Opencard: mnoho drahých otazníků

Pražský deník | 3.9.2009 | rubrika: Titulní strana | strana: 1 | autor: LUKÁŠ MAREK


Karta, která stála stovky milionů korun, má nejistý osud. Všichni čekají na výsledky auditu. Slibované novinky musejí počkat.

Praha/ Tři funkce a dost. Tak to vypadá s využitím karty opencard. Projekt už stál zhruba 800 milionů korun, některé odhady hovoří dokonce o miliardě. Kartu vlastní asi 360 tisíc lidí. Očekávali rozšíření služeb, které se však zatím nekoná. Karta stagnuje a nebýt dopravního podniku, asi by ji dnes měl jen zlomek majitelů.
Posun by mohl nastat po rozsáhlém auditu projektu. K dispozici mají být nejdříve za měsíc. Audit má mimo jiné prozradit, zdali byly vynaložené stamiliony korun efektivně využity.
„Na projektu dál pracujeme, ale v nejbližší době novinky nechystáme. Musíme počkat na výsledky auditu,“ potvrdil Deníku Martin Opatrný, mluvčí projektu opencard.
Opencard slouží jako průkazka v Pražské integrované dopravě. Papírové časové kupony v tomto případě nahrazují elektronické. Dále funguje jako čtenářský průkaz do poboček Městské knihovny v Praze. Třetí funkcí je, že lze kartou platit za parkování v zónách placeného stání v Praze 1, 2, 3 a 7. Opencard umožňuje také využít služby Vím, jak řídím, která zobrazuje nevyřešené dopravní přestupky řidiče spáchané na území Prahy. ...3 Opencard: mnoho drahých otazníků

Osud karty je stále nejistý. Všichni čekají na výsledky auditu. Slibované novinky tak musejí počkat

dokončení ze strany 1

Další funkce nebo výhody jsou většinou pouze krátkodobé. „Nadále chceme, aby mohla opencard v budoucnu sloužit jako platební karta na nejrůznější drobné platby,“ pokračoval mluvčí projektu opencard Opatrný.
Tato funkce se ale příliš nelíbí zastupiteli hlavního města a místopředsedovi finančního výboru Jiřímu Witzanymu(SNK ED).
„Město by se nemělo s kartou pouštět do této komerční sféry. Otázkou je také to, zda se bude nějaká společnost vůbec chtít zapojit. I v případě, kdy by se mohla opencard využívat pro mikroplatby, by se mohlo jednat o narušení hospodářské soutěže. Město by totiž využilo svého monopolu na tomto poli,“ varuje Witzany, který kartu dlouhodobě kritizuje.
„Nebýt propojení s dopravním podnikem, kdy začala karta sloužit jako jízdenka, nikdy by o ni ani nebyl tak masový zájem,“ doplnil zastupitel Witzany.

Co zjistí audit?

Probíhající audit by měl zjistit, jestli byly miliony korun dobře vynaloženy.
„Šetření se ale zaměří na opencard jako celek. Prověří i to, jak je projekt veden, jak je úspěšný a podobně,“ poznamenal Opatrný.
Avšak podle mínění některých městských zastupitelů audit neobjasní vše.
„Zadal ho magistrát, takže je otázkou, nakolik vlastní projekt zkritizuje. Věřím ale, že nějaké nedostatky se podaří odhalit,“ myslí si Witzany. „Podle mě je to černá díra na peníze. Projekt mě za celou dobu příliš nepřesvědčil a jsem zvědavý, jaké budou výsledky šetření,“ navázal Petr Hulinský (ČSSD), předseda finančního výboru a zastupitel hlavního města. Výbor se bude výsledky auditu detailně zabývat.

Opatrný: Neposunuli jsme se dál

Problém zůstává také s takzvanými validátory. To jsou přístroje ve stanicích metra, které slouží k nahrání zakoupeného kuponu přes internet. Je to vlastně poslední krok k tomu, aby mohl cestující začít s opencard jezdit.
Jenže i nadále validátory chybí v podstatě na celé trase metra A, a to i přes to, že původně měly být nainstalovány už na jaře letošního roku.
„Také v tomto případě jsme se neposunuli dál. Na druhou stranu věřím, že současný stav validátorů je dostatečný a nedochází k problémům,“ konstatoval Opatrný.
O instalaci dalších validátorů nic neví ani dopravní podnik (DP). „Nemám informace, že by měly přibýt další,“ doplnil mluvčí DP Ondřej Pečený. Podle jeho slov je současná situace okolo opencard značně nepřehledná, a rovněž dopravní podnik napjatě čeká, jaké výsledky přinese audit.

Foto popis| PROBLÉM. Validátory nadále chybějí v podstatě na celé trase metra A, a to i přesto, že původně měly být nainstalovány už na jaře letošního roku.
Foto autor| Ilustrační foto: Deník/Jan Handrejch
Region| Střední Čechy