„Show-byznys“ na
pražském magistrátu
Nové radě a primátorovi hl.m.Prahy před několika dnu uplynulo přesně 6 měsíců mandátu v tomto volebním období. To bývá příležitostí k hodnocení, čeho bylo dosaženo a čeho ne, jak bylo nebo nebylo nastartováno plnění volebních slibů. Jako opoziční člen ZHMP nabídnu pohled spíše kritický, propagaci úspěchů nechám na dobře placený (či „zdarma“ pracující) tiskový a PR aparát Pavla Béma.
Připomeňme některé z hlavních volebních sloganů současného primátora: 10 nových stanic metra, 61 km silničního okruhu do roku 2010, Auta pod zem, Jedna barva, jedna cena (pro vozy taxi), či Dejte mi 4 minuty, dám vám 4 roky…. Jakkoliv nelze očekávat splnění všech slibů za prvních 6 měsíců, mělo by být již nyní naprosto jasné, zda a jak budou realizovány. To ale vůbec jasné není, naopak je zřejmé a představitelé města přiznávají, že např. výstavba 10 stanic metra je naprosto nereálná. Žádný výrazný pokrok, pokud jde o zablokované plány na obchvat okolo Prahy, učiněn nebyl. Na rozdíl od předvolební rétoriky primátor nyní přiznává, že na megalomanské městské tunely žádné peníze od EU z důvody řady nedostatků tohoto projektu nedostaneme, a jak je zaplatíme (přes 28 mld. Kč), zatím nevíme. A z prvního povolebního půlroku, kdy se od politiků normálně očekává výkon na 150%, Pavel Bém tráví plnou třetinu na soukromé exhibiční dovolené. Dosavadní výsledky by spíše mohla charakterizovat hesla: Vyrazím si na dva měsíce do hor, Podám přihlášku pro konání OH v Praze – o vás bez vás, Zdražím razantně vodné a stočné, Očipuji každého Pražana, Zvýším ihned po volbách cenu taxislužby atd.
O každém z těchto témat a mnohých dalších bychom mohli dlouho kriticky diskutovat, co by ale pražskou politiku v poslední době možná nejvíce mohlo charakterizovat je slovní spojení „show-byznys“, politický styl, který byl doveden ke značné dokonalosti. Permanentní velká „show“, za níž se skrývá nejeden velký „byznys.“ Tradici takového „show-byznysu“ v pražské politice, pokud mohu soudit, založil spolužák Pavla Béma z lékařské fakulty, MUDr. Hvížďala, bývalý radní za ODS. Jeho smysl pro mediální show, předvádění se s hereckými hvězdami, pravidelné vystupování v Blesku v roli miláčka žen, bombastická a podezřele nákladná volební kampaň a na druhou stranu zvláštní angažovanost ve velkých městských investičních akcích, to vše bylo obdivuhodné. MUDr. Hvížďala se, podle svých webových schránek a podle mediálních sdělení, po neúspěšné kandidatuře do senátu údajně vydal do Afriky za účelem charitativní práce pro děti. Investigativní novináře to příliš nezaujalo, do Afriky ho bohužel nenásledovali, takže není jasné, zda je opravdu na místě uronit slzu, či nikoliv.
Pavel Bém se ovšem ukazuje být více než dobrým učedníkem svého kolegy. Jeho mediální moc, pro jejíž budování umně dokáže využívat obrovské ekonomické možnosti města, je vskutku úctyhodná. Jestliže pátráte po tom, co se v Praze za poslední 4 roky změnilo, nic velkého Vás nejspíš nenapadne, vzpomenete si ale pravděpodobně na fotografie Pavla Béma v převleku za cizince okradeného taxikáři, Pavla Béma v převleku krále, Pavla Béma na té či oné reprezentační akci, Pavla Béma pod olympijskými kruhy, Pavla Béma na každém sloupu či na desítkách nebo stovkách megoboardů, Pavla Béma na vrcholku Mount Everestu atd. Na druhou stranu, pro bedlivějšího pozorovatele se nad efektivitou, průhledností a udržitelností hospodaření hl.města Prahy vznášejí velké otazníky. O leckteré povedené akci se kuloárně šušká, že je řízena z jakéhosi tajemného Blaníku… Sázka na mediální show však zatím zřejmě vychází. Hospodaření s veřejnými prostředky a majetkem a jejich alokace na projekty a účely přinášející ten největší veřejný prospěch je ale přeci tím hlavním úkolem volené reprezentace. Nebo spíš jde o to lidu nabídnout mediální „chléb a hry“, aby prospěch mohl reálně v prvé řadě plynout vybraným partikulárním skupinám, které zase na oplátku pomáhají velké „show“ přiživovat?
Jiří Witzany