Výstaviště v letech 1990 – 2002 Varianta A (delší)
Areál Výstaviště (dříve Park
kultury a oddechu Julia Fučíka) byl v roce 1990 státním majetkem,
spravovaným Národním výborem hl.m.Prahy. V říjnu 1990 byl zapůjčen Společnosti
pro VČSV, založené federální vládou ČSFR speciálně za účelem uspořádání
Všeobecné československé výstavy v Praze 1991. Tato výstava, která měla
být jubilejní k úspěšné Zemské výstavě 1891, byla naplánována ještě za
Národní fronty jako presentace úspěchů socialismu. První postkomunistická vláda
myšlenku převzala a prosadila uspořádání výstavy s pozměněným scénářem, v
úmyslu oslavit novou svobodu a podpořit budování identity obnoveného
demokratického státu. Ekonomicky však nový scénář zůstal stejně nerealistický,
jako byl ten předrevoluční. To zjistila nová pražská samospráva, zvolená
v listopadu 1990, a vyvinula velké úsilí k zastavení projektu,
protože se obávala, že prodělek výsledně půjde nějakým způsobem k tíži
areálu. Projekt však byl již v takovém stupni příprav, že se to
nepodařilo, nehledě k tomu, že státní politická representace (ve výstavním
výboru figurovala jména jako Mikloško, Pithart, Čarnogurský, Vrba, Štěpová,
Schwarzenberg, Uhde, Snopko, Chren a další) akci považovala za prestižní a hlas
města byl zcela osamocený.
Areál měl být Společnosti pro
VČSV zapůjčen do června 1992, poté měl být vrácen městu, a to včetně staveb,
které v něm Společnost pro konání výstavy postaví. Celá výstava byla
úvěrována Československou obchodní bankou, úvěr dosáhl výše 1,2 miliardy Kč a
nikdy nebyl splacen (během následujících let se dluh postupně s úroky
přiblížil 2 miliardám). K zajištění tohoto dluhu zřídila ČSOB u staveb
vybudovaných v rámci výstavy (Křižíkovy pavilony, Pyramida, Spirála,
Dětský svět a další menší pavilony) zástavní právo.
Městu byly v letech 1992
a násl. postupně převáděna do vlastnictví všechna kulturní a zábavní zařízení
(jako např. divadla, zoologická a botanická zahrada atd.), avšak areál
Výstaviště byl ministerstvem pro privatizaci a ministerstvem financí zablokován
a byly hledány různé ekonomické modely, jak jeho privatizací získat prostředky
k umoření pohledávky ČSOB, tehdy ještě státní banky. Město s takovým
postupem z pochopitelných důvodů nesouhlasilo - plně se potvrdily jeho
předchozí obavy a orgány samosprávy nechtěly připustit, aby dluh vzniklý státní
direktivou byl přenesen na pražany.
Protože historická část
areálu, vzniklá v roce 1891, byla památkově chráněná, podařilo se ji
uchránit před privatizací a převést do vlastnictví města rozhodnutím
ministerstva kultury. Šlo o všechny historické stavby a naprostou většinu
pozemků, a privatizovatelný majetek se
tak prudce zredukoval na dvě skupiny: čistě státní majetek převážně technického
charakteru (malá sportovní hala, administrativní budovy, přístupové komunikace,
inženýrské sítě a malá část pozemků připojených k areálu až ve 20.
století) a stavby Společnosti pro VČSV, zatížené zástavním právem ČSOB,
postavené na (již) městských pozemcích.
