Praha
21.5.2002
Věc:
zařazení tisku na pořad jednání ZHMP
Dovoluji
si oznámit, že budu Zastupitelstvu navrhovat rozšíření pořadu květnového
zasedání o bod dle přiloženého tisku. Prosím proto o přidělení čísla tomuto
tisku a jeho namnožení členům ZHMP.
Dovoluji
si připomenout, že při mém posledním pokusu předložit listopadovému
Zastupitelstvu k projednání materiál jej Zastupitelstvo odmítlo zařadit na
pořad mj. s odůvodněním, že písemný podklad nebyl členům Zastupitelstva
předložen včas. Tuto skutečnost Vaše kancelář odůvodnila tím, že materiál,
který byl zpracován a předložen v dostatečném předstihu, nezařadila do
programu zasedání Rada HMP a proto nebyl členům ZHMP rozdán, přestože byl
namnožen, s tím, že jim bude rozdán v případě, že bod bude zařazen na
pořad jednání.
Domnívám
se, že ve zmíněném případě Vaše kancelář nepostupovala v souladu
s ustanovením §51 odst.3 zákona o hl.m.Praze, podle kterého má člen ZHMP
právo předkládat Zastupitelstvu návrhy k projednání. Jinými slovy – pokud je návrh k projednání členem
Zastupitelstva zpracován a předložen, Zastupitelstvo jej musí obdržet, bez
ohledu na to, zda je předmětem Radou schváleného programu jednání nebo ne a zda
se Zastupitelstvo rozhodne jej projednávat či nikoli. Samozřejmě pak, je-li zastupitelský
návrh předložen ve lhůtě stanovené jednacím řádem ZHMP, tak jej také členové
ZHMP musí obdržet v této lhůtě. Nejen z hlediska celkem jednoznačného
zákonného ustanovení, ale i ze zdravého rozumu je naprosto nelogické distribuci
materiálu odkládat až pro případ, že bude hlasováním zařazen na pořad, a
vystavit tak členy ZHMP situaci, že při schvalování programu jednání nevědí, o
čem hlasují.
Dovoluji
si proto požádat o neprodlené rozdání materiálu členům ZHMP bez ohledu na to,
že není Radou zařazen na pořad jednání – pro jasnost je samozřejmě možno
v tomto smyslu připojit k tisku Vaši vysvětlující poznámku.
Zároveň
prosím o sdělení, v jaké formě požadujete předložení elektronické verze.
Děkuji
za pochopení, s pozdravem
RNDr.
Jiří Witzany, PhD.
Odbor
Kancelář primátora MHMP
Oddělení
volených orgánů
Magistrát
hl.m.Prahy
RNDr. Jiří Witzany, PhD. 42. zasedání Zastupitelstva
hl.m.Prahy
dne 30.5.2002
K usnesení RHMP č.
0518 ze dne 16.4.2002 ve věci finančního vypořádání příspěvkové organizace
Výstaviště Praha k 30.11.2001
Obsah materiálu:
Předklad na základě:
Tisku Rady HMP č. 0569, projednaného
ve finančním výboru ZHMP a závěrů
„Zprávy o výsledku kontroly vybraných úseků hospodaření s majetkem
hl.m.Prahy v příspěvkové organizaci Výstaviště Praha“ a neukončeného
projednání této kontrolní zprávy v kontrolním výboru ZHMP
Zpracoval:
RNDr. Jiří Witzany, PhD.,
člen Zastupitelstva hl.m.Prahy
Předkládá:
RNDr. Jiří Witzany, MUDr.
Marián Hošek
Hlavní město Praha
Zastupitelstva hlavního
města Prahy
Číslo
Ze dne
K usnesení
RHMP č. 0518 ze dne 16.4.2002 ve věci finančního vypořádání příspěvkové
organizace Výstaviště Praha k 30.11.2001
I.
b e r e n
a v ě d o m í
1. informaci o ukončení činnosti p.o. Výstaviště Praha,
předloženou Radě HMP dne 16.4.2002
II.
k o n s t a t u j e, ž e
1.
postupem Rady HMP a dohližitelského výboru, ustaveného na základě dodatku
č.21 smlouvy A/39/508/03, došlo při řešení majetkoprávního scelení areálu
Výstaviště Praha a ukončení činnosti příspěvkové organizace Výstaviště Praha
v hospodaření hl.m.Prahy v letech 2000 – 2001 ke značným škodám
1.
