Pražské veřejné zakázky stále neprůhledné
Tisková zpráva 13.10.2005
Pražský magistrát vyhlásil podle údajů na centrální adrese za uplynulé období jednoho roku (1.10.2004-30.9.2005) 134 veřejných zakázek. Z nich ovšem pouze 52 bylo vyhlášeno formou soutěže a zbylých 82 zakázek bylo zadáno v „jednacím řízení bez uveřejnění“ podle §27 zákona 40/2004 o veřejných zakázkách. Zúžíme-li pohled pouze na Odbor městského investora, dostaneme následující výsledek: šest zakázek bylo zadáno v soutěži formou otevřeného řízení a 76 zakázek v jednacím řízení bez uveřejnění. Naprostou většinu těchto zakázek zadaných mimo soutěž představují vícepráce, neboli rozšíření původního předmětu zakázky a navýšení vysoutěžené ceny. Odbor městského investora tak pokračuje v již dlouho kritizované tradici popírání smyslu veřejných soutěží tím, že zcela neprůhledným a nekontrolovatelným způsobem dodatečně mění podmínky i výsledky těchto soutěží. Během sledovaného období činila souhrnná cena za všechny vícepráce 360 milionů korun.
Tuto praxi velmi kritizoval i externí audit veřejných zakázek z roku 2002, magistrát se jí ale očividně nechce vzdát. „Vícepráce poskytují velký prostor pro nejrůznější manipulace se zakázkami. Soutěže například často vyhrávají firmy ne na základě nejlepší ceny, ale jiných kritérií typu lhůta výstavby, která po zadání víceprací ztrácejí svůj význam,“ říká Tomáš Kramár z Oživení. V roce 2003 byla Odborem městského investora vybrána firma Konstruktiva Branko na stavbu „Polabská - Byty Miškovice“ s nabídkou 39 milionů, která byla až jedenáctá v pořadí. Následná změna v projektu si pak vyžádala vícepráce za dalších sedm milionů. Loni vyhrál soutěž na stavbu „Chráněné byty Kunratice“ Průmstav s třetí nejnižší nabídkou 87,6 milionů, ale vícepráce zdůvodněné dílčími změnami projektu navýšily cenu o 12,7 milionů a posunuly ji tak na sedmé, předposlední místo. Dalším z mnoha příkladů, neboť vícepráce najdeme téměř u každé zakázky OMI, může být stavba „Horní Měcholupy-Petrovice“ zadaná firmě Skanska za nejlepší nabídku 882 milionů. Stavba ještě není ukončena a cena již vzrostla o 73 milionů a posunula tak Skansku na třetí, předposlední místo v soutěži.
U řady zakázek dochází také bez opakované soutěže ke změně rozsahu zadávaných prací. Příkladem je pět zakázek v rámci výstavby protipovodňových opatření na ochranu hl.m. Prahy. U těchto zakázek dochází v rámci jednacího řízení bez uveřejnění ke snížení rozsahu původní zakázky. U těchto „méněprací“, stejně jako u víceprací, neexistuje záruka, že snížení ceny odpovídá množství snížené práce. „Snížení ceny potom není samo o sobě zárukou, že výsledná cena odpovídá tržním podmínkám vysoutěžitelným při řádném zadání. Řada zakázek se tak dostává mimo režim řádné soutěže,“ řekl Jiří Witzany.
„Pokusíme se v kontrolním výboru a protikorupční komisi prosadit vypracování analýzy, která by měla za úkol zjistit nejčastější a nejzávažnější důvody neustálého zadávání víceprací a změny rozsahu prací. Výsledky analýzy by pak měly posloužit k systémovým změnám v metodice zadávání veřejných zakázek, aby bylo od této praxe konečně upuštěno,“ říká členka kontrolního výboru a místopředsedkyně protikorupční komise Markéta Reedová.
Podezření budí zakázka na opravu
pilířů Karlova mostu, která byla za 29,8 milionů zadána firmě Zakládání staveb.
OMI použil zcela výjimečně pro tuto zakázku ustanovení zákona, které je
podmíněno hranicí třiceti milionů a oslovením pěti zájemců. „Vzhledem
k tomu, že zveřejněná nejvyšší i
nejnižší nabídka je totožná, máme za to, že OMI si opatřil jen jednu nabídku,
čímž porušil zákon o veřejných zakázkách. Oživení proto poslalo podnět
k prošetření této zakázky na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl
Kramár.
Magistrát letos zadal dvě zakázky na rozšíření a modernizaci Městského kamerového systému v celkové hodnotě 50 milionů firmě KH Servis. Tyto dvě zakázky stejně jako nejméně dalších deset za posledních šest let, byly zadány této firmě napřímo, bez soutěže, vždy podle následujícího ustanovení zákona: veřejná zakázka může být plněna z technických či uměleckých důvodů nebo z důvodu ochrany práv z průmyslového a jiného duševního vlastnictví pouze určitým dodavatelem. „Daňoví poplatníci tak naprosto nemají záruku, že veřejné prostředky vydávané dlouhodobě jednomu monopolnímu dodavateli bez vysoutěžené rámcové smlouvy, jsou vynakládány efektivně,“ říká Markéta Reedová. Opozice proto bude požadovat srovnání cen nabídnutých firmou KH Servis s tržními cenami, jež by mohly nabídnout jiné, magistrátem nikdy neoslovené firmy.
„Vzhledem k velkému množství pochybností i přetrvávajícím problémům v oblasti veřejných zakázek pokládáme za nutné opětovné provedení externího auditu všech veřejných zakázek a na nejbližším zasedání zastupitelstva vyzveme radu k jeho zadání,“ říká Jiří Witzany.
Předcházet pochybnostem a podezřením je možné větším zprůhledněním procesu zadávání veřejných zakázek. Příkladem pro Prahu by mohla být například plzeňská databáze veřejných zakázek, která je umístěna na webových stránkách Magistrátu města Plzně http://info.plzen-city.cz/article.asp?sec=129 a obsahuje detailní informace ke každé veřejné zakázce (obeslané firmy, podané nabídky, splnění jednotlivých kritérií, případné vícepráce a navýšení ceny, hodnocení zhotovení zakázky). „Takováto databáze má také důležitý preventivně protikorupční charakter, proto bude Oživení v rámci protikorupční komise prosazovat její zavedení v Praze,“ říká Kramár.
Markéta Reedová
zastupitelka hl.m. Prahy za ED
Jiří Witzany
zastupitel hl.m. Prahy za ED
e-mail: jiri.witzany@cityofprague.cz
Tomáš Kramár
Oživení
e-mail: bezkorupce@bezkorupce.cz