Předražená kartička |
Ekonom.cz | 14.5.2009 | rubrika:
EKONOM.IHNED.CZ | strana: 0 | autor: Radan Dolejš
Více než 330 tisíc občanů už vlastní
takzvanou Kartu Pražana. Magistrát do bezedného projektu
dosud investoval stamiliony.
Kolektivní vina. Tak nějak by se dalo popsat
rozhodování magistrátu
hlavního města Prahy o takzvané
Kartě Pražana - Opencard. O plastové kartičce, kterou
magistrát poslední rok ve velkém vnucuje obyvatelům
Prahy.
Dnes se nikdo k nápadu na zavedení Opencard
nehlásí.
"Projekt byl diskutován, projednán, schválen a
podporován představiteli města, a jde tudíž
spíše o kolektivní snahu," sdělil na dotaz Ekonomu
mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný.
Z města Prahy tečou do projektu obrovské peníze,
které zastupitelé
ani nejsou schopni vyčíslit.
Opatrná komunikace
Jisté je, že první zmínky o Opencard, tehdy
ještě označované jako Karta Pražana, se
datují do léta roku 2004. To o ní v médiích
poprvé promluvil tehdejší ředitel magistrátu
Martin Trnka jako o čipové kartě, kterou budou moci Pražané
platit za veškeré služby poskytované městem.
O rok později se již čipová karta dostala do Informační
strategie hlavního města Prahy do roku 2010 Cesta k e-Praze, kterou
tehdy zpracoval magistrátní odbor informatiky.
V dokumentu, který má týdeník Ekonom k dispozici,
počítal rámcový akční plán rozvoje
informatiky předběžně s celkovými náklady na Opencard
od roku 2005 do roku 2008 ve výši 89,2 milionu korun.
Jenomže realita je výrazně jiná. Martin Opatrný,
kterého magistrát najal, aby projekt propagoval, tvrdí,
že výdaje na Pražské centrum kartových
služeb jsou v souladu se schválenými rozpočty.
Co to znamená v praxi?
"Od roku 2006 do konce minulého roku bylo na Opencard vydáno
téměř 281,2 milionu korun," říká
Opatrný.
S tím však nesouhlasí člen pražského zastupitelstva a
místopředseda finančního výboru Jiří Witzany: "Vím
jistě, že to je historicky přes miliardu, spíše
podstatně více, ale přehlednou tabulku nemohu
nabídnout, protože se ji nikomu nějak nechce
vyrábět."
Mluvčí Opatrný ale s miliardou zastupitele Witzanyho nesouhlasí:
"Naše čísla jsou naprosto objektivní. Objevily se
sice spekulace o enormním rozpočtu, jde však ryze o spekulace
bez reálného základu."
Právě z těchto "spekulací"
vyplývá, že do konce příštího roku
by se mělo na Opencard celkově vynaložit více než
1,4 miliardy korun. Téměř šestnáctkrát
víc, než se původně očekávalo.
Jen pro srovnání, podobnou kartu používá
například město Liberec od roku 2006, její
zavedení vyšlo na 20 milionů korun.
Nejvíce informací k Opencard by měl poskytnout první
náměstek primátora města Prahy Rudolf Blažek, do
jehož gesce celý projekt patří. Blažek však
na dané téma komunikovat odmítá. Na otázky
zaslané e-mailem a třikrát urgované i telefonicky do
uzávěrky vůbec nezareagoval. "Osobně mám
dojem, že se často tváří, jako že se k
Opencard nezná," potvrzuje Witzany.
Nikoli občanům, ale firmám
Na Opencard nezarážejí jen nehorázně
vysoké sumy, které do projektu plynou z veřejných
peněz. Diskutabilní je i to, proč magistrát
čipovou kartu občana vůbec zavedl.
"Můj dojem je, že projekt není vyvolán
přirozenou veřejnou poptávkou, ale nápadem
budoucích komerčních partnerů, že
vydávání a provozování takových karet
by bylo zajímavou obchodní činností. Ať už
z hlediska jistých příjmů od města, tak z hlediska
velké klientské databáze, na niž lze navazovat
další komerční aktivity," nebere si
servítky radní
Witzany.
Jeho slova ostatně potvrzuje fakt, že teprve tři roky po
zahájení projektu město přišlo s prvním
masovým využitím.
A to když v podstatě donutilo Dopravní podnik, aby
implementoval Opencard do prodeje předplacených jízdenek.
"O použití Opencard jsme nerozhodli my, ale
nadřízená instituce - magistrát,"
říká Ondřej Pečený z Dopravního
podniku Praha.
