Pražský tunel

ČT 1 | 6.12.2009 | 21:45 | : 168 hodin


Nora FRIDRICHOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý večer. Chtěli bychom poděkovat
pražskému magistrátu, jak v době krize pečuje o své občany. Aspoň tedy o ty v řadách nejrůznějších právníků, poradců a ekonomů, kteří pro radnici provedli konzultace za stovky milionů korun kvůli projektu Opencard. Pěknou a plodnou spolupráci se teď snaží pošpinit jakýsi audit, podle kterého byla nemalá část z téměř 900 milionů korun utracena jaksi podivně a neefektivně. Audit jako první získala Barbora Straňáková a početla si.

Pavel BÉM, pražský primátor /ODS/
--------------------
Karta Pražana je skvělý nápad a je to hudba budoucnosti.

redaktor
--------------------
Zakázky bez výběrového řízení, přílišné napojení magistrátu na dodavatele, nulové zisky, utopené stovky milionů.

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Zpočátku působila Opencard jako geniální nápad primátora Pavla Béma. Měla sloužit jako parkovací karta, vstupenka do divadel a galerií, tramvajenka i jako průkazka do knihovny v jednom. A realita? Podle auditů černá díra na veřejné peníze.

Valdemar LINEK, auditor, NEXIA /ukázka z 24. 11. 2009/
--------------------
Tento projekt se tvářil jako projekt profitabilní a nikdy jím nebyl. Do dnešního dne projekt nenese ani korunu svých příjmů.

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Auditoři byli nekompromisní, co stránka, to tvrdé obvinění, ať už na vrub města nebo dopravního podniku.

Jiří WITZANY, pražský zastupitel, místopředseda finančního výboru /SNK ED/
--------------------
Začal jsem si zatrhávat ta nejzávažnější zjištění v tom auditu a začal jsem si zakládat stránky, kde ta zjištění jsou a nakonec jsem toho nechal, protože jsem zjistil, že těch zjištění je asi tolik, kolik je těch stránek.

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
A tak po zveřejnění auditu pěkně v rámci českých tradic startuje hra na hledání viníka.

Pavel BÉM, pražský primátor /ODS/
--------------------
Tak samozřejmě padni, komu padni.
Padni, komu padni.

Rudolf BLAŽEK, náměstek pražského primátora /ODS/
--------------------
Já zadal ten forenzní audit, s kterým jsem vyšel na veřejnost.

Václav KRAUS, ředitel odboru informatiky
MHMP
--------------------
Je to o tom, že prostě sedl si na post ředitele obvodu nějaký prostě Kraus a dělá si, co chce.

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Audit jako hlavního viníka označuje odbor informatiky
pražského  magistrátu. Choval se prý spíš jako odbor správcovské firmy Haguess a radnici dodával zkreslené informace. Společnost Haguess a další měly navíc záměrně podle auditorů dostávat některé zakázky bez výběrových řízení, a to za velmi výhodných podmínek. Šéf informatiky Václav Kraus to nebere a v auditu prý našel 58 chyb.

Václav KRAUS, ředitel odboru informatiky
MHMP
--------------------
V auditu jsou nepřesnosti a chyby, a to dokonce i v takovém případě, jako jsou závažné informace o celkové výšce finančních nákladů. Magické číslo 888, nevím skutečně, jak se k tomu auditoři dostali.

redaktor /citace stanoviska firmy Haguess k auditu/
--------------------
"Haguess nijak neovlivnil rozhodování hlavního města Prahy spojené s projektem."

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Veřejnými penězi měl mrhat i dopravní podnik, který se paradoxně k projektu původně vůbec připojit nechtěl. Zas tak žhavá nechuť to ale asi nebyla, protože podle zprávy nakonec s gustem utratil 436,5 milionu. Podle auditorů měl skoro 60 milionů korun určených na projekt utratit jinde. A navíc, na některé zakázky nevypsal výběrové řízení. Dopravní podnik se s auditem vypořádal po svém. Renomované auditory označil rovnou za analfabety v oboru.

redaktor /citace stanoviska DPP pro magistrát/
--------------------
"Je nutné konstatovat, že dle předložených závěrů forenzního auditu auditoři zásadně nepochopili stav projektu a ani se neorientují v zákonu o zadávání veřejných zakázek."

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Na audit, který si objednal náměstek Blažek, se netváří ani jeho partajní soupeř a skalní fanoušek Opencard, primátor Pavel Bém. A tak teď sám zadal ještě jeden.

Pavel BÉM, pražský primátor /ODS/
--------------------
Tady budou dva objektivní názory, které prostě přinesou nějaké závěry, přinesou analýzu, přinesou doporučení. Na základě toho bude možné nejenom analyzovat vlastní openkartu, ale celou informační politiku města.