Za tohoto nového majetkového
uspořádání přestala být reálná jakákoli cesta, jak státní majetek využít
k umoření astronomického dluhu – reálná hodnota privatizovatelného majetku
byla řádově nižší, než pohledávky ČSOB a navíc ani nebyl bez hlavní (městské)
části areálu samostatně využitelný. Proto vláda ČR v roce 1995 přijala
usnesení, podle kterého byla připravena zbytek areálu převést do vlastnictví
města v případě, že město zaplatí ČSOB alespoň část dluhu ve výši cca 650
mil. Kč. Ani tato částka však nebyla pro město přijatelná
Tím vznikla v areálu
Výstaviště zablokovaná situace trojího vlastnictví, která znemožňovala jeho
rozvoj, rozsáhlejší investiční činnost, uzavírání dlouhodobějších nájemních
smluv atd. Za této situace město akceptovalo na přelomu 1997/98 nabídku
společnosti Musical spol. s r.o., že bude nadále postupovat jako
prostředník ve snaze města sjednotit vlastnicky areál Výstaviště a následně že
se bude Musical podílet jako nájemce na transformaci areálu Výstaviště na
společensko kulturní centrum, což byl dlouhodobý záměr města a zároveň předmět
podnikání Musicalu. Podmínkou bylo, že k tomu Musical založí samostatnou
akciovou společnost – v roce 1999 proto byla založena a.s. Zábavní a
výstavní park.
Zábavnímu parku se podařilo
během dvou let sestavit potřebné administrativní podklady a jednáním
s ministerstvem financí a s ČSOB zajistit převod státního majetku do
vlastnictví města odděleně od řešení dluhů Společnosti pro VČSV, na kterou
mezitím ČSOB prohlásila konkurz. Na
základě shromážděných evidenčních podkladů pak Zábavní park doložil ČSOB, že
městem akceptovatelná cena objektů Společnosti pro VČSV (navzdory zástavnímu
právu zajišťujícímu dluh cca 1,2 miliardy) nemůže být vyšší, než 240 mil. Kč a
fakticky je ještě podstatně nižší (ročně vynášejí pouze kolem 10 mil. Kč). Za těchto
240 mil. Kč pak správce konkurzní podstaty majetek Společnosti pro VČSV nabídl
k prodeji, Zábavní park zajistil potřebnou částku a předložil
v zastoupení města konkurzní nabídku.
Do konkurzního prodeje však
vstoupila výstavní společnost Incheba Praha spol.s r.o., která
s nezastíraným úmyslem znemožnit Zábavnímu parku plnění jeho závazků vůči
městu nabídla o 20 mil. Kč více.
Zároveň prostřednictvím radního Dvořáka začala Incheba usilovat o uzavření
dlouhodobé nájemní smlouvy k celému areálu Výstaviště. Správce konkurzní
podstaty uzavřel v červnu 2000 s Inchebou kupní smlouvu, aniž by však
při jejím podpisu dostal zaplaceno - Incheba požadované peníze pouze složila na
zvláštní účet, se kterým správce nemohl disponovat.
Následně Incheba nepřesně informovala
město, že nemovitosti koupila a zaplatila za ně, a nabídla je městu bezúplatně,
pokud s ní bude nájemní smlouva uzavřena. Radní Dvořák společně
s radním Němcem připravili komplex smluv, na základě kterých město (místo
bezúplatného získání) objekty koupilo za stejnou cenu (tj. o 20 mil.Kč vyšší,
než správce konkurzní podstaty nabízel), navýšenou ovšem o daňové povinnosti
v celkové výši dalších 40 mil. Kč, a pronajalo Inchebě bez výběrového
řízení celý areál Výstaviště na 15 let s opakovanou opcí dalších 5 let. Cenu
260 mil.Kč doložila Incheba zmanipulovaným znaleckým posudkem, který oceňoval
dočasné stavby s nařízeným odstraněním jako by měly životnost 70 let apod.
Pro mezidobí, kdy se
projednávaly otázky koupě objektů Společnosti pro VČSV od Incheby městem a
nájemní smlouva Incheby ještě neplatila, byla uzavřena další smlouva, podle
které se město s Inchebou jako dva vlastníci nemovitostí v areálu
mělo dělit o výnosy z výstavní činnosti, očištěné o náklady na správu
areálu prováděnou městskou příspěvkovou organizací Výstaviště Praha,
v poměru 74 : 26. Skutečnost, že objekty Společnosti pro VČSV měly být
podle smlouvy z roku 1990, ke které Incheba při konkurzním prodeji
přistoupila, provozovány městem bezplatně až do doby, kdy budou městu převedeny
do vlastnictví, nebyla v této smlouvě vůbec vzata v úvahu. Obdobně i fakt,
že objekty, které Incheba koupila, leží na pozemcích města, nebyl nijak zohledněn a od Incheby nebylo
požadováno za užívání městských pozemků žádné nájemné.
