Praha potřebuje reformu taxislužby
Lidové
noviny | 14.4.2006 | rubrika: Názory | strana: 11 | autor: Jiří Witzany
DISKUSE
Představitelé pražské radnice ze sociální demokracie nedávno přišli s návrhem
na zřízení městských taxiků pod křídly Dopravního podniku. Nápad to možná není
špatný. Městské vozy taxi by snad zaručily standardní, kvalitní a nepředražené
služby podobně jako městská hromadná doprava. Konkurenčním vozům taxi by potom
teoreticky nezbylo nic jiného než se přizpůsobit.
Mezi pražskými taxikáři však tento nápad okamžitě vyvolal bouři nevole s
hrozbami blokády Prahy apod. Možná ne neprávem se obávají, že by politici časem
v populistické obavě před zdražováním veřejné taxislužby přistoupili na dotace
i pro tento typ městské dopravy. To by pak skutečně znamenalo praktickou
likvidaci jejich soukromých živností. Návrh náměstka primátora Petra Hulínského
je navíc opravdu typickým socialistickým receptem, který spočívá v nahrazování
soukromých aktivit státním či obecním podnikáním. Je ale možné využít část této
myšlenky a přitom zachovat soukromý charakter provozování taxislužby? To, co
město potřebuje, je síť jasně identifikovaných, například žlutých vozů taxi,
které budou pro občany a hlavně návštěvníky Prahy garancí kvality,
důvěryhodnosti a poctivosti. Stejně jako existují i varianty soukromého
provozování městské hromadné dopravy, proč rovnou nepřistoupit ke zřízení sítě
městských "žlutých" taxiků provozovaných několika soukromými
operátory.
Kvalita, vysoký standard a spolehlivost by byla podmínkou pro uzavření smlouvy
rámcové mezi městem a soukromým operátorem. Ten by kromě "posvěcení"
od města mohl také získat jistou síť veřejných stanovišť a jiné výhody.
Dodržování smlouvy by bylo důsledně kontrolováno městem a při jejím nedodržení
by byla rozvázána, dalších zájemců by se jistě našlo dost.
Pražská taxislužba bezesporu potřebuje systémovou reformu, pouze více kontrol a
kontrolorů stávající neuspokojivý stav nevyřeší. Zavedení sítě soukromě
provozovaných městských "žlutých" vozů taxi je podle mého názoru
jedním z možných řešení.
O autorovi| Jiří Witzany, předseda klubu SNK ED v
Zastupitelstvu hlavního města Prahy