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Za onen druhý objektivní názor zaplatí město další skoro 1,5 milionu, a to firmě, která vyšetřování financí běžně nedělá. Bém navíc potřebuje úder vrátit rychle, a tak musí být audit hotový do šibeničních dvou týdnů.

Jiří WITZANY, pražský zastupitel, místopředseda finančního výboru /SNK ED/
--------------------
V takhle krátké době podle mě smysluplný audit na téhle úrovni nikdo zpracovat nemůže, i kdyby by to bylo sebelepší firma, natož firma nezkušená.

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Hlava Prahy navíc nevylučuje, že pokud bude třeba, klidně zadá v budoucnu i další, třetí audit. A tak si muži ve vedení pražské radnice budou možná muset střihnout, který audit je ten pravý.

Markéta REEDOVÁ, náměstkyně pražského primátora /SNK ED/
--------------------
Já si myslím v prvé řadě, že bychom měli se zabývat audity, teda výsledky toho prvního auditu a rozebrat je a z nich vyvodit z nich důsledky. Já skutečně nevidím v tuto chvíli důvod pro další audit, který by měl zkoumat tu samou věc.

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Pojďme tedy radši zpátky. Skoro třetina z téměř 900 milionů korun vynaložených na projekt Opencard skončila v rukou právníků, konzultantů, marketingových expertů a ekonomů. Podle auditorů významná část takto vynaložených peněz nepřinesla téměř žádný užitek.

Petr HULINSKÝ, pražský zastupitel, předseda finančního výboru /ČSSD/
--------------------
Já si myslím, že ty částky tak úplně realitě neodpovídají.

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Učebnicovým příkladem vyhozených veřejných peněz je například parkování openkartou. Vybudování celého systému stálo 36 milionů korun. Pražani například v červnu pomocí karty proparkovali jen 36 tisíc. Měsíční náklady na provoz jsou 529 tisíc.

Jiří WITZANY, pražský zastupitel, místopředseda finančního výboru /SNK ED/
--------------------
Za tu dvacetikorunu vybranou prostřednictvím Opencard magistrát nebo město zaplatí asi patnáctinásobek, to znamená 300 korun.

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Pražský magistrát ale navenek zachovává klid. Politici tvrdí, že za všechno můžou úředníci a prý někoho možná propustí, ale ještě asi neví koho. Možná by stačilo vypravit se na policii. Zatím asi nikdo neměl čas.

Petra KOLÍNSKÁ, pražská zastupitelka, členka finančního a kontrolního výboru /SZ/
--------------------
Spějeme k situaci, kdy, ať už pan ředitel magistrátu nebo pan Blažek, podají nějaká trestní oznámení. Ale problém je, že policie v Praze není schopna magistrátní kauzy vyšetřovat nezávisle. Všechny předchozí kauzy skončily někde v šuplíku, do ztracena.

Barbora STRAŇÁKOVÁ, redaktorka
--------------------
Zůstává tak jediná jistota - projekt Opencard jede dál, přestože prodělečný nejspíš zůstane navždy.

http://archiv.newton.cz/tvr/2009/12/06/9753577c45d0303468118c7121984d41.asp

 

Miliardová tramvajenka

ČT 1 | 23.11.2009 | 21:30 | : Reportéři ČT


Marek WOLLNER, moderátor
--------------------
Na začátku to byl ambiciózní projekt, který měl Pražanům ulehčit život. Jedna karta, kterou měli používat nejen jako tramvajenku, ale i jakousi platební kartu se širokým využitím v obchodech a městských zařízeních. Jenže projekt v ostatních sférách zatím moc nefunguje a tramvajenka za miliardu je příliš velký luxus. Taková vizitka je však zřejmě tím nejlepším doporučením pro České dráhy, které si pofidérní projekt za stovky milionů chtějí pořídit taky. Natáčel Lukáš Landa.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Používáte opencard?

osoba, Praha
--------------------
Nepoužívám, bohužel.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Proč?

osoba, Praha
--------------------
Není mi to k ničemu.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Používáte opencard?

osoba, Praha
--------------------
Ne, vůbec.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
A proč?

osoba, Praha
--------------------
Nemám zájem.

osoba, Praha
--------------------
No, mám jí doma, ale nepoužívám jí.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Proč?

osoba, Praha
--------------------
Já nevím, já totiž vůbec nevím, jako co to je za výhody a vždycky si koupím legitku a máme pak nadává, že jsem si koupila legitku, přitom mám openkartu.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Opencard, neboli karta Pražana, byl ambiciózní projekt, který v roce 2006 spustil
Magistrát hlavního města Prahy. Jediná čipová kartička měla fungovat zároveň jako tramvajenka, elektronická peněženka na drobné platby a průkazka do knihovny.