V tomto mezidobí pak
Incheba donutila správcovskou organizaci Výstaviště Praha k uzavření podnájemních
smluv, na základě kterých pořádala v areálu vlastní výstavy. Cena za
podnájem v těchto smlouvách byla o 1/3 nižší, než platili ve stejném
období ostatní vystavovatelé. Navíc ale Incheba soustavně neplatila ani své
závazky z těchto beztak výhodných smluv, a v srpnu 2001 dosáhl její
dluh vůči organizaci Výstaviště Praha 22 mil. Kč. Tím Incheba a) likvidovala konkurenci, b) dostala
organizaci Výstaviště Praha do platební neschopnosti a c) dále způsobila, že
organizace Výstaviště Praha, která v roce 1999 vykázala zisk 16 mil. Kč,
se za prvních 8 měsíců roku 2001 dostala do ztráty 30 mil. Kč.
Když však přišlo na dělení
výnosů z výstavní činnosti podle přechodné smlouvy, schválili radní Němec
a předseda Kontrolního výboru Zastupitelstva Kubík rozdělení v poměru 21,8
mil.Kč pro město, 12,4 mil.Kč pro Inchebu. Učinili tak v rozporu se
smlouvou, na základě Inchebou potvrzené tabulky, rozepisující výnosy výstavní
činnosti bez odečtení nepřímých nákladů na správu areálu. Při tom byli dle
tvrzení ředitele Výstaviště Praha výslovně upozorněni, že tyto náklady je třeba
ještě zohlednit a věděli, že organizace Výstaviště Praha je v hluboké
ztrátě. Kdyby byly výnosy z výstavní činnosti vypočteny řádně podle smlouvy,
zbylo by na Inchebu méně než 1 mil. Kč.
Ihned, jakmile byly dokončeny
úkony související s koupí objektů Společnosti pro VČSV městem od Incheby
(v polovině srpna 2001), obsadila Incheba areál výstaviště včetně archivu, Výstaviště Praha muselo propustit téměř
všechny zaměstnance a v listopadu 2001 zcela ukončilo svou činnost. Ještě
v prosinci však byly do účetnictví Výstaviště Praha dodatečně znovu
zúčtovávány faktury Incheby v celkové výši cca 5 mil.Kč, které již na jaře
byly tehdejším ekonomickým vedením Výstaviště Praha odmítnuty jako neoprávněné.
Teprve po těchto transakcích,
kdy Incheba získala na úkor města přinejmenším pochybným způsobem několik
desítek milionů Kč a zároveň si zajistila faktický a nerušený výkon nájmu
celého areálu, byly peníze správci konkurzní podstaty uvolněny. Věřitel, tj.
ČSOB, je dostal až v lednu 2002, tedy téměř 20 měsíců od uzavření
konkurzní kupní smlouvy.
V březnu 2002 byl
finančnímu výboru ZHMP předložen materiál shrnující závěrečné vypořádání
hospodaření zrušené organizace Výstaviště Praha, určený pro Zastupitelstvo. Po
projednání ve finančním výboru Rada HMP rozhodla tento materiál Zastupitelstvu
nepředkládat a uložila odboru kontroly a vnitřního auditu zkontrolovat veškerou
účetní dokumentaci Výstaviště Praha, která je ovšem již převezena do archivu a
během prvotní archivace nebude dostupná. Vzhledem k tomu, že naposledy
byla kontrola hospodaření Výstaviště Praha provedena v červenci 2001, tj.
