Kolik stojí pražské Výstaviště?
Reflex
| 30.10.2008 | rubrika: Risk a zisk | strana: 22 | autor: MAREK
HUDEMA
ŠKODA ZA MILIARDU KORUN. To je první bilance požáru části Průmyslového paláce
na pražském Výstavišti. Zároveň se zjistilo, že peníze z pojištění vyhořelé
budovy nedostane Praha, které palác patří, ale soukromá firma. Znovu tak ožily
diskuse o nájemních smlouvách pro město nevýhodných a o tom, jak se v Čechách –
za účasti dvou největších politických stran – hospodaří s městským majetkem.
Průmyslový palác, jehož západní křídlo vyhořelo, byl sice pojištěn, ale
pojistku platí, a peníze tak dostane nájemce areálu Výstaviště, kde palác
stojí, tedy firma Incheba. Ta si s penězi z pojistky může udělat, co chce. Může
znovu postavit vyhořelou památku, ale taky dát třeba opulentní odměny svým
zaměstnancům nebo majitelům. Takový postup firmě kdysi mlčky schválila radnice.
Magistrát hlavního města chce Inchebu přesvědčit, aby
znovu postavila repliku vyhořelého paláce. Pražský radní Milan Richter (ODS) tvrdí, že
magistrát uzavře s Inchebou dodatek k nájemní smlouvě a do konce září 2010
firma obnoví na původním místě celý Průmyslový palác. Incheba zatím jedná
vstřícně. „Respektujeme právo majitele, aby si určil, na co peníze z pojistky
půjdou,“ uvedl ředitel a majitel Incheby Alexander Rozin. Je to logické, firma
potřebuje na Výstavišti další výstavní plochy, kterých je nedostatek, a tak
ráda palác znovu dostaví.
Jenže pokud by se firma rozhodla postavit palác jinak nebo místo něj postavit
něco jiného, Praha na ni nemá žádné páky.
Radní
Richter teď hrozí možným přitvrzením nebo přímo vypovězením smlouvy na pronájem
Výstaviště. Ale dohoda, jež dává Výstaviště do pronájmu Inchebě za
nadstandardně výhodných podmínek a na kterou město doplácí desítky miliónů
korun ročně, se z důvodů případných neshod kolem rekonstrukce paláce vypovědět
nedá.
PRAHA „ŠETŘÍ“
Jak se vlastně Praha dostala do téhle nevýhodné situace? Vše začalo v
devadesátých letech a důvodem pozdějších problémů byla snaha „ušetřit“ městskou
hotovost a také podivná vstřícnost některých radních k určitým firmám.
A svůj, byť nepřímý podíl má na celé kauze i stát.
V roce 1991 se konala na Výstavišti jubilejní, stoletá výstava.
Nutno podotknout, že pražskému magistrátu se do účasti na
pořádání výstavy příliš nechtělo, ale nakonec jej k tomu dotlačil stát. Ten byl
spoluvlastníkem Výstaviště a slíbil Praze, že za její pomoc při výstavě jí
daruje svoji část Výstaviště. Navíc Společnosti pro pořádání Všeobecné československé
výstavy půjčil peníze přes tehdy státní Československou obchodní banku – ČSOB.
Společnost pro pořádání výstavy pak na výstavišti postavila nové budovy, včetně
Křižíkových pavilónů. Jenže výstava se přes krásu obnovené Křižíkovy fontány
finančně nevydařila. Zůstal po ní téměř dvoumiliardový dluh. Není divu.
Navštívil ji, pravda, tehdejší prezident Václav Havel, ale „úspěchy“
Československa jinak nikoho příliš netáhly. Monstrózní podniky vyšly z módy.
Společnost pro výstavu byla před krachem a nemohla dodržet svůj původní
závazek: převést pavilóny, jež postavila na Výstavišti, na hlavní město Prahu.
Místo toho Společnost ČSOB poslala do konkursu. Město ale potřebovalo získat
nemovitosti na Výstavišti, které vlastnila Společnost. Z čistě praktických
důvodů – v rozděleném areálu by nešlo dobře hospodařit. Jenže nikomu se
nechtělo za stavby platit hotově, a tak se zrodila elegantní myšlenka:
Výstaviště bude na pět až patnáct let pronajato nějaké firmě. Ta ale nebude
platit nájem v hotovosti, nýbrž koupí budovy po krachující Společnosti.
Pavilóny pak předá městu a za to bude moci hospodařit na Výstavišti. Město tak
fyzicky nevydá ani korunu.
PRIMÁTOR A KORUPCE
Pražští radní
dokonce v roce 2000 určili, že tou firmou bude společnost Musical – producent oblíbených
muzikálů, jako byl například Jesus Christ Superstar. Záměr Musicalu vytvořit z
Výstaviště zábavní park odpovídal koncepci radnice, která chtěla přestěhovat
pořádání velkých výstav z Výstaviště na okraj Prahy. Musical byl navíc tehdy v
oblibě i u celostátních politiků, kteří se na Výstavišti scházeli právě na
muzikálových premiérách. Ruka byla v rukávu.