Petra KOLÍNSKÁ, členka Zastupitelstva hlavního města Prahy /SZ/
--------------------
Opencard je jedna velká černá díra na městské peníze. Do této doby stála minimálně 800 milionů korun. Je to chytřejší tramvajenka a dá se s ní zaplatit v parkovacích automatech, což vzhledem k těm nákladům asi není úplně, úplně adekvátní.

Jiří WITZANY, člen Zastupitelstva hlavního města Prahy /SNK ED/
--------------------
Bylo předpokládáno, že ten projekt bude mít náklady v řádu do sto milionů korun. Později se ukázalo, že ty náklady se šplhají k miliardám. Vlastně ty předpokládané náklady do roku, řekněme, 2012 mají být 2 miliardy, do roku 2015 téměř 3 miliardy.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Pro město je takový projekt extrémně nákladný. Za zmiňovaných doposud utracených 800 milionů korun je vydáno a provozováno asi 380 tisíc kartiček, takže jedna taková elektronická tramvajenka stála město přes 2 100 korun, což se nedá s předchozí papírovou tramvajenkou vůbec srovnat.

Ondřej PEČENÝ, mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Dá se říct, že původní tramvajenka, výrobní nákladní na ní jsou v řádu několika korun. To znamená maximálně do 10 korun třeba.

Rudolf BLAŽEK, náměstek
primátora hlavního města Prahy /ODS/
--------------------
Bohužel zatím to je jenom tramvajenka za jednu miliardu a je třeba teďkon doplnit ty funkce, především tu elektronickou peněženku, aby to nebyla jenom tramvajenka za jednu miliardu.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Radní Blažek, který má opencard na pražském magistrátu na starosti, mluví o tom, co už dávno mělo fungovat. Takzvaná elektronická peněženka je přitom funkce pro opencard naprosto klíčová. Představa města byla taková, že kartička bude zároveň fungovat jako jakási platební karta, za jejíž používání by platili jak uživatelé, tak komerční subjekty, pro které by časem vzhledem k počtu uživatelů mohla být obchodně zajímavá. Město tímto způsobem plánovalo inkasovat peníze, čímž se měly miliardové náklady kompenzovat.

Rudolf BLAŽEK, náměstek
primátora hlavního města Prahy /ODS/
--------------------
Elektronická peněženka znamená, že si můžete koupit v rámci samozřejmě terminálu, které má město u svých subjektů, od zoologické zahrady přes dopravní podnik, konče kýmkoli. S tou elektrickou můžete koupit a platit, co potřebujete, například v trafice nebo kdekoli jinde ji použít místo platební karty.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Jenže elektronická peněženka je zatím jen projekt na papíře. Dosud nefunguje a opencard tedy nevydělala ani korunu.

Jiří WITZANY, člen Zastupitelstva hlavního města Prahy /SNK ED/
--------------------
Ta bilance měla být téměř vyrovnaná již v roce 2010. Ta bilance výdajů, výnosů, což stále jaksi vypadalo pro
zastupitelstvo jako skousnutelné. Nyní je situace tak, že výdaje postupují podle plánu, ale výnosy jsou nulové.

Rudolf BLAŽEK, náměstek
primátora hlavního města Prahy /ODS/
--------------------
Elektronická peněženka stále nefunguje a to je jeden z důvodů, proč nejsem spokojen s tím projektem jako takovým.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
A proč nefunguje?

Rudolf BLAŽEK, náměstek
primátora hlavního města Prahy /ODS/
--------------------
No, nefunguje proto, protože zatím společnost Haguess, která byla dodavatelem tohoto projektu nebo této části projektu, tak zatím tento, tuto aplikaci nedodala.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Firma Haguess pro město zajišťuje prakticky veškerý provoz a výrobu opencard. Lukrativní zakázku získala v roce 2006 ve výběrovém řízení, do kterého se ale překvapivě přihlásila jako jediná firma. Dnes se hájí tím, že za problémy s elektronickou peněženkou nemůže.

Petr STRÁNSKÝ, ředitel Haguess, a. s.
--------------------
My jsme měli dodat řešení a licenci, což jsme dodali a je to součástí. To, co nefunguje, ta služba jako taková, ale ta nebyla předmětem našeho projektu nikdy, služba elektronické peněženky.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Jinými slovy, město se s firmou nemůže dohodnout na tom, co si vlastně objednalo. A tak
radní Blažek zadal audit celého projektu, který ukázal na konkrétní nedostatky nejen ve smlouvách s firmou Haguess, ale i v dopravním podniku. Ten se nyní s městem dohaduje, zda účelně utratil kolem 400 milionů korun. Jako pochybné radní Blažek označil zejména výdaje na marketing.