cca 8 měsíců před nařízením další kontroly, a že ani výsledky této předchozí
kontroly nebyly Zastupitelstvu přes opakované žádosti předloženy, je zjevné, že
nově nařízená kontrola je pouze důvodem pro to, aby nemuselo být hospodářské
vypořádání ukončeného Výstaviště Praha, dokládající celkový prodělek města na
transakcích s Inchebou ve výši cca 100 mil. Kč, Zastupitelstvu pokud možno vůbec předloženo. Jednání
Zastupitelstva je totiž veřejné…
Výstaviště v letech 1990 – 2002 Varianta B (kratší)
V důsledku pořádání
Všeobecné československé výstavy v roce 1991 resp. dluhů, které po ní
zbyly, vznikla v areálu pražského Výstaviště zablokovaná situace trojího
vlastnictví, která znemožňovala rozvoj
areálu, rozsáhlejší investiční činnost, uzavírání dlouhodobějších nájemních
smluv atd. V areálu se nacházel historický městský majetek, státní majetek
převážně provozního charakteru a několik nepříliš důležitých staveb
vybudovaných v rámci Všeobecné výstavy vládou zřízenou Společností pro
VČSV.
Teprve v letech 1998 –
1999 získalo město s pomocí
prostředníka do svého vlastnictví státní majetek, potřebný k provozování
areálu, a dosáhlo oddělení tohoto převodu od problému dluhů Společnosti pro
VČSV. I když se tyto dluhy blížily dvěma miliardám, podařilo se společnosti
Zábavní a výstavní park, jednající jménem města s ČSOB, na základě
shromážděných evidenčních podkladů ČSOB
přesvědčit, že městem akceptovatelná cena objektů Společnosti pro VČSV nemůže být vyšší, než 240 mil. Kč a fakticky
je ještě podstatně nižší. Když pak ČSOB na Společnost pro VČSV prohlásila
konkurz, správce konkurzní podstaty skutečně
majetek Společnosti pro VČSV nabídl k prodeji za takto doložených 240
mil.Kč. Zábavní a výstavní park pak zajistil potřebnou částku a předložil
v zastoupení města konkurzní nabídku.
Do konkurzního prodeje však
vstoupila výstavní společnost Incheba Praha spol.s r.o., která
s nezastíraným úmyslem znemožnit Zábavnímu parku plnění jeho závazků vůči
městu nabídla o 20 mil. Kč více.
Zároveň prostřednictvím radního Dvořáka začala Incheba usilovat o uzavření
dlouhodobé nájemní smlouvy k celému areálu Výstaviště. Správce konkurzní
podstaty uzavřel v červnu 2000 s Inchebou kupní smlouvu, aniž by však
při jejím podpisu dostal zaplaceno - Incheba požadované peníze pouze složila na
zvláštní účet, se kterým správce nemohl disponovat.
Následně Incheba nepřesně
informovala město, že nemovitosti koupila a zaplatila za ně, a nabídla je městu
bezúplatně, pokud s ní bude uzavřena dlouhodobá nájemní smlouva
k celému areálu. Radní Dvořák společně s radním Němcem připravili komplex
smluv, dle nichž město
- (místo bezúplatného
získání) objekty od Incheby koupilo, a to za stejnou cenu (tj. o 20 mil.Kč
vyšší, než za jakou je správce konkurzní podstaty nabízel), dále však navýšenou
o daňové povinnosti v celkové výši dalších 40 mil. Kč,
- a zároveň pronajalo Inchebě
bez výběrového řízení celý areál Výstaviště na 15 let s opakovanou opcí
dalších 5 let.
Pro mezidobí, kdy se
projednávala a technicky realizovala koupě objektů Společnosti pro VČSV od
Incheby městem a nájemní smlouva Incheby ještě neplatila, byla uzavřena další
smlouva, podle které se město s Inchebou jako dva vlastníci nemovitostí
v areálu mělo dělit o výnosy z výstavní činnosti, očištěné o náklady
na správu areálu prováděnou městskou příspěvkovou organizací Výstaviště Praha,
v poměru 74 : 26. Skutečnost, že objekty Společnosti pro VČSV měly být
podle smlouvy z roku 1990, ke které Incheba při konkurzním prodeji
přistoupila, provozovány městem bezplatně až do doby, kdy budou městu převedeny
do vlastnictví, nebyla v této smlouvě vůbec vzata v úvahu. Obdobně i fakt,
že objekty, které Incheba koupila, leží na pozemcích města, nebyl nijak zohledněn a od Incheby nebylo
požadováno za užívání městských pozemků žádné nájemné.