Radě HMP
1.1.
upřesnit rozsah škod odhadnutých v příloze č.1 důvodové zprávy,
vyčíslení předložit Zastupitelstvu společně s návrhy postupů jejich postupné
kompenzace
termín:27.6.2002
Předkladatel: RNDr. Jiří Witzany, PhD., MUDr. Marián Hošek
Tisk:
Provede: Rada HMP
Na vědomí: odbory MHMP, MČ hl.m.Prahy, členové ZHMP
Usnesením ZHMP č.31/58 ze dne 28.6.2001 schválilo ZHMP zrušení příspěvkové organizace hl.m.Prahy Výstaviště – Praha ke dni 30.11.2001. Již při projednávání tohoto usnesení a předchozích materiálů k problematice této organizace byly ze strany členů ZHMP vznášeny závažné pochybnosti, pokud se týká výsledků hospodaření, stavu aktiv a pasiv organizace, které po jejím zrušení ze zákona přejdou na hl.m.Prahu jako na zřizovatele Výstaviště, a námitky k nevyjasněným hospodářským a smluvním vztahům mezi Výstavištěm Praha a společností Incheba Praha, spol. s r.o., která se zrušením organizace areál výstaviště v Praze 7 – Holešovicích, doposud spravovaný rušenou organizací, převzala do správy jako jeho nový nájemce. Na základě těchto opakovaných pochybností uložila Rada HMP odboru kontroly a vnitřního auditu MHMP provést kontrolu vybraných úseků hospodaření s majetkem hl.m.Prahy v příspěvkové organizaci Výstaviště Praha.
Z předběžných výsledků kontrolní zprávy, které byly předloženy Kontrolnímu výboru ZHMP, vyplynuly některé závažné skutečnosti charakteru nedořešených hospodářských vztahů a nejasně vyčíslených aktiv a pasiv rušené organizace. Přesto Rada HMP nenavrhla odložení zrušení p.o.Výstaviště Praha a k návrhu v tomto smyslu předloženém z řad Zastupitelstva na listopadovém zasedání 2001, zodpovědní radní RNDr. Němec a ing. Dvořák na základě stanovisek dotčených odborů (zejména odboru kontroly a vnitřního auditu, odboru kultury, odboru obchodních aktivit, odboru správy majetku a ekonomických odborů) zkonstatovali, že jsou k dispozici všechny podklady umožňující organizaci bez nebezpečí škod a potíží s následným účetním uzavřením zrušit a Zastupitelstvo na základě takto přesvědčivého tvrzení rozhodlo prodloužení termínu ukončení činnosti Výstaviště Praha neprojednávat.
V březnu 2002 byl finančnímu výboru ZHMP předložen k projednání tisk Rady HMP č.0569, který předkládal radě a následně Zastupitelstvu finanční vypořádání Výstaviště Praha po ukončení činnosti. Finanční výbor materiál projednal postupně na dvou zasedáních, vyžádal doplnění některých údajů a doporučil předložení předmětného tiskou cestou Rady HMP Zastupitelstvu.
Rada HMP však navzdory navrženému usnesení doporučenému i finančním výborem vzala usnesením č.0518 dne 16.4.2002 informaci o ukončení činnosti p.o.Výstaviště na vědomí a místo předložení Zastupitelstvu uložila vedoucímu AKR provést kontrolu všech položek závěrečného vypořádání. Tento postup považují předkladatelé tohoto materiálu za zcela zbytečný odklad projednání finančního vypořádání ukončené p.o.Výstaviště Praha v Zastupitelstvu, protože je zřejmé, že celková kontrola v této věci proběhla již dvakrát, z toho jednou byla předložena v samostatné kontrolní zprávě, jež měla být Zastupitelstvu předložena již na podzim loňského roku, a podruhé přímo v rámci přebírání účetní agendy rušené organizace zřizovatelem. V době přijetí citovaného usnesení RHMP již jsou všechny opakovaně prověřené podklady předány archivu hl.m.Prahy, který je postupně eviduje, a provádění jakékoli další (nota bene zbytečné) kontroly je technicky komplikované až nemožné, nehledě k enormnímu vytížení pověřených pracovníků takovou prací v době, kdy by již měli plnit jiné úkoly.
