V metru hrozí cestujícím návrat turniketů

 

Právo | 13.3.2009 | rubrika: Praha - Střední Čechy | strana: 11 | autor: Jana Šprunková


Město se chystá na opětovné zavedení zábran proti černým pasažérům a počítá s tím v roce 2011

Město se nechce pustit myšlenky na znovuzavedení turniketů do metra a hrozí, že by se mohly ve stanicích objevit již za dva roky. Důvod je jediný: vybrat víc peněz za jízdné.
Dopravní podnik argumentuje pěti až deseti procenty cestujících, kteří jezdí načerno. Právě turnikety by jim měly zabránit v přístupu na nástupiště.
Podle zprávy a studie, kterou se včera zabýval dopravní výbor zastupitelstva hlavního města, by měly turnikety přispět mimo jiné k získání přesných informacích o počtech cestujících v jednotlivých stanicích.
Počítá se totiž s tím, že by se lidé přes turnikety dostávali nejen do metra, ale museli by se „odhlašovat“ i při opuštění placeného prostoru. Tzv. odbavovací médium by mělo být schopné číst jak opencard, tak papírové i SMS jízdenky.
Generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák řekl, že se podnik inspiroval v Toulouse, které se také vrátilo k turniketům a údajně výrazně stouply tržby.
„Pustili jsme se do přípravy výběrového řízení,“ řekl Dvořák. Pro tzv. uzavřený systém metra prý hovoří nejen odstranění černých jízd lidí, ale i zvýšení bezpečnosti. „V metru se pohybuje velké množství nepřizpůsobivých pasažérů,“ konstatoval.
Kdo však cestuje metrem často, ví, že je to prakticky jediný dopravní prostředek, kde se tito lidé vyskytují co nejméně. „To se jen uměle vytvářejí důvody, aby se opodstatnilo zavedení turniketů, a tak další využití Opencard,“ míní zastupitel Jiří Witzany (SNK ED), který zároveň upozornil na to, že se tím výrazně sníží slibovaný komfort cestujících, kteří budou neustále manipulovat s jízdními doklady.
„Považuji to celé za totální úlet. Je to jen další způsob, jak vytáhnout z městského rozpočtu peníze pro firmy, které tak získají dobrou zakázku, a argumentuje se odstraněním černých pasažérů,“ tvrdí zastupitelka Petra Kolínská (SZ).
Podle zastupitele Petra Zajíčka (KSČM) by mohlo být zavedení turniketů užitečné. „Ale jen v tom případě, že budeme mít dostatek peněz na opravu havarijního stavu tramvajových tratí,“ řekl. Také Karel Březina (ČSSD) projekt podporuje.
Náklady na vybavení všech stanic metra se zatím odhadují zhruba na 2,5 miliardy. Studie předpokládá, že by si město vzalo úvěr a splácelo ho devět let.
„Pět let zpátky jsem v materiálech podniku neviděla ani zmínku o problému s černými pasažéry. Pokud je to ale takový problém, nechť si na to dopravní podnik vezme komerční úvěr na vlastní riziko,“ uvedla Kolínská.
Nikdo však není schopný říct, kolik černých pasažérů metrem ročně jezdí ani kolik jich revizoři v podzemní dráze načapají. Takové údaje se nevedou. „Ročně se vybere od černých pasažérů v celé městské dopravě na pokutách okolo 110 miliónů korun,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený. Je to jediný údaj, který existuje.
Pokud se dopravní podnik k zavedení turniketů skutečně odhodlá, čeká všechny stanice velká přestavba. Turnikety jsou navrhovány jako oboustranně průchozí o šířce 60 centimetrů a jednoho metru s možností snadné změny směru průchodu s ohledem na dopravní špičku. Měly by mít prosklené dvoukřídlé listy vysoké 1,7 metru. Za minutu by měly umožnit projít čtyřiceti až šedesáti cestujícím. Ne všechny stanice jsou ale schopné tento experiment zvládnout. „Propustnost turniketů je už dnes taková jako třeba v asijských zemích, že se jimi dá i probíhat,“ míní ale Pečený.
Projekt předpokládá, že příjmy by stouply o několik procent. „Počítalo se se stejným počtem cestujících i s cenou, přestože doufám, že v příštích letech dojde k jejímu navýšení alespoň o inflaci,“ řekl Dvořák.
Uzavřené metro má například Paříž či Varšava a New York. Bez turniketů jsou však metra v německých městech a ve Vídni.

***

Turnikety zmizely z pražského metra, kde byly jen na trase C, v polovině osmdesátých let. Jedním z důvodů byl i fakt, že jejich propustnost nestačila náporu cestujících. Metrem od té doby jezdí daleko víc lidí, denně půldruhého miliónu. Tehdy lidé s předplatným volně procházeli kolem okénka dozorčích a tramvajenky jim ukazovali. Ostatní sázeli do turniketů mince, protože v metru lístky neplatily. Se zavedením přestupních jízdenek MHD turnikety skončily.

Považuji to celé za totální úlet. Je to jen další způsob, jak vytáhnout z městského rozpočtu peníze Petra Kolínská, zastupitelka hlavního města

Foto popis| Stanice metra I. P. Pavlova patří k těm, které nával cestujících už teď zvládají s problémy.
Foto autor| Foto PRÁVO – Petr Horník