V tomto mezidobí pak
Incheba donutila správcovskou organizaci Výstaviště Praha k uzavření
podnájemních smluv, na základě kterých pořádala v areálu vlastní výstavy.
Cena za podnájem v těchto smlouvách byla o 1/3 nižší, než platili ve
stejném období ostatní vystavovatelé. Navíc ale Incheba soustavně neplatila ani
své závazky z těchto beztak výhodných smluv, a v srpnu 2001 dosáhl
její dluh vůči organizaci Výstaviště Praha 22 mil. Kč. Tím Incheba a) likvidovala konkurenci, b) dostala
organizaci Výstaviště Praha do platební neschopnosti a c) dále způsobila, že
organizace Výstaviště Praha, která v roce 1999 vykázala zisk 16 mil. Kč,
se za prvních 8 měsíců roku 2001 dostala do ztráty 30 mil. Kč.
Když však přišlo na dělení
výnosů z výstavní činnosti podle přechodné smlouvy, schválili radní Němec
a předseda Kontrolního výboru Zastupitelstva Kubík rozdělení v poměru 21,8
mil.Kč pro město, 12,4 mil.Kč pro Inchebu. Učinili tak v rozporu se
smlouvou, na základě Inchebou potvrzené tabulky, rozepisující výnosy výstavní
činnosti bez odečtení nepřímých nákladů na správu areálu. Při tom byli dle
tvrzení ředitele Výstaviště Praha výslovně upozorněni, že tyto náklady je třeba
ještě zohlednit a věděli, že organizace Výstaviště Praha je v hluboké
ztrátě. Kdyby byly výnosy z výstavní činnosti vypočteny řádně podle
smlouvy, zbylo by na Inchebu méně než 1 mil. Kč.
Ihned, jakmile byly dokončeny
úkony související s koupí objektů Společnosti pro VČSV městem od Incheby
(v polovině srpna 2001), obsadila Incheba areál výstaviště včetně archivu, Výstaviště Praha muselo propustit téměř
všechny zaměstnance a v listopadu 2001 zcela ukončilo svou činnost. Ještě
v prosinci však byly do účetnictví Výstaviště Praha dodatečně znovu
zúčtovávány faktury Incheby v celkové výši cca 5 mil.Kč, které již na jaře
byly tehdejším ekonomickým vedením Výstaviště Praha odmítnuty jako neoprávněné.
Teprve po těchto transakcích,
kdy Incheba získala na úkor města přinejmenším pochybným způsobem několik
desítek milionů Kč a zároveň si zajistila faktický a nerušený výkon nájmu
celého areálu, byly peníze správci konkurzní podstaty uvolněny. Věřitel, tj.
ČSOB, je dostal až v lednu 2002, tedy téměř 20 měsíců od uzavření
konkurzní kupní smlouvy.
V březnu 2002 byl
finančnímu výboru ZHMP předložen materiál shrnující závěrečné vypořádání
hospodaření zrušené organizace Výstaviště Praha, určený pro Zastupitelstvo. Po
projednání ve finančním výboru Rada HMP rozhodla tento materiál Zastupitelstvu
nepředkládat a uložila odboru kontroly a vnitřního auditu zkontrolovat veškerou
účetní dokumentaci Výstaviště Praha, která je ovšem již převezena do archivu a
během prvotní archivace nebude dostupná. Vzhledem k tomu, že naposledy
byla kontrola hospodaření Výstaviště Praha provedena v červenci 2001, tj.
cca 8 měsíců před nařízením další kontroly, a že ani výsledky této předchozí
kontroly nebyly Zastupitelstvu přes opakované žádosti předloženy, je zjevné, že
nově nařízená kontrola je pouze důvodem pro to, aby hospodářské vypořádání ukončeného Výstaviště Praha, dokládající
celkový prodělek města na transakcích s Inchebou ve výši cca 100 mil.
Kč, Zastupitelstvu nemuselo být pokud
možno vůbec předloženo. Jednání Zastupitelstva je totiž veřejné…