Praha potřebuje reformu taxislužby
Lidové noviny | 14.4.2006 | rubrika: Názory | strana: 11 | autor: Jiří Witzany

DISKUSE

Představitelé pražské radnice ze sociální demokracie nedávno přišli s návrhem na zřízení městských taxiků pod křídly Dopravního podniku. Nápad to možná není špatný. Městské vozy taxi by snad zaručily standardní, kvalitní a nepředražené služby podobně jako městská hromadná doprava. Konkurenčním vozům taxi by potom teoreticky nezbylo nic jiného než se přizpůsobit.
Mezi pražskými taxikáři však tento nápad okamžitě vyvolal bouři nevole s hrozbami blokády Prahy apod. Možná ne neprávem se obávají, že by politici časem v populistické obavě před zdražováním veřejné taxislužby přistoupili na dotace i pro tento typ městské dopravy. To by pak skutečně znamenalo praktickou likvidaci jejich soukromých živností. Návrh náměstka primátora Petra Hulínského je navíc opravdu typickým socialistickým receptem, který spočívá v nahrazování soukromých aktivit státním či obecním podnikáním. Je ale možné využít část této myšlenky a přitom zachovat soukromý charakter provozování taxislužby? To, co město potřebuje, je síť jasně identifikovaných, například žlutých vozů taxi, které budou pro občany a hlavně návštěvníky Prahy garancí kvality, důvěryhodnosti a poctivosti. Stejně jako existují i varianty soukromého provozování městské hromadné dopravy, proč rovnou nepřistoupit ke zřízení sítě městských "žlutých" taxiků provozovaných několika soukromými operátory.
Kvalita, vysoký standard a spolehlivost by byla podmínkou pro uzavření smlouvy rámcové mezi městem a soukromým operátorem. Ten by kromě "posvěcení" od města mohl také získat jistou síť veřejných stanovišť a jiné výhody. Dodržování smlouvy by bylo důsledně kontrolováno městem a při jejím nedodržení by byla rozvázána, dalších zájemců by se jistě našlo dost.
Pražská taxislužba bezesporu potřebuje systémovou reformu, pouze více kontrol a kontrolorů stávající neuspokojivý stav nevyřeší. Zavedení sítě soukromě provozovaných městských "žlutých" vozů taxi je podle mého názoru jedním z možných řešení.

O autorovi|
Jiří Witzany, předseda klubu SNK ED v Zastupitelstvu hlavního města Prahy