.

Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
On to nebyl úplně projekt. Na začátku to slovo museli jsme samozřejmě nějak občanům prezentovat, takže jsme museli vymyslet nějaký název, nějaké slovo, jak to prezentovat. Navyšování rozpočtu nelze samozřejmě nazývat projektem.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Na Bémův návrh tedy zastupitelé přiklepli 250 milionů navíc městským organizacím. 100 milionů na výsadbu a údržbu zeleně, 51 milionů na drobné opravy chodníků a další na čištění chodníků přikázané městu novým zákonem. Také se rozšiřovala dětská hřiště a objevilo se přes tisíc nových košů. Radniční opozici ale přesto průběh akce překvapil.

Petra KOLÍNSKÁ, členka pražského zastupitelstva /SZ/
--------------------
Samozřejmě v době, kdy jsme to schvalovali, tak jsme vůbec netušili, že to bude mít tu mediální podobu, jakou to mělo.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
V dokumentaci pro zastupitele chybělo, že primátorovi nejde jen o úklid a sázení stromů, ale o rozsáhlou veřejnou kampaň, která bude tuto jinak běžnou činnost úřadu propagovat. V srpnu pak zasypaly Prahu reklamy na projekt. O jak velkou kampaň šlo? 350 billboardů, 150 bigboardů, 14 tisíc letáků, tisíce reklamních ploch na tramvajích a autobusech. Na městské ploty, lavičky a zastávky bylo umístěno přes 12 tisíc cedulek s logem projektu. Hlavní město tak zahájilo kampaň, která překvapila i lidi z reklamní branže.

Martin CHARVÁT, kreativní ředitel, Konektor
--------------------
Samozřejmě je to kampaň místní, jo, týká se to jenom Prahy,ale na to je to teda veliká kampaň, protože je vidět prakticky všude.

Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Samozřejmě občané musí být informováni o tom, co se děje s veřejným rozpočtem a my je chceme do toho projektu, to je ten cíl toho projektu, je zapojit, chceme, aby si uvědomovali, že ty peníze opravdu někam jdou a jdou do reálných věcí, které pro ně děláme.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Reklamy měly dva společné motivy, telefon na ombudsmana pro městskou čistotu a jméno a podpis primátora Pavla Béma. Bylo to všude, na popelářských vozech, u každé opravy chodníku. V lesích se objevilo velké množství laviček, všechny s podpisem Pavla Béma. Signaturu primátora město dokonce umístilo i na lavičky, které v parcích stojí už od 90. let. Pavel Bém tak nevtíravě obsadil veřejný prostor dva měsíce před plánovými volbami do sněmovny, kam ohlásil za ODS kandidaturu.

Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
Mně to je jasné, na co se ptáte. Nebyla to kampaň primátora Béma, i když to tak časově možná někdy vypadalo. Bylo to ze zcela prostých důvodů, že to rozhodnutí padlo toho zastupitelstva v červnu a následně se začal ten projekt realizovat. Tu čistotu a zeleň má  na starosti resortně vícero radních. To znamená, pokud jsme chtěli nějakou osobu, která by ten projekt zaštítila tak, aby opravdu dala najevo, že se vší vážností se tomu město Praha věnuje,tak nebyla logicky jiná volba než na pana primátora.

Jiří WITZANY, člen pražského zastupitelstva /SNK-ED/
--------------------
Tak podle mého názoru tady ta kampaň už přesáhla hranici toho, čemu by bylo možné říkat informační kampaň, navíc ve spojení tedy s termínem voleb je jasné,že tady jde spíše tedy o volební kampaň za rozpočtové prostředky.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Martin Charvát je uznávaný reklamní expert. Podle něj je oprávněné, že město v kampani prezentuje svoji práci. Její načasování ale v pořádku není.

Martin CHARVÁT, kreativní ředitel, Konektor
--------------------
To načasování té kampaně, za kterou stojí pan primátor Bém, který shodou náhod kandiduje ve volbách, tak vyšlo přesně v době, kdy se rozjely předvolební kampaně. To znamená, že pro nezaujatého diváka, občana to samozřejmě vypadá jako, že pan Bém si platí z peněz magistrátu svou vlastní volební kampaň. Tak kampaň měla proběhnout někdy úplně jindy a v takovémhle případě prostě ji měli zdržet, posunout, oddálit nebo změnit její načasování.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Pavlu Bémovi jsme poslali několik otázek k projektu, ale po návratu z Antarktidy si nenašel čas nám odpovědět.

Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Občané musí být informováni o tom, co se děje s veřejným rozpočtem.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Vzali jsme tuto mluvčí za slovo a začali pátrat, kolik mediální kampaň stála daňové poplatníky. Kdo zajišťoval všechnu tu propagaci a za kolik? V materiálech pro zastupitele o tom nebylo ani slovo. Začali jsme bývalou tiskovou mluvčí Bémova projektu.

Simona KIJONKOVÁ, bývalá mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Já jsem opravdu byla najatá jako externista na projekt a jakoby případně, kdo mě platil, to si myslím, že teď opravdu nejsem oprávněná komukoliv sdělit. Zkuste jakoby tu kolegyni paní Janu Kučerovou.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Zkusili jsme tedy současnou mluvčí, která má na vizitce adresu magistrátu hlavního města. Zaměstnankyní magistrátu ale není. Kdo jí platí?

Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Jsem najata, ano, firmou, která tenhle projekt pro  magistrát zajišťuje, tu medializaci.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Co je to za firmu vlastně, která tohle dělá?

Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
Je to poradenská firma, která spolupracuje dlouhodobě s magistrátem.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Já vím, ale název té firmy?

Jana KUČEROVÁ, mluvčí Projektu čisté a zelené Prahy
--------------------
BNV consulting.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Co se týče té reklamní roviny té akce, vy jste na tom něco dělali?

Helena MITWALLYOVÁ, vedoucí poradce, BNV consulting
--------------------
Nepodíleli jsme se na tom.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Zvláštní rozpor. Ale mluvčí Kučerová hned posílá e-mail a v něm jiné údaje. Ty však zase nesedí.

redaktorka /citace z e-mailu Jany Kučerové/
--------------------
"Moji činnost hradí firma T.T.V., která zajišťuje PR pro Pražské služby."

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Napsala slečna Kučerová.

Tomáš BÍLÝ, prezident agentury T.T.V.
--------------------
Na tomhle Projektu čisté a zelené Prahy jsme se nepodíleli a nemáme z něj tudíž žádné platby, jo. Na tento projekt jsme skutečně nedali žádné peníze.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Platí Pražské služby firmu T.T.V. v rámci Projektu čistá a zelená Praha?

Miroslava EGEREROVÁ, mluvčí Pražských služeb
--------------------
Víte co, já popravdě bych se k tomu teď nechtěla vyjadřovat. Já nevím, co vám na to mám říct.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Kdo vlastně platil tu její práci?

Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
Slečna Kučerová pracovala jako studentka na stáži.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Znamená to, že pracovala zadarmo?

Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
My jsme jí určitě neplatili.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Já se na to ptám, protože ona mi nejprve řekla, že jí platí firma T.T.V.

Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
Ona to zřejmě si spletla tu informaci. Ona byla v té době na stáži.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Lze si to splést, kdo mě platí?

Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
Já říkám, jak to je, že prostě opravdu byla oficiálně na stáži u společnosti T.T.V.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Slečna Kučerová není jediný, kdo tvrdí, že za svoji práci pro magistrát nechce peníze. Projekt čisté a zelené Prahy vymyslela a primátorovi připravila auditorská firma BNV consulting. Z celkového koláče 250 milionů neodkousla ani korunu,ty šly opravdu na chodníky. BNV sice projekt i řídí,ale nemá na to s magistrátem žádnou smlouvu a nechce za to žádnou odměnu. Dělá to v rámci jiné zakázky pro radnici.

Helena MITWALLYOVÁ, vedoucí poradce, BNV consulting
--------------------
Můžeme hovořit o nadstandardu, který pro takového klienta, jako je hlavní město Praha, rádi poskytneme.

Jiří WITZANY, člen pražského zastupitelstva /SNK-ED/
--------------------
Já si nicméně nemyslím, že firma BNV consulting pro město pracuje zadarmo. Ty celkové příjmy té firmy jsou takové, že nepředpokládám, že by na této práci, jakkoliv tedy nevím o tom, že by město oficiálně BNV tuto práci zadalo, že by BNV consulting na tom tratila.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
BNV consulting má s vedením radnice výborné vztahy. Od městských organizací dostali už dlouhou řadu zakázek pod 2 miliony korun. K tak malým obchodům nemusí magistrát vypisovat veřejnou soutěž. Většinou jen sám osloví nějaké tři firmy a jednu vybere.