Rudolf BLAŽEK, náměstek
primátora hlavního města Prahy /ODS/
--------------------
I na straně dopravního podniku by měly být některé výdaje v řádech desítek milionů korun, které audit říká, že nesouvisí s opencard, byť si je dopravní podnik vyúčtoval jako součást toho projektu.

Ondřej PEČENÝ, mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Nedokážeme na to říct v tuhle chvíli opravdu vůbec nic. Jistě se rozpory netýkají celé částky, ale týkají se určitě nějakých konkrétních věcí, o kterých bohužel v tuhle tu chvíli nevíme. Dopravní podnik hlavního města Prahy je přesvědčen o tom, že všechny finanční prostředky byly vynaloženy účelně.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Vraťme se ale k firmě Haguess. Podle
radního Blažka audit ukázal, že nefunkční elektronická peněženka není zdaleka jediný problém, který ze smluv s firmou vyplývá. Jakoby se město probralo a až teď zjišťuje, že jsou pro něj smlouvy s Haguessem v celkové hodnotě asi 200 milionů korun nevýhodné.
Kolik město platí firmě Haguess za dodávku jedné karty, jestli se to dá takhle říct?

Rudolf BLAŽEK, náměstek
primátora hlavního města Prahy /ODS/
--------------------
No, to je věc, která mě také, také se nelíbí, a proto říkám, že ty smlouvy se musí přenastavit a už v letošním roce si ty, ty parametry musí přenastavovat, protože pokud byla platná ta úvodní smlouva, tak to bylo cirka 200 korun za jednu kartu.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Přitom například České dráhy pořizují technologicky srovnatelnou čipovou In-kartu za téměř třetinovou cenu.

Martin REJZL, ředitel XT-Card a. s., dodavatel In-karet
--------------------
V podstatě se ta cena pohybuje okolo 70 korun. Aktualizujeme provoz toho hlavního /nesrozumitelné/ systému In-karta zhruba za těch 15 milionů, kdežto na magistrátu pokud se nemýlím, tak ty náklady jsou zhruba v dimenzi 70 milionů ročně. To znamená, je to několikanásobně větší částka za obdobné služby.

Rudolf BLAŽEK, náměstek
primátora hlavního města Prahy /ODS/
--------------------
Od dubna jsem uložil jednat s firmou Haguess a v této chvíli jsme na částce maximálně poloviční a myslím si, že myslím si, že se dostaneme ještě níže.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Myslíte si, že jste drahá nebo, nebo levná firma?

Petr STRÁNSKÝ, ředitel Haguess, a. s.
--------------------
Myslíme si, že jsme firma, která buduje profesionální řešení za odpovídající cenu. Ono to srovnání je vždycky ošidné.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Ještě větší problém ale spočívá v licenčních smlouvách mezi městem a firmou Haguess. Podařilo se nám získat jednu z nich, ze které vyplývá, že část softwaru nutného k provozu opencard, má město licenčně zajištěno jen do roku 2015. Co bude poté, nikdo neví.

Rudolf BLAŽEK, náměstek
primátora hlavního města Prahy /ODS/
--------------------
A samozřejmě chci, aby ta smlouva se změnila nebo respektive aby toto bylo zcela objasněno, protože naprosto není přijatelné, aby licence, respektive ty karty a jejich vlastnictví patřily firmě Haguess nebo v tom byl jakýkoli rozpor. Musí to být samozřejmě jednoznačně města.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Vy o tom ale mluvíte, jako kdyby to neměla být zodpovědnost města, jako jehož jste
radní, jo.

Rudolf BLAŽEK, náměstek
primátora hlavního města Prahy /ODS/
--------------------
Ne, já teď... počkejte, to já netvrdím, že, že za to město nezodpovídá. Samozřejmě za to zodpovídá. No, kdo jiný za to by zodpovídal, když si to město schválilo tu koncepci a podle té koncepce se celou dobu jede.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
To znamená konkrétně?

Rudolf BLAŽEK, náměstek
primátora hlavního města Prahy /ODS/
--------------------
No, tak já jsem přesvědčen, že velký díl odpovědnosti nese ředitel odboru informatiky pan Kraus, který musí vysvětlit některé věci, které i ten audit prokázal a ukázal, že nejsou, že nejsou zcela v pořádku.