Předkladatelé tohoto materiálu dospěli k závěru, že existující podklady, tj. kontrolní zpráva z července loňského roku a finanční vypořádání z letošního března představují dostatečně podrobnou a nezpochybněnou informaci k tomu, aby mohlo být majetkové sjednocení areálu Výstaviště a ukončení činnosti p.o.Výstaviště Praha celkově vyhodnoceno.
Přílohy důvodové
zprávy:
Příloha 1
důvodové zprávy
Celkový
odhad škod, vzniklých v souvislosti s navázáním smluvních vztahů
s Inchebou Praha a ukončením p.o.Výstaviště Praha
Tento souhrn byl
předložen formou interpelace na dubnovém zasedání ZHMP. V ústní reakci na
tuto interpelaci radní ing. Dvořák konstatoval, že na ni nebude odpovídat,
protože shrnuje výsledky jeho práce opakovaně schválené Zastupitelstvem,
přičemž jeho práce je pouze důsledkem toho, že někdo před tím, než se
problematiky Výstaviště ujal, postupoval nesprávně a zapříčinil tak opakovaně
interpelované nejasnosti. Z tohoto vyjádření lze dovodit, že faktické
údaje v interpelaci uvedené zpochybněny nebyly a je pouze otázka
odpovědnosti za vzniklou situaci.
Konkrétně lze shrnout:
Ztráta z nákupu nemovitostí:
Zbytečné navýšení kupní
ceny |
21,5 mil. |
Ku prospěchu ČSOB
|
Zbytečná daň z převodu
nemovitostí |
14,5 mil. |
Ku prospěchu stát |
Zbytečná DPH |
13,1 mil. |
Ku prospěchu stát |
celkem |
49,1 mil. |
|
(poznámka: Výnos těchto nemovitostí činil v roce 1999 cca 15 mil.Kč, v roce 2000 cca 12mil. Kč z celkového výnosu areálu cca 110 mil. Kč, přičemž z důvodu dlouhodobě nevyjasněných majetkoprávních vztahů je v objektech značně zanedbaná údržba a v dohledné době budou vyžadovat nemalé investice. Reálná cena nemovitostí z konkurzní podstaty tedy v zásadě nebyla vyšší, než 100 - 150 mil. Kč. Částka 240 mil. vznikla jako kompromisní dohoda Zábavního parku s ČSOB v době, kdy ještě platilo vládní usnesení 189/95, podle kterého mělo město získat státní majetek na výstavišti pouze po zaplacení 650 mil. ČSOB. Když už se město rozhodlo, že Zábavní park není pro něj dobrým partnerem, nemělo přistupovat na nabídku Incheby a mohlo díky tomu, že již byl státní majetek na město převeden bezúplatně, docílit nabytí těchto nemovitostí za cenu blížící se ceně reálné, tj. řádově za 100 mil. Kdyby totiž město smlouvy s Inchebou o koupi za 303 mil. Kč neuzavřelo, s největší pravděpodobností by byl konkurzní prodej anulován – kupní cena ve skutečnosti nebyla zaplacena správci konkurzní podstaty, ale složena na jistotním účtu a Incheba by peníze správci neuvolnila bez toho, že by měla zajištěnu jejich návratnost od města. Takže striktně obchodně vzato, ztráta města pouze na této prvotní transakci s Inchebou ve skutečnosti činí 150 - 200 mil. Kč)
Ztráta z nesprávného postupu Výstaviště a města v roce 2000
Nájemné zaplacené zbytečně Inchebě za objekty S-VČSV |
