Práce na velkém pražském vodovodním tunelu pokračují!
Privatizace PVK, následný
prodej třetinového podílu HMP, uzavírání řady komplikovaných smluv,
s cílem bez soutěže a v neprospěch Pražanů prodloužit monopol PVK o
dalších patnáct let, to vše lze obrazně přirovnat k postupně a
systematicky probíhajícím pracím na velkém pražském vodovodním (rozumějte
finančním) tunelu. Rada HMP bohužel učinila 1.11.2005 učinila další významný
krok, kterým se přiblížila ke kýženému dokončení tohoto velkého tunelu, tedy
poskytnutí patnáctiletého práva na provozování vodohospodářské infrastruktury
v letech 2013-2028 zdarma soukromé společnosti PVK, namísto prodeje této
koncese v řádné obchodní soutěže za částku v řádu miliard Kč.
Výslednou ztrátu tak nakonec zaplatí Pražané a to zejména prostřednictvím
vyššího vodného a stočného. O co
tedy vlastně jde:
1) Vytyčení plánu ražby. V roce 2001 získala 2/3
podíl ve společnosti PVK od FNM soukromá společnost Vivendi/Veolia, a to za cca
6,2 mld. Vzhledem k výši ostatních nabídek mohli členové příslušné komise
sotva rozhodnout jinak. Hodnota
společnosti PVK spočívá zejména v právu provozovat vodohospodářskou
infrastrukturu dle smluvních vztahů ke dni privatizace, tedy do roku 2013. Řada
kritiků však již tehdy upozorňovala na to, že za nadhodnocenou privatizační
cenu se může skrývat příslib nebo dokonce tajná (nelegální) dohoda na
prodloužení smlouvy na další období, a navíc že tato vysoká cena se projeví na
vyšším vodném a stočném. Zástupci privatizační komise i kupujícího tyto
spekulace popírali, pozdější vývoj kritikům však bohužel dává spíše za pravdu.
Možnost Prahy právo na provozování prodloužit s významnými výhodami
vyjednanými pro své obyvatele nebo neprodloužit, resp. svěřit jiné společnosti
za obdobných finančních podmínek, je jednoznačně trumfovým esem s hodnotou
4-8 mld Kč v celé hře mezi HMP a již soukromou společností PVK! Podívejme
se na to, jak s tímto trumfovým esem veřejného zájmu dále nakládá rada
HMP.
2) Zahájení samotné ražby tunelu. Zlomový okamžik zřejmě formálně
nastal v říjnu 2002 (minulé volební období, prim.Igor Němec), kdy, jak to
bývá u stěžejních materiálů miliardového
významu, pod oblíbenou rouškou časové tísně a povodní dostává ZHMP na
stůl návrh na prodej zbývajícího třetinového podílu PVK v držení města.
„Karlín spadne, nebudete-li hlasovat pro … co na tom, že město tehdy mělo na
účtech okolo 10 mld Kč a volné zdroje pod tuto hladinu od té doby nepoklesly,
účel nakonec světí prostředky.... „ Navržená cena nedosahovala ani třetinu ceny
zaplacené FNM za jedinou akcii a byla nižší i než nabídky ostatních
privatizačních zájemců. Aby město mohlo svůj podíl za takto nízkou cenu prodat,
přihazuje rada ještě dvě smlouvy. O nich předkladatel (Z.Kovářík za podpory
J.Paroubka) i tisk tvrdí, že je třeba je uzavřít z důvodu novelizace
zákona o vodovodech a kanalizacích. To je však lživá manipulace, podle
oficiálního stanoviska MZ není třeba uzavřít přímou smlouvu mezi majitelem
infrastruktury a provozovatelem (není tomu tak nakonec dosud v případě
majetku Želivky, a.s.). Uzavření smlouvy o budoucí rámcové smlouvě prodlužující
de fakto právo provozování do roku 2028 samozřejmě vůbec ze zákona nebylo
nutné, jde ovšem o vcelku pochopitelný zájem PVK. Druhou smlouvou se město
zavazuje podepsat novou rámcovou smlouvou po vypořádání prodeje třetinového
podílu na základě výzvy Vivendi. Podle nové rámcové smlouvy, která je přílohou
podepsané smlouvy o smlouvě budoucí, se město zavazuje zachovat stávající
smluvní uspořádání do roku 2028, nic na tom nemění právní mlha, kterou se okolo
celého smluvního guláše snaží vypouštět jeho protagonisté. Trumfové eso tedy naši radní do značné
míry vyměnili za směšnou, resp. zápornou protihodnotu, tj. možnost prodat
akciový podíl města pod cenou. Prostor k prodeji práva na provozování
v letech 2013-2028 se touto smlouvou významně zmenšil.