Mimochodem: magistrát stále dluží Dopravnímu
podniku téměř 170 milionů korun za
nejnákladnější a zároveň poslední
fázi projektu, tedy převod ročních kuponů na
Opencard. A zatím se mu do vyplacení slíbených
peněz nechce. Šéf Dopravního podniku Martin
Dvořák tvrdí, že město mu proplacení
nákladů slíbilo, náměstek primátora
Rudolf Blažek ale finančnímu výboru magistrátu
řekl, že žádné dohody o náhradě
výdajů nebyly.
Bez karty nepojedete
Krok Dopravního podniku loni v létě Pražany vyburcoval.
Kvůli avizovanému zrušení papírových
ročních kuponů na MHD se na Opencard najednou stály
fronty a magistrát nával zájemců o kartu
nezvládal.
Do té doby se její uživatelé dali s mírnou
nadsázkou spočítat na prstech jedné ruky. Však
také jedinými s ní spojenými službami bylo
placení v parkovacích automatech v Praze 1 a náhrada
čtenářského průkazu do Městské
knihovny.
Magistrát chce do budoucna z čipové karty mimo jiné
udělat elektronickou peněženku pro mikroplatby. "To by
mělo být ještě letos, právě jednáme s
bankovními subjekty o spolupráci," říká
mluvčí Opatrný.
Tvrdí také, že na magistrát se obrací
řada zástupců komerční sféry,
kteří by měli zájem do projektu vstoupit. Jako
příklady uvádí Palác knih Luxor,
plavecký stadion Slávie, některá divadla a třeba
Knihovnu Akademie věd. "Budeme za to rádi, chceme
veřejnosti nabídnou širokou škálu funkcí,
ale jejich vstup se musí systémově připravit. V tuhle
chvíli to naši právníci řeší,"
tvrdí Opatrný.
Co dělali právníci do této chvíle a proč
nebyl systém připravený na vstup komerčního
sektoru během let fungování karty, Opatrný
nechává bez odpovědi.
Podle již zmíněné informační strategie
měla karta posloužit i k usnadnění komunikace s
úřady. Zatím však nic takového
nenabízí a je otázka, jestli by takové
použití karty nebylo diskriminační.
Nebezpečná karta?
Úřad by však měl být informačně
otevřený pro všechny i bez držení
zvláštní karty. Chce-li kdokoli s úřadem
komunikovat přes internet, mělo by mu stačit
maximálně zvláštní heslo. Nepotřebuje
čipovou kartu, na kterou počítač stejně nemá
žádnou čtečku. Naopak je zde riziko elektronické
kontroly úřadu nad občany.
Právě elektronické špionáže se bojí
některé organizace, které se zabývají ochranou
osobních údajů. "Bezkontaktní čip
používaný na Opencard je možné číst
i na velkou vzdálenost bez vědomí držitele karty.
Číslo karty, které čip obsahuje, je evidováno v
centrální databází s osobními
údaji," upozorňuje Kateřina Hlatká ze
sdružení Iuridicum Remedium (IuRe).
Karta prý může být zneužita provozovatelem k
plošnému sledování pohybu i dalších
zvyklostí či chování Pražanů.
Ujištění provozovatele, že ke sledování
nebude docházet, je dle názoru IuRe mnohem slabší
zárukou, než kdyby k němu vůbec docházet nemohlo,
a to při využití anonymní karty.
"Zatímco běžnou Opencard získáte zdarma, za
anonymní musíte zaplatit 200 korun. I samotný
roční kupon časové jízdenky na MHD je
dražší, celkem o 1350 korun. Považujeme za zcela
nepřijatelné, aby si člověk základní
právo na soukromí musel platit coby "nadstandard", ke
kterému nejsou žádné rozumné
důvody," shrnuje připomínky Hlatká.
Zástupce Opencard Opatrný však tvrdí, že
požadavkům podobných sdružení se nedá
vyhovět. "Oni se nás ptají, jak je karta
zajištěna před zneužitím v případě
nástupu nějakého diktátorského režimu. Na
to přece není žádná odpověď,"
stěžuje si.
V celém případu Opencard vyčnívá role
společnosti Haguess. Magistrát firmu vybral v říjnu
2006 na základě výběrového
řízení jako provozovatele Pražského centra
kartových služeb.
Tím se z akciové společnosti stal prakticky
výhradní monopolista na vše, co se točí kolem
Karty Pražana a její spolupráce s dalšími
subjekty. Ani zavádění Opencard v pražském
Dopravním podniku prý bez Haguessu nešlo. Kolik firma za zakázku
získala, je prý neveřejné.