7,2 mil. |
Ku prospěchu Incheba |
Nájemné za pozemky, neuplatněné vůči Inchebě |
2,2 mil. |
Ku prospěchu Incheba |
celkem |
9,4 mil. |
|
Ztráta z nesprávného postupu Výstaviště v roce 2001
Ztráta na slevě na nájemném, poskytnuté Inchebě |
6,9 mil. |
Ku prospěchu Incheba |
Ztráta ze zrušeného veletrhu Komplet |
1,2 mil. |
Ku prospěchu Incheba |
celkem |
8,1 mil. |
|
Ztráta z nesprávného postupu dohližitelského výboru a vypořádání nájemného za rok 2001
Ztráta z nesprávně vypočtených podílů ICH a HMP na nájemném za rok 2001 |
12,5 mil. |
Ku prospěchu Incheba |
Neúplně odvedené (byť špatně vypočtené) nájemné Výstavištěm |
7,0 mil. |
Neznámo kde zmizelo – komu ku prospěchu ?? |
celkem |
19,5 mil. |
|
Ztráta dotací prodělečných akcí a aktivit, doposud hrazených z výnosů Výstaviště nad rámec nájemného placeného městu v porovnání s nájemným Incheby za areál |
7,5 mil. |
Zbytečný výdaj
města (nepřímo ku
prospěchu Incheba) |
Ztráta vzniklá zrušením p.o.Výstaviště Praha a převzetím
jejích závazků
Provozní dotace Výstavišti
k vypořádání propuštěných zaměstnanců atd.
|
3,0mil. |
Zbytečný výdaj města |
Převzaté a zaplacené
pohledávky dodavatelů Výstaviště Praha |
8,2mil. |
|
Odhad nákladů na vymáhání
převzatých pohledávek Výstaviště za dřívějšími odběrateli |
2,0mil. |
|
Hypotetický výnos
převzatých pohledávek v případě částečně úspěšného vymáhání |
-(7,2mil.) |
|
celkem |
6,0 mil. |
- ad 2. ……….49,2 mil. Kč zlovolně předražený nákup nemovitostí
-
ad 3. ………. 9,4 mil.
Kč zbytečné nájemné placené Inchebě
za objekty S-VČSV a neuplatnění
práva na nájemné za pozemky v roce 2000
-
ad 4. ………. 8,1 mil.
Kč podhodnocené nájemné Incheby za
pořádání výstav v roce 2001 oproti ostatním vystavovatelům
-
ad 5. ……….19,5 mil. Kč
špatně stanovené podíly města a Incheby na nájemném, odvedeném
Výstavištěm v roce 2001, a nedoplatek vypočteného podílu vůči městu
-
ad 6. ………. 7,5 mil.
Kč zánik dotací údržby a
veř.prosp.akcí Výstavištěm v 1. roce působení Incheby v areálu (bude
pokračovat i v následujících letech)
- ad 7. ………. 6,0 mil. Kč náklady na zrušení organizace Výstaviště
Praha a převzetí agendy
celkem škoda 99,7 mil. Kč
Z toho
21,5 mil. Kč získal správce konkurzní podstaty a následně získá ČSOB,
27,7 mil. Kč získal stát na daních,
30,0 mil. Kč získala v rozporu se smlouvou a s dobrými mravy Incheba
7 mil. zmizelo někde v účetnictví,
7,5 mil. město vynaloží v prvním roce smlouvy s Inchebou na údržbu svého majetku na Výstavišti a snad i na akce pro děti a mládež (ale zároveň se tato částka promítne do zisku Incheby, která na rozdíl od Výstaviště nebude muset uvedené výdaje hradit z vlastních výnosů), bude pokračovat v obdobném rozsahu dalších 15 + 5 let
6 mil. se zaplatilo
zaměstnancům a dodavatelům Výstaviště, právníkům atd…
99,7 mil.