3) Ražba významně pokročila. Celý příběh ovšem pokračuje
v roce 2003, PVK vyzvala město k uzavření nové rámcové smlouvy platné
do roku 2028, primátor Bém smluvním dodatkem město zavázal tuto smlouvu
podepsat do 4.července 2003. Na interpelaci vznesené mnou a kolegyní
Sedláčkovou na začátku roku 2004 radní Gregar opakovaně ujišťuje, že
podpisem rámcové smlouvy nedojde k prodloužení samotné licence (koncese)
PVK pro provozování vodovodů a kanalizací za rok 2013. To prý bude
záviset na prodloužení podnájemního vztahu mezi PVS a PVK, pokud nebude
prodloužen nebude podle radního prodloužena ani koncese. Po určitém váhání a
kličkování dojde k podpisu rámcové smlouvy se značným zpožděním, ale přeci
a to 29.dubna 2004, tedy dva dni před vstupem ČR do EU. Tato drobnost se dále
ukáže jako významný fakt umožňující vyhnout se požadavkům EU na ochranu
veřejného zájmu.
4)
Konec tunelu na obzoru. Dne 1.11.2005 Rada HMP souhlasí se zveřejněním záměru
prodloužit smluvní vztahy mezi HMP, PVS a PVK do roku 2028. Přílohou materiálu
pro Radu je právní analýza Jansta, Kostka a spol. obsahující pozoruhodné teze.
Tento dokument analyzuje stávající právní vztahy zejména ve vztahu ke
komunitárnímu právu EU. Dochází k závěru, že jak prodloužení nájemní smlouvy
na provozování vodohospodářské infrastruktury od roku 2013 do roku 2028 mezi
HMP a PVS, tak prodloužení podnájemní smlouvy mezi PVS a PVK, je udělením
koncese (práva na provozování určité služby), které by mělo být uděleno
prostřednictvím soutěže a to jak z hlediska současného znění zákona o VZ,
tak z hlediska požadavků EU. Jakékoliv nejasnosti by v každém případě
měl vyjasnit nový koncesní zákon (v současném době v 2.čtení, očekávaná
platnost od 1.1.2006) a navíc připravovaná novela zákona o VZ, která by taktéž
měla platit od 1.1.2006. V případě vztahu mezi HMP a městem majoritně
vlastněným PVS lze akceptovat argumenty pro výjimku z tohoto požadavku. Ty
však nelze aplikovat v případě vztahu mezi PVS a soukromou společností
PVK. Zde kancelář JK dochází k závěru povinnosti poskytnout koncesi
spočívající v právu na provozování vodohospodářské infrastruktury na
dalších 15 let v řádné obchodní
soutěži. Na základě chatrné právní argumentace však kancelář JK dochází
k závěru, že koncese byla údajně již uzavřením rámcové smlouvy mezi
HMP,PVS a PVK dne 29.4.2005 zřejmě poskytnuta (!!!), tedy v rozporu
s předchozími ujištěními radního Gregara!. Vzhledem k tomu, že
smlouva byla uzavřena (2 dny!) před vstupem do EU, kancelář JK uvádí, že tak
zřejmě nebyly porušeny principy komunitárního práva. Na základě této úvahy
kancelář JK tedy doporučuje zveřejnit bezodkladně záměr prodloužení smluvních vztahů do roku 2028 a po 15 dnech
(tedy 19.listopadu 2005) příslušné smlouvy uzavřít tak, aby se město navíc
vyhnulo povinné koncesní soutěži vyplývající z projednávaných zákonů. Cílem
předmětné analýzy tedy není nic jiného, než najít jakékoliv právní skulinky pro
dokončení celého procesu a prodloužení práva na provozování pražské
vodohospodářské infrastruktury na dalších 15 let ve prospěch soukromé
společnosti PVK a to na úkor jak Pražanů, tak potencionálních konkurentů
současného provozovatele.
Závěr: Rada HMP
uvedeným postupem poškozuje občany Prahy a z hlediska podstaty věci
porušuje zásady komunitátního práva EU rovného zacházení, transparentnosti,
proporcionality ad. Z tohoto
důvodu je třeba vyzvat k bezodkladnému
odstoupení odpovědného radního Miloše Gregara, který veřejnost v této věci
závažným způsobem uvedl v omyl a který nese za nedávné kroky bezprostřední
odpovědnost. HMP v žádném případě nesmí přistupovat k prodlužování
smluvních vzathů mezi HMP, PVS a PVK do přijetí nových zákonů implementujících
požadavky EU v oblastí koncesí do právního prostředí ČR. Celá problematika
musí být posouzena novou kvalifikovanou právní kanceláří.
Schválení případných smluv mezi HMP,
PVS a provozovatelem musí být v každém případě předloženo ZHMP tak, jak
předjímá projednávaný koncesní zákon, který pro schválení dokonce vyžaduje 3/5
většinu zastupitelstva!
Jiří Witzany,
13.11.2005