Šedá eminence
"Na základě nutnosti úzké integrace našeho
projektu elektronického jízdného s Opencard byla
společnost Haguess jediným možným partnerem,
který byl schopen zachovat kontinuitu řešení,"
vysvětluje Ondřej Pečený, mluvčí
Dopravního podniku.
Podnik výběrové řízení na dodavatele
vyhlásil. Na základě technického
řešení a ochrany autorských práv dodavatele,
podloženého znaleckým posudkem, ale šlo o
jednací řízení bez uveřejnění.
"V tomto jednacím řízení se jednalo s jediným
možným uchazečem - společností Haguess,"
dodává Pečený.
Ze znaleckého posudku prý mimo jiné vyplynulo, že v
současné době v rámci Evropského
hospodářského prostoru není k dispozici jiné
řešení, které by po technologické stránce
vyhovovalo potřebám začlenění do
zmíněných systémů provozovaných
magistrátem, při zachování ochrany autorských
práv dodavatele řešení Opencard.
Kdo se tedy chce připojit ke Kartě Pražana, musí
chtě nechtě začít spolupracovat s Haguessem.
Týdeník Ekonom požádal magistrát o
zpřístupnění smluv mezi úřadem a firmou.
Martin Opatrný však odpověděl, že
právníci stále studují, "zda a v jaké
míře bude možné smlouvu předat".
Haguess má ostatně zřejmě potíže se
zveřejňováním jakýchkoliv dokumentů.
Například na rejstříkovém soudu je poslední
uloženou listinou účetní uzávěrka z roku
2006.
Štědré dotace
Ani zástupci firmy nemají potřebu příliš
komunikovat. Osobní schůzky odmítli, prý pro
nedostatek času. Souhlasili pouze s odpověďmi na
e-mailové dotazy přes prostředníka, PR agenturu.
Čas na odpovědi si sice našli, ale většinou nebyli
příliš konkrétní. Na druhé kolo
doplňujících dotazů zástupce Haguessu reagoval
až po několika týdnech.
Je to škoda, protože Haguess je velmi zajímavá firma.
Od svého založení v roce 1996 vyvíjí
bankovní systémy. Vývoj informačních
systémů, které jsou využívány mimo
jiné v projektu Opencard, firma realizuje od roku 2003. Tvrdí to
alespoň ředitel společnosti Petr Stránský.
"Vývoj tohoto druhu systému nás stál přes
sto milionů korun," napsal Stránský Ekonomu. Už
ale nevysvětlil, kdy tento vývoj probíhal, protože
podle účetní uzávěrky za rok 2006 firma
neměla žádné náklady na vývoj a
výzkum.
Ve stejném roce však firma dostala od státu dotaci 24,996
milionu korun na vývoj a vytvoření Centra
sdílených služeb pro e-municipality a zdravotní
portál a propojení kartových center v Liberci a v Praze
(to mimochodem dodnes není funkční, prý protože
chybí politiká vůle).
Dotaci získal Haguess od Broadbandového fóra, které
zřídilo tehdejší ministerstvo informatiky. Fórum
rozdělovalo část příjmů z privatizace
Českého Telecomu na projekty sloužící k rozvoji
internetu v Česku. Předsedou Broadbandového fóra byl
Arnošt Traxler, stejný muž nyní sedí v
dozorčí radě Haguessu. Nastoupil tam osm
měsíců po udělení dotace.
"Pokud je nám známo, pan Traxler v Broadbandovém
fóru nebyl sám a funkce v naší dozorčí
radě je opravdu neplacená," reagoval ředitel Haguessu
Stránský.
Haguess však není jediná firma, ve které Arnošt
Traxler, jeden z kandidátů na ministra informatiky po
Vladimírovi Mlynářovi, figuruje. Podle Obchodního
rejstříku je mimo jiné předsedou představenstva
společnosti Derby, která se podílela na vývoji
elektronické peněženky a elektronického šeku
systému Monet pro ministerstvo průmyslu a obchodu. V
dotacích získala Derby v letech 2005 a 2006 na tento projekt
pět milionů korun.
Radan Dolejš
Na Opencard nezarážejí jen sumy, které do projektu
plynou. Diskutabilní je i to, proč magistrát kartu
vůbec zavedl.
Karta měla posloužit i k usnadnění komunikace s
úřady. Zatím však nic takového nenabízí.
170 milionů korun
dluží magistrát Dopravnímu podniku za převod
ročních kuponů na Opencard.
http://EKONOM.IHNED.CZ/c1-37102970-predrazena-karticka