Dvořák: Jízdné v Praze by mohlo zdražit od ledna, lístek o 50 pct

Zpravodajství ČTK | 8.11.2007 | 15:27 | : Doprava - Praha, Středočes. kraj, ČR | : tmr


--------------------

Ke zpravodajství: AUDIO; GRAFIKA

Doplnili jsme v 5. a 6. odstavci vyjádření pražských
zastupitelů. Dále jsme v 1. větě 3. odstavce upravili větu "Například roční kupon by měl podražit o 28 procent." na přesnější "Například roční kupon by měl podražit na 5800 korun ze současných 4150 Kč." Číslo upřesnil v telefonickém hovoru ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

--------------------

Praha 8. listopadu (ČTK) - Jízdné v pražské hromadné dopravě by mohlo od ledna zdražit; časové kupony by podle návrhu pražského dopravního podniku zdražily až o 39 procent, cena přestupní jízdenky by byla o 50 procent vyšší. Novinářům to dnes řekl ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák. Za základní přestupní jízdenku by tak lidé zaplatili místo současných 20 Kč o desetikorunu více.

Návrhem na zvýšení tarifů by se měla rada hlavního města zabývat v úterý. "Náš návrh se u rady nesetkal příliš s pochopením," přiznal Dvořák, ale dodal, že by od něj nechtěl ustupovat. Zvýšení jízdného by dopravnímu podniku v příštím roce přineslo 850 milionů korun navíc.

Například roční kupon by měl podražit na 5800 korun ze současných 4150 Kč. Čím kratší kupon, tím by podle Dvořáka mělo být zdražení výraznější. Původní návrh přitom počítal se zdražením o 20 až 30 procent. Dvořák také dříve uvažoval o tom, že by za dopravu platili i důchodci nad 70 let, nakonec prý nenašel dost odvahy a sil. "Praha je jediným městem, které poskytuje toto obrovské zvýhodnění," dodal.

Podnik chce zachovat slevy pro mládež a seniory, připravuje ale i rodinné jízdné. Roční a pololetní kupony by byly určeny pro rodiny, kde jsou dva dospělí a dvě děti. Uvažuje také o studentských kuponech na deset měsíců. Slevy by mohly být i při nákupu většího počtu jednorázových jízdenek.

Se zvyšováním cen nesouhlasí někteří opoziční
zastupitelé. Jiří Witzany (SNK ED) si myslí, že tak razantní zdražování není potřeba, navíc po tom, co se zdražovalo před dvěma roky. "Myslím si, že by asi Pražané pochopili inflační valorizaci, což je o nějakých osm až deset procent," dodal Witzany. Podle Petra Hulinského (ČSSD) nemá zdražování logické opodstatnění. "Podle mě není žádná míra přijatelná, protože si myslím, že hlavní prioritou města má být preference MHD, a tu nedocílíme zdražením," dodal Hulinský. Opačného názoru je předseda výboru dopravy David Vodrážka (ODS). "Vzhledem k investicím do veřejné dopravy v Praze nějaké zvýšení jízdného bude muset být," uvedl Vodrážka. O zdražení rozhodne rada. Zastupitelstvo si sice mohlo vyhradit schvalování změn jízdného, ale to neudělalo ani v minulosti.

Důvodů pro zdražování je podle Dvořáka několik. Zvyšují se ceny energií, vzroste daň z přidané hodnoty a přibývají nové spoje. V příštím roce by se například měly otevřít tři nové stanice metra. Vlaky metra B by od února měly jezdit vždy po celé trase ze Zličína na Černý Most a doba dopravní špičky, kdy jezdí metro v kratších intervalech, by měla být delší. Tyto argumenty jsou podle Witzanyho účelové. "Nevyčítal bych to panu Dvořákovi, je jasné, že je to tlak primátora Béma na snížení dotace pro dopravní podnik, tak aby zbylo více na investiční akce, která já osobně považuji za sporné, například severozápadní část městského okruhu," řekl ČTK
Witzany.

Náklady by měly dopravnímu podniku v příštím roce stoupnout o 1,1 miliardy korun, zároveň se sníží dotace města o 700 milionů korun. Podnik ale připravil řadu úsporných opatření, která by měla přinést zhruba 600 milionů korun. Celkem by tedy beze změny jízdného měl podnik k dispozici o 1,2 miliardy korun méně.

Podnik ušetří propouštěním. Audit ukázal, že řady zaměstnanců by se mohly snížit zhruba o 1300 lidí. Ke konci roku dopravní podnik zruší 677 míst. Další úspory vidí například v lepší organizaci práce řidičů. Chce také ponechat opravy na externích firmách, nyní si vozy spravuje sám. To by mělo přinést desetiprocentní úsporu.

Dopravní podnik nevylučuje ani zavedení turniketů v metru. Nechal si zpracovat expertní studii, která by měla být hotová v prvním čtvrtletí příštího roku. "Je to model natolik komplikovaný stavebně a investičně, že nebudeme schopni instalační část zahájit dříve než v roce 2009," řekl Dvořák. Revizoři by se v tomto případě přesunuli do tramvají a autobusů.

Dvořák odmítá, že by po zdražení jízdného lidé začali jezdit auty. Odvolává se na průzkum, který si nechal dopravní podnik zpracovat. Z něho vyplývá, že pro cestující jsou nejdůležitější intervaly mezi spoji, dodržování jízdních řádů a čistota. Cena je pro lidi prý méně důležitá než rychlost, obsazenost vozidel, návaznost spojů a dostupnost dopravy.

Tereza Měrtlová mha