Jiří WITZANY, člen Zastupitelstva hlavního města Prahy /SNK ED/
--------------------
Já si myslím, že za miliardu by bylo možné pořídit mnoho hřišť, opravit mnoho parků, zlepšit technickou, technický stav škol.

Petra KOLÍNSKÁ, členka Zastupitelstva hlavního města Prahy /SZ/
--------------------
Před rokem jsme z finančních důvodů rušili, rušili azylový dům na Praze 11. V těchto dnech můžeme slyšet ve zprávách, že zoufalá matka odkládá dítě do babyboxu, protože jí ve všech azylových domech řekli, že mají plno.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Tady by mohla reportáž končit, kdyby se nám ale nepodařilo získat další závažné dokumenty. Na podobnou šlamastiku, jako
pražský magistrát, si totiž zadělává další veřejná instituce, a sice České dráhy. Jím se asi přestalo líbit, že mají své karty oproti městu tak levné a na jaře letošního roku představenstvo i dozorčí rada schválily, že svoji čipovou In-kartu vylepší. Zakázku za 265 milionů neměl získat nikdo jiný než bez otevřeného výběrového řízení právě firma Haguess.

Tomáš KRAMÁR, občanské sdružení Oživení
--------------------
Argumentují v těch svých podkladech, aby to bylo kompatibilní s pražskou opencard. Tak osloví toto centrum sdílených služeb, které ovšem provozuje vlastně jedna firma, firma Haguess.

Petr ŠŤÁHLAVSKÝ, mluvčí Českých drah, a. s.
--------------------
Je potřeba, aby ta karta komunikovala s ostatníma. A já nevím, jestli to někdo jinej umí.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Já to vím, že to umí spousta společností a taky to funguje všude ve světě i v České republice.

Petr ŠŤÁHLAVSKÝ, mluvčí Českých drah, a. s.
--------------------
Všude ve světě, v České republice nevím. Zatím ten náš systém prostě nekomunikuje s těma ostatníma kartama.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Jak těžké je vytvořit takovou aplikaci, která by uměla zařídit, aby ty karty spolu komunikovaly?

Lukáš VOJTĚCH, expert na kartové systémy, FEL ČVUT v Praze
--------------------
To vlastně závisí na tom konkrétním řešení těch databází a souvisejících softwarových součástí. V podstatě je to určitě řešitelné.

Tomáš KRAMÁR, občanské sdružení Oživení
--------------------
Máme informace, že zajistit tuto kompatibilitu není zas tak složité, že to mohou udělat i jiné firmy.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
V kontextu situaci pak působí úsměvně tvrzení Haguessu. Prý vůbec netušili, že se s nimi na drahách takto významně počítá.

Petr STRÁNSKÝ, ředitel Haguess, a. s.
--------------------
Já nejsem schopen komentovat rozhodnutí vedoucích orgánů Českých drah, protože je neznám, ale s žádným takovým rozhodnutím nejsem seznámen. Dost mě překvapuje, že nějaké jako rozhodnutí existuje.

Zdeněk ŽÁK, bývalý šéf dozorčí rady Českých drah
--------------------
Nelze se zbavit podezření, že v podstatě tenhle první materiál je první článek řetězu, který vede k tomu, že bude relativně velká zakázka opět udělena zájemci, který je předem znám. To znamená nikoli vítězi nějaké férové soutěže, ale předem známému uchazeči.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Zdeněk Žák drží v ruce materiál, podle nějž představenstvo i dozorčí rada Českých drah letos v červnu schválily, že zakázku je nutné přidělit přímo firmě Haguess. Dnes mluvčí Českých drah tvrdí, že tento materiál byl jen jakýsi dílčí a že vlastně už neplatí.
Ukažte mi nějakej zápis, kde rušíte tadyto schválení vaše toho, že oslovíte jenom jednu firmu. Ukažte mi nějakej papír, kde to je napsáno, kde jste to zrušili.

Petr ŠŤÁHLAVSKÝ, mluvčí Českých drah, a. s.
--------------------
Ten asi není, bohužel teda, asi opravdu bude třeba to napsat jako extra usnesení.

Lukáš LANDA, redaktor
--------------------
Můžou České dráhy uzavřít s tou konkrétní firmou smlouvu a je to v pořádku všechno?

Zdeněk ŽÁK, bývalý šéf dozorčí rady Českých drah
--------------------
Ano, již nemusí s tímto jít do schvalovacího procesu na dozorčí radu a bez dozorčí rady už můžou přímo po ukončení toho procesu uzavřít smlouvu s tím uchazečem.

http://archiv.newton.cz/tvr/2009/11/23/4eb7864949fcd060be7d1ad988a4b5e2.asp