(ale uvažovat lze i rasantněji – např.
k vypočtené ztrátě připočítat
+ 14 x
7,5 mil. = 105 mil. Kč v následujících 15 letech - potřebné dotace
na údržbu městského majetku a neziskové veřejně prospěšné činnosti, pokud
nebudou zrušeny bez náhrady,
+ 150
mil. Kč skutečný prodělek z nevýhodné koupě objektů Společnosti pro
VČSV, jejichž reálná hodnota není 300 mil. Kč, ale 100 mil. Kč,
takže kdyby
Odbor obchodních aktivit postupoval skutečně obchodně a předkládal ke
schválení materiály, které město systematicky nepoškozují, mohla by Praha být o
více než 350 mil. Kč bohatší.)
+ chybějící valorizace na nájemném – v případě 5% inflace to představuje za 15 + 5 let platnosti smlouvy s Inchebou ztrátu 160 mil. Kč
Příloha 2. důvodové zprávy
Tisk
č.0569, projednaný Radou HMP a finančním výborem ZHMP
Příloha 3. důvodové zprávy
Hlavní město Praha
USNESENÍ
číslo 0518
ze dne 16.4.2002
k ukončení činnosti a finančnímu vypořádání příspěvkové organizace Výstaviště - Praha k 30.11.2001
I. bere na vědomí
informaci o ukončení činnosti p.o. Výstaviště - Praha k 30.11.2001
1. vrchnímu řediteli sekce kontroly a
interního auditu
1. provést kontrolu všech položek závěrečného vypořádání dle důvodové zprávy
Kontrolní
termín: 30. 6.2002
Předkladatel: náměstek primátora Paroubek,radní Němec
Tisk: 0569
Provede: vrchní ředitel sekce kontroly a interního auditu
Na vědomí: odbory MHMP
Příloha 4 důvodové zprávy
Komentář
zpracovatele tohoto materiálu k tisku Rady HMP č.0569
a) K hospodářskému výsledku celkově:
Sám o sobě je hospodářský výsledek dost neobvyklý. Příspěvkové organizace mají hlavní činnosti, obvykle veřejně prospěšné a příspěvkem dotované. Vedlejší činnosti jsou povoleny proto, aby si mohly tyto organizace „přivydělávat“, tj. aby poskytovaný příspěvek na výkon hlavní činnosti nemusel být tak velký.
V daném případě jde o organizaci s nulovým příspěvkem, tzn. i hlavní, veřejně prospěšná, tedy z principu nevýdělečná činnost byla vykonávána ekonomickým způsobem, a případně dotovaná z výsledku činnosti vedlejší. Tak tomu v případě Výstaviště až do roku 2000 bylo.
Hlavní činnosti Výstaviště jsou podle zřizovací listiny a dle důvodové zprávy kulturní, společenské, zábavní akce, zaměřené na volný čas dětí, mládeže, rodin a seniorů, tělovýchovné a pohybové aktivity atd.
Vedlejšími činnostmi jsou výstavy a veletrhy, kongresy a konference, pronájem nemovitostí a poskytování technických služeb, propagace a reklama, zprostředkovatelská činnost, dodávky tepla a elektřiny, ostraha majetku a osob.
Dle předloženého hospodářského výsledku tedy z hlavní,
veřejně prospěšné a v zásadě
neziskové činnosti dosáhlo Výstaviště ztrátu ve výši 4,6 milionu (plus
dotace 3 miliony), zatímco z vedlejší, výdělečné činnosti, ze které
by potenciálně měla být hlavní činnost dotována, ztrátu ve výši 26
milionů.
/Důvody
této ztráty budou asi složitější, ale nepochybně se na nich významně podepsalo
především průběžné vysávání Výstaviště Inchebou ještě před tím, než tam
nastoupila definitivní nájem (např. nápadně nižší nájemné, než v minulých
letech, fakturace různých „marketingových“ služeb atd.), odchod některých
výstav kvůli monopolnímu chování
Incheby, platební nekázeň odběratelů způsobená vědomím uspěchaného
ukončení činnosti organizace atd., tedy
skutečnosti opakovaně kritizované v
interpelacích /
Pro srovnání – dle kontrolní zprávy OKR, projednávané loni
na kontrolním výboru, byl hospodářský
výsledek
v roce 1999: - hlavní činnosti ztráta 4,7 milionu, vedlejší činnost zisk 14,0 milionů
v roce 2000: - hlavní činnost ztráta 2,5
milionu, vedlejší činnost zisk 3,0 miliony.
