Karta Pražana se zatím příliš neujala
Právo
| 17.7.2008 | rubrika: Praha - Střední Čechy | strana: 10 | autor: Jana
Šprunková
Lidé dosud neměli o Opencard velký zájem, město našlo způsob, jak je k tomu
přimět
Když to nešlo po dobrém, tak to půjde po zlém. S trochou nadsázky by se i tak
dalo charakterizovat dění kolem Karty Pražana, neboli Opencard, kterou město
uvedlo na trh před dvěma roky. Ohlas byl malý, pilotní projekt skončil fiaskem.
Z 50 tisíc nabídnutých karet si ji pořídilo pouze 5,5 tisíce lidí. A to hlavně
i proto, aby si řidiči mohli zkontrolovat stav bodového konta a zjistit si
dopravní přestupky. Jinak se pro kartu stále hledá takové využití, které by
zájem Pražanů vzbudilo.
Situace se nyní zřejmě změní, protože se našel způsob, jak čipové karty lidem
vnutit. Kdo si ji nepořídí, nebude si moci předplatit jízdné v MHD. Klasické
tramvajenky skončí zřejmě do konce příštího roku, roční kupóny se mají nahrávat
na Opencard už od ledna. Bez karty to tedy nepůjde.
„Počítáme s tím, že počet vydaných karet se zvýší zhruba o 550 tisíc,“ uvedl
vedoucí oddělení strategického rozvoje magistrátního odboru informatiky Petr
Kolbek.
Zastupiteli
Jiřímu Witzanymu (SNK ED) se to moc nelíbí. „Samozřejmě že se to dá masově
zavést, ale násilně. Považuji to za čipování Pražanů,“ řekl.
Karta obsahuje osobní údaje, a jak se před časem vyjádřil radní pro dopravu Radovan Šteiner
(ODS), bude možné sledovat, jak se lidé pohybují po městě a podle toho činit i
dopravní opatření. „To považuji za poměrně nebezpečnou věc,“ řekl Witzany.
Podle něho má sice karta pro městskou dopravu smysl, ale v současnosti jde prý
spíš jen o pocit modernosti. „Je to sporný projekt. Docela pohodlný systém se
mění za něco, co pasažérům zkomplikuje život,“ sdělil.
Navíc, dopravní podnik má šetřit, ale celý tento systém znamená velké náklady.
Desítky miliónů korun spolyká vybavení kontaktních míst, revizorů, nové
softwary, turnikety, čtecí zařízení. Zastupitel a
předseda výboru informatiky Tomáš Homola (SNK ED) si myslí, že město
šlo do projektu Karty Pražana bezhlavě a neznalo, jaké služby umožní. Za chybu
považuje, že kartu pořídilo jako vlastní produkt. Ve světě takové karty podle
něho většinou provozují soukromé bankovní společnosti, v Londýně ji má dopravní
podnik.
„Karta svými schopnostmi předběhla dobu. Její využití je ale mizivé. Sám ji
mám, ale v tuto chvíli je mi nanic, ani jednou jsem ji nepoužil,“ řekl. Jako
vstupní karta do městské knihovny se zatím moc neprosadila, na poskytování
finančních služeb není použitelná, protože město nemá bankovní licenci.
„Dosud není připravené ani to, aby karta sloužila pro vstup do muzeí či zoo.
Investovalo se do kartového centra, místo aby se nejprve určily aplikace.
Nejsou to úplně vyhozené peníze, ale mohly se investovat efektivněji,“ míní
Homola. Použití karty místo tramvajenek považuje za vhodné, ale Pražané by měli
mít výhody, když si ji pořídí. „Měla by být sleva na jízdném. Nějaká motivace
musí být,“ řekl.
„Karta je budoucnost, podporuji ji. Ale zpočátku neměla obsah,“ soudí zastupitel Karel Březina (ČSSD). Její zavedení
jako tramvajenky považuje za velkou šanci, jak zmodernizovat odbavovací systém
dopravního podniku.
Za přínosné ji považuje i Šteiner. „Existuje řada dobrých příkladů měst v
Evropě a v Asii, kde obdobné karty velmi úspěšně fungují a mimo jiné zvyšují
využívání MHD, čili se jedná i o nástroj preference veřejné dopravy a také
snižování počtu černých pasažérů, lepší a jednodušší dostupností jízdních
dokladů,“ sdělil Právu.
***
Kartu mám, ale v tuto chvíli je mi nanic Tomáš Homola, zastupitel
Foto popis| Lidé, kteří používají pražskou hromadnou dopravu, si budou muset
pořídit Opencard.
Foto autor| Foto PRÁVO – Jana Šprunková