Karta Pražana se zatím příliš neujala

 

Právo | 17.7.2008 | rubrika: Praha - Střední Čechy | strana: 10 | autor: Jana Šprunková
Lidé dosud neměli o Opencard velký zájem, město našlo způsob, jak je k tomu přimět

Když to nešlo po dobrém, tak to půjde po zlém. S trochou nadsázky by se i tak dalo charakterizovat dění kolem Karty Pražana, neboli Opencard, kterou město uvedlo na trh před dvěma roky. Ohlas byl malý, pilotní projekt skončil fiaskem.
Z 50 tisíc nabídnutých karet si ji pořídilo pouze 5,5 tisíce lidí. A to hlavně i proto, aby si řidiči mohli zkontrolovat stav bodového konta a zjistit si dopravní přestupky. Jinak se pro kartu stále hledá takové využití, které by zájem Pražanů vzbudilo.
Situace se nyní zřejmě změní, protože se našel způsob, jak čipové karty lidem vnutit. Kdo si ji nepořídí, nebude si moci předplatit jízdné v MHD. Klasické tramvajenky skončí zřejmě do konce příštího roku, roční kupóny se mají nahrávat na Opencard už od ledna. Bez karty to tedy nepůjde.
„Počítáme s tím, že počet vydaných karet se zvýší zhruba o 550 tisíc,“ uvedl vedoucí oddělení strategického rozvoje magistrátního odboru informatiky Petr Kolbek.
Zastupiteli Jiřímu Witzanymu (SNK ED) se to moc nelíbí. „Samozřejmě že se to dá masově zavést, ale násilně. Považuji to za čipování Pražanů,“ řekl.
Karta obsahuje osobní údaje, a jak se před časem vyjádřil
radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS), bude možné sledovat, jak se lidé pohybují po městě a podle toho činit i dopravní opatření. „To považuji za poměrně nebezpečnou věc,“ řekl Witzany.
Podle něho má sice karta pro městskou dopravu smysl, ale v současnosti jde prý spíš jen o pocit modernosti. „Je to sporný projekt. Docela pohodlný systém se mění za něco, co pasažérům zkomplikuje život,“ sdělil.
Navíc, dopravní podnik má šetřit, ale celý tento systém znamená velké náklady. Desítky miliónů korun spolyká vybavení kontaktních míst, revizorů, nové softwary, turnikety, čtecí zařízení.
Zastupitel a předseda výboru informatiky Tomáš Homola (SNK ED) si myslí, že město šlo do projektu Karty Pražana bezhlavě a neznalo, jaké služby umožní. Za chybu považuje, že kartu pořídilo jako vlastní produkt. Ve světě takové karty podle něho většinou provozují soukromé bankovní společnosti, v Londýně ji má dopravní podnik.
„Karta svými schopnostmi předběhla dobu. Její využití je ale mizivé. Sám ji mám, ale v tuto chvíli je mi nanic, ani jednou jsem ji nepoužil,“ řekl. Jako vstupní karta do městské knihovny se zatím moc neprosadila, na poskytování finančních služeb není použitelná, protože město nemá bankovní licenci.
„Dosud není připravené ani to, aby karta sloužila pro vstup do muzeí či zoo. Investovalo se do kartového centra, místo aby se nejprve určily aplikace. Nejsou to úplně vyhozené peníze, ale mohly se investovat efektivněji,“ míní Homola. Použití karty místo tramvajenek považuje za vhodné, ale Pražané by měli mít výhody, když si ji pořídí. „Měla by být sleva na jízdném. Nějaká motivace musí být,“ řekl.
„Karta je budoucnost, podporuji ji. Ale zpočátku neměla obsah,“ soudí
zastupitel Karel Březina (ČSSD). Její zavedení jako tramvajenky považuje za velkou šanci, jak zmodernizovat odbavovací systém dopravního podniku.
Za přínosné ji považuje i Šteiner. „Existuje řada dobrých příkladů měst v Evropě a v Asii, kde obdobné karty velmi úspěšně fungují a mimo jiné zvyšují využívání MHD, čili se jedná i o nástroj preference veřejné dopravy a také snižování počtu černých pasažérů, lepší a jednodušší dostupností jízdních dokladů,“ sdělil Právu.

***

Kartu mám, ale v tuto chvíli je mi nanic
Tomáš Homola, zastupitel

Foto popis| Lidé, kteří používají pražskou hromadnou dopravu, si budou muset pořídit Opencard.
Foto autor| Foto PRÁVO – Jana Šprunková