Výstaviště tedy bylo v posledních letech vždy celkově ziskové a ztrátu poprvé zaznamenalo až v posledním roce své existence, ale zato gigantickou.
b) K problému schválení podílu nájemného Incheby
dohližitelským výborem
(str.2 důvodové zprávy)
Dne 18.12. byla dodatečně do účetnictví Výstaviště zahrnuta faktura na 12,4 milionu, vysvětlená v důvodové zprávě jako podíl Incheby na nájemném dle dodatku č.21 za období leden – srpen, schválený dohližitelským výborem.
K tomu je třeba připomenout:
Výstavní činnost, která byla předmětem dělení výnosů mezi HMP a Inchebu v období 1.1.2001-21.8.2001, je součástí činnosti vedlejší, která v roce 2001 byla 6 x ztrátovější, než činnost hlavní.
Je obtížně vysvětlitelné, jak při celkové ztrátě
z vedlejších činností 26 milionů je možné zároveň dosáhnout
z výstavní činnosti čistý zisk (tj. souhrn všech výnosů snížený o náklady,
které muselo Výstaviště prokazatelně a účelně vynaložit na správu majetku a při
užívání tohoto majetku v souladu s nájemní smlouvou), rozdělený dle
důvodové zprávy mezi HMP a Inchebu v poměru 22 mil. : 12,4 mil. tj. celkový čistý zisk z výstavních
činností 34,4 mil. Kč
Aby se dosáhlo celkové ztráty 26 mil. z vedlejších činností, musely být při čistém zisku z výstavních činností 34 mil. Kč vykonávány zbývající vedlejší činnosti (tj. kongresy a konference, propagace, zprostředkovatelská činnost, ostraha a dodávky energií) s celkovou ztrátou nejméně 60 milionů korun!!!???
Pravděpodobnější však se jeví to, na co bylo upozorněno již v předchozích interpelacích a na co Němec a Dvořák ostentativně nereagují: Výstaviště pravděpodobně nepředložilo dohližitelskému výboru ke schválení podklady v souladu s instrukcí Odboru obchodních aktivit ze dne 31.10. 2001. V této instrukci OOA požaduje, aby dohližitelskému výboru Výstaviště předložilo údaje o účelně vynaložených nákladech, odděleně vedených ve svém účetnictví, popřípadě ve zvláštní evidenci, ve vhodném analytickém nebo účelovém členění. Teprve u režijních nákladů, jejichž oddělená evidence není z principu možná (na mysli se mají zřejmě např. určité mzdové náklady, kdy nelze rozlišit, zda dotyčný pracovník pracoval k zajištěná výstavní nebo jiné činnosti) se měli Výstaviště s Inchebou dohodnout na poměrovém klíči.
Postup doporučený OOA byl použit ekonomickým ředitelem Výstaviště, který po předchozí konzultaci s finančním odborem předložil řediteli Výstaviště a potažmo dohližitelskému výboru výpočet, podle kterého výnosy z výstavní činnosti byly 68,8 milionů, přímé náklady výstavní činnosti 28,4 milionů, hospodářský výsledek z výstavní činnosti byl tedy s přičtením podílu Incheby na nájemném za rok 2000 celkem 47,7 milionu, náklady na správu předmětu nájmu a náklady spojené s touto správou stanovené dle metodiky OOA byly 25,3 milionu a čistý výnos z výstavní činnosti tak činil 22,4 milionu.
(Důležité
rozlišení: přímé náklady na výstavní činnosti jsou souhrnem subdodávek,
fakturovaných Výstavišti v souvislosti s jednotlivými výstavami. Dalšími
účelně vynaloženými náklady na správu nájmu a v souvislosti se správou
nájmu jsou jednak mzdové náklady pracovníků Výstaviště, podílejících se na
zajišťování výstav, a dále vodné, stočné, dodávky tepla, odvoz odpadků, odběr
energií, úklid, drobná údržba, pojištění, požární ocrana, hygiena atd…, tedy
činnosti nutné k pořádání výstav, které hradí Výstaviště ve své režii a
následně nějakým paušálem promítá
nájemcům výstavních ploch do ceny za m2 výstavní plochy).
