Opencard: mnoho drahých otazníků |
Pražský deník | 3.9.2009
| rubrika: Titulní strana | strana: 1 | autor: LUKÁŠ MAREK
Karta, která stála stovky milionů korun, má
nejistý osud. Všichni čekají na výsledky auditu.
Slibované novinky musejí počkat.
Praha/ Tři funkce a dost. Tak to vypadá s využitím
karty opencard. Projekt už stál zhruba 800 milionů korun,
některé odhady hovoří dokonce o miliardě. Kartu
vlastní asi 360 tisíc lidí. Očekávali
rozšíření služeb, které se však
zatím nekoná. Karta stagnuje a nebýt dopravního
podniku, asi by ji dnes měl jen zlomek majitelů.
Posun by mohl nastat po rozsáhlém auditu projektu. K dispozici
mají být nejdříve za měsíc. Audit
má mimo jiné prozradit, zdali byly vynaložené
stamiliony korun efektivně využity.
„Na projektu dál pracujeme, ale v nejbližší
době novinky nechystáme. Musíme počkat na
výsledky auditu,“ potvrdil Deníku Martin Opatrný,
mluvčí projektu opencard.
Opencard slouží jako průkazka v Pražské
integrované dopravě. Papírové časové
kupony v tomto případě nahrazují elektronické.
Dále funguje jako čtenářský průkaz do
poboček Městské knihovny v Praze. Třetí
funkcí je, že lze kartou platit za parkování v
zónách placeného stání v Praze 1, 2, 3 a 7.
Opencard umožňuje také využít služby
Vím, jak řídím, která zobrazuje
nevyřešené dopravní přestupky řidiče
spáchané na území Prahy. ...3 Opencard: mnoho
drahých otazníků
Osud karty je stále nejistý. Všichni čekají na
výsledky auditu. Slibované novinky tak musejí počkat
dokončení ze strany 1
Další funkce nebo výhody jsou většinou pouze
krátkodobé. „Nadále chceme, aby mohla opencard v
budoucnu sloužit jako platební karta na nejrůznější
drobné platby,“ pokračoval mluvčí projektu
opencard Opatrný.
Tato funkce se ale příliš nelíbí zastupiteli hlavního
města a místopředsedovi finančního výboru
Jiřímu Witzanymu(SNK ED).
„Město by se nemělo s kartou pouštět do této
komerční sféry. Otázkou je také to, zda se
bude nějaká společnost vůbec chtít zapojit. I v
případě, kdy by se mohla opencard využívat pro
mikroplatby, by se mohlo jednat o narušení hospodářské
soutěže. Město by totiž využilo svého monopolu
na tomto poli,“ varuje Witzany,
který kartu dlouhodobě kritizuje.
„Nebýt propojení s dopravním podnikem, kdy
začala karta sloužit jako jízdenka, nikdy by o ni ani nebyl
tak masový zájem,“ doplnil zastupitel Witzany.
Co zjistí audit?
Probíhající audit by měl zjistit, jestli byly miliony
korun dobře vynaloženy.
„Šetření se ale zaměří na opencard jako
celek. Prověří i to, jak je projekt veden, jak je
úspěšný a podobně,“ poznamenal
Opatrný.
Avšak podle mínění některých
městských zastupitelů
audit neobjasní vše.
„Zadal ho magistrát, takže je otázkou, nakolik
vlastní projekt zkritizuje. Věřím ale, že
nějaké nedostatky se podaří odhalit,“
myslí si Witzany.
„Podle mě je to černá díra na peníze.
Projekt mě za celou dobu příliš
nepřesvědčil a jsem zvědavý, jaké budou
výsledky šetření,“ navázal Petr Hulinský
(ČSSD), předseda finančního výboru a zastupitel hlavního
města. Výbor se bude výsledky auditu detailně
zabývat.
Opatrný: Neposunuli jsme se dál
Problém zůstává také s takzvanými
validátory. To jsou přístroje ve stanicích metra,
které slouží k nahrání zakoupeného
kuponu přes internet. Je to vlastně poslední krok k tomu, aby
mohl cestující začít s opencard jezdit.
Jenže i nadále validátory chybí v podstatě na
celé trase metra A, a to i přes to, že původně
měly být nainstalovány už na jaře
letošního roku.
„Také v tomto případě jsme se neposunuli
dál. Na druhou stranu věřím, že
současný stav validátorů je dostatečný a
nedochází k problémům,“ konstatoval
Opatrný.
O instalaci dalších validátorů nic neví ani
dopravní podnik (DP). „Nemám informace, že by
měly přibýt další,“ doplnil
mluvčí DP Ondřej Pečený. Podle jeho slov je
současná situace okolo opencard značně
nepřehledná, a rovněž dopravní podnik napjatě
čeká, jaké výsledky přinese audit.
Foto popis| PROBLÉM. Validátory nadále chybějí
v podstatě na celé trase metra A, a to i přesto, že
původně měly být nainstalovány už na
jaře letošního roku.
Foto autor| Ilustrační foto: Deník/Jan Handrejch
Region| Střední Čechy