Jenže do hry vstoupil neočekávaně Alexandr Rozin, majitel Incheby. Dnes jeden z
nejbohatších Slováků, tehdy nepříliš známý podnikatel ruského původu. Ten
koupil přímo od konkursního správce objekty na výstavišti. Za 261 miliónů
korun. A začal požadovat to, co měl původně slíbeno Musical, tedy pronájem
Výstaviště. Praha se ještě pokusila vývoj zvrátit žalobou u soudu, ale
neúspěšně. Incheba nabídla Praze tento obchod: Praha od ní koupí stavby na
Výstavišti za více než 300 miliónů korun a pronajme jí celé Výstaviště. Radním se to zalíbilo. Navíc nebylo
třeba platit nic v hotovosti.
Incheba dostala Výstaviště do pronájmu na patnáct let za 60 miliónů ročně – a
nájem postupně „umazával“ pražský dluh u Incheby. Šedesát miliónů ročně,
to nebyl pro firmu špatný obchod, celé Výstaviště vydělávalo mnohem více. Navíc
se jí povedlo prodat budovy na Výstavišti o několik desítek miliónů dráž, než
je sama koupila od konkursního správce.
Opozice v zastupitelstvu města
sice protestovala, že smlouvy jsou pro Prahu nevýhodné, ale neúspěšně.
Radnici totiž zcela ovládala koalice ČSSD (náměstkem primátora pro finanční
záležitosti byl tehdy Jiří Paroubek) a ODS.
Radní
dokonce obešli i vlastního primátora – Jana Kasla z ODS. Protože o něm bylo
známo, že považuje pronájem Inchebě za nevýhodný, radní si počkali, až odjede na
dovolenou, a pak smlouvu
schválili bez něj. Kasl později odešel z ODS, protože se prý podle něj
nedokázala vypořádat s korupcí. A souviselo to i s klientelismem, jehož jedním
z příkladů byly podle Kasla právě dohody s Inchebou.
To ale nebyl zdaleka ještě konec celého příběhu. V roce 2002 přišly povodně a
stoletá voda pronikla i na Výstaviště. A protože Praha neměla prostředky na
rekonstrukci Výstaviště, uzavřela s Inchebou téměř přesně rok po povodních
dodatek ke smlouvě. Firma podle ní měla areál Výstaviště sama opravit – tedy,
přesněji řečeno, proinvestovat v něm miliardu korun. Za to byl Inchebě
prodloužen nájem Výstaviště na šedesát let a nájemné sníženo na deset miliónů
ročně (postupně poroste do roku 2054 na 30 miliónů ročně).
POVODNÍ K HALE
Přibližným propočtem vypadá vše v pořádku: Incheba investuje miliardu a o
zhruba podobnou sumu – po započtení infl ace – se jí sníží nájemné. Ježe zdání
klame. První nesrovnalost je, že miliardu má Incheba investovat do Výstaviště
do roku 2012. Tedy do deseti let od povodní, které vyvolaly změnu smlouvy a
nutnost „rekonstrukcí“.
To je trochu podezřelé. Navíc z dokumentů hospodářského výboru pražského magistrátu vyplývá, že jednou z
investic by měla být největší víceúčelová hala ve střední Evropě za zhruba 600
miliónů korun. Zřejmě tak má pravdu jeden z kritiků smlouvy s Inchebou, zastupitel Jiří Witzany (Evropští demokraté).
Ten tvrdí, že Incheba investuje jen do toho, co sama potřebuje pro svou
výstavnickou činnost. „Nedůležité“ investice Incheba odkládá pod různými
záminkami a zbytek areálu prý podle Witzanyho spíš „vybydluje“.
Praha přitom každý rok „naleje“ do údržby Výstaviště zhruba 60 miliónů korun.
Formálně jde ovšem o výdaje na rekonstrukci, nikoliv údržbu. V praxi to vypadá
například tak, že Incheba udržuje plynoměry a Praha třeba rozvody plynu.
PAVEL BÉM: VŠE UKÁŽE ČAS
Není divu, že teď radní
Richter mluví o nutnosti „přitvrzení smlouvy“ s Inchebou, zvláště když proniklo
na veřejnost, že v rámci „popovodňových“ úlev Inchebě odpadla i povinnost
pojistit majetek na Výstavišti ve prospěch města. Otázkou ovšem je, zda i radního Richtra nepopadne
najednou neodolatelná vstřícnost k Inchebě jako jeho kolegy, nebo zda změna
smlouvy nebude projednána v době jeho dovolené. Případ Kasl varuje. Současný
pražský primátor Bém (ODS) navíc před nedávnem Mladé frontě DNES řekl, že
výhodnost současné smlouvy s Inchebou „ukáže čas“. Takže uvidíme.
Foto popis| Pražské Výstaviště pronajímá město za 10 miliónů korun ročně,
údržba ho ale stojí několikrát více
Foto autor| FOTO ČTK