Podle odpovědi radního Němce na prosincovou interpelaci dr. Witzanyho byly výnosy výstavní činnosti 68,9 milionu, přímé náklady na výstavní činnost 21,2 milionu a hospodářský výsledek výstavní činnosti 47,7 milionu, tyto výsledky jsou nyní ve stejné výši potvrzeny důvodovou zprávou. Potud tedy je výpočet prakticky shodný s výpočtem ekonomického ředitele. Avšak v podkladech pro dohližitelský výbor nebyly od výsledku výstavní činnosti zjevně odečteny žádné další účelně vynaložené náklady na správu areálu a 26% podíl Incheby byl vypočten přímo z částky 47,7 milionu, tj. v rozporu s uzavřenou smlouvou. Fakticky to znamená, že veškeré činnosti v hodnotě cca 25 mil., vykonávané Výstavištěm v rámci zajišťování výstav a správy areálu, byly Výstavištěm „odpuštěny“, připočteny k čistému zisku z výstavních činností, který byl následně rozdělen mezi HMP a Inchebu. Vzhledem k podmínce, že HMP musí dostat na nájemném za rok nejméně 36 mil. Kč, při tom nejde o ztrátu města pouhých 26% hodnoty těchto činností, jak by vyplývalo z poměru 26:74. Fakticky by Incheba neměla dostat téměř nic. Hospodářský výsledek – ztráta z vedlejších činností Výstaviště by pak nebyla 26 milionů, ale cca 13 milionů – i tak je to proti předchozím létům do očí bijící.
Dohližitelský výbor měl podle instrukce OOA zkontrolovat a ověřit způsob evidence a výpočtu nepřímých nákladů Výstaviště, místo toho (jak uvádí Němec ve své odpovědi na interpelace) zřejmě bez podrobnějšího zdůvodnění schválil návrh předložený a podepsaný společně Inchebou a ředitelem končícího Výstaviště. Učinil v době, kdy již do problému nemohlo vstupovat ekonomické vedení Výstaviště.
Další nesrovnalosti v této části důvodové zprávy – str.2:
– Zřejmá je chyba výpočtu na konci prvního odstavce str.2: za období 1.1. – 16.8., tj. za 228 dní, by měl podíl HMP činit 22,487 mil. Kč a ne 21,973 mil. – půl milionu jsou také peníze !!!
– Naprosto nepochopitelně pak je hned vzápětí v dalším odstavci konstatováno, že Výstaviště místo vypočtených cca 22 mil. Kč odvedlo městu na nájemném 15 mil. Kč – kde je těch zbývajících 7 milionů??.
c) K dalším tvrzením důvodové zprávy:
- str.2, předposlední odstavec: Výstaviště se nestalo během roku druhotně platebně neschopné kvůli „výše uvedeným důvodům“, ale kvůli tomu, že v rámci své režijní činnosti (tj. shora vysvětleným nepřímým nákladům na správu areálu) muselo zaplatit dodavatelům energií, vody, mzdy atd. v hotovosti, a Incheba, která měla tyto náklady zahrnuty v nájemních cenách rovněž v hotovosti, je nikdy nezaplatila a počkala si s takto vzniklým dluhem 22 milionů, až organizace zanikne a v dohližitelském výboru uplatní k „zápočtu“ svůj nesprávně vypočtený podíl na nájemném a další podle všeho neoprávněně zaúčtované faktury. Tím se z hlediska dispozice hotovými penězi Výstaviště dostalo do zoufalé situace, která je zde označena jako druhotná platební neschopnost, zatímco Incheba byla nejméně půl roku „úvěrována“ (když odmyslíme fakt, že při správně stanovených podílech na nájemném k zápočtu vůbec nemělo dojít).
Příloha 5 důvodové zprávy:
Zpráva
o výsledku kontroly vybraných úseků hospodaření s majetkem hl.m.Prahy,
včetně navazujících účetních operací a plnění vybraných smluvních vztahů
v příspěvkové organizaci Výstaviště – Praha