Helena MITWALLYOVÁ, vedoucí poradce, BNV consulting
--------------------
My zdaleka nejsme tak úspěšní, jak bychom chtěli být. My se účastníme všech zakázek, které magistrát vypisuje v oblasti našeho podnikání. Naše úspěšnost je zhruba 50, 60 %.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Takže, kvůli tomu, že některé subjekty tvrdí, že pracovaly zadarmo, nelze přesně vyčíslit, kolik vlastně práce na projektu i mediální kampani stála. Jedno konkrétní číslo nám ale poskytl šéf magistrátního PR Aleš Koutný, je to 6 milionů 650 tisíc. Nákup reklamních ploch a komunikaci v této hodnotě zajišťovala firma Multima Group.

Aleš KOUTNÝ, ředitel Public relations, Magistrát hl. m. Prahy
--------------------
Ta část mediální, to znamená, která se skládala z, řekněme, převážně venkovní reklamy,byla přes 3 miliony korun, blížila se ke 4 milionům, výroba posterů byla řádově v 1,3 milionů, akce pro média 0,8 milionů a podobně.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Pan Koutný ví nejlíp, o čem mluví. V době kampaně pro magistrát totiž firmu Multima Group vlastnil. V říjnu ji prodal a stal se šéfem PR na Bémově magistrátu. Multima Group nemá vlastní kancelář, nezveřejňuje údaje o svém hospodaření, a dokonce ani svá telefonní čísla.
Na základě čeho vy jste to dělali? Na základě smlouvy s kým?

Aleš KOUTNÝ, bývalý majitel Multima Group
--------------------
Na základě smlouvy s organizacemi, které se účastnily projektu.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
To znamená, vy jste uzavřeli pět různých smluv. Je to tak?

Aleš KOUTNÝ, bývalý majitel Multima Group
--------------------
Čtyři.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Ředitel Koutný nám smlouvy ukázal. Podepsaly je městské společnosti, které propagaci zeleného projektu hradily ze svých rozpočtů. Třeba Lesy hlavního města nebo Technická správa komunikací. Firma Multima Group se v těchto čtyřech kontraktech čtyřikrát zavazuje poskytnout jedinou věc - medializaci čisté a zelené Prahy. Přestože v součtu jde o 6,5 milionu, jednotlivé smlouvy jsou vždy pod hranicí 2 milionů, takže se o ně nemuselo veřejně soutěžit. Město uvádí,že oslovilo vždy tři firmy, zda nemají o zakázku zájem. Na veřejné adrese města ale o kontraktech nic není.
A vy jste vyhráli ta výběrová řízení? U všech čtyř organizací, jo?

Aleš KOUTNÝ, bývalý majitel Multima Group
--------------------
Ano, ano.

Martin KAMENÍK, protikorupční sdružení Oživení
--------------------
Každá ta příspěvková organizace vypsala svoji vlastní veřejnou zakázku, která je vlastně pod 2 miliony, veřejná zakázka malého rozsahu, na kterou se nevztahují nějaké další zákonné povinnosti. To znamená z hlediska zákona by mělo být všechno v pořádku. Tady je podezření na to, že vše bylo předem domluveno a že v podstatě magistrát nebo někdo z magistrátu přes vlastně svoji síť těch příspěvkových organizací nařídil preferenci tady té firmy.

Aleš KOUTNÝ, bývalý majitel Multima Group
--------------------
Tak zřejmě byla s naší nabídkou největší spokojenost nebo splnila všechny parametry, které byly v zadání.

Filip ČERNÝ, redaktor
--------------------
Projekt čistá a zelená Praha pokračuje i letos. Budou se dál sázet květiny a objevují se i další billboardy se jménem Pavla Béma. Tvůrci této kampaně se mezitím přesunuli mezi pražské úředníky. Kromě Aleše Koutného už nastoupila na oddělení městského PR i někdejší stážistka Jana Kučerová.