O co vlastně jde panu primátorovi?
Mladá
fronta DNES | 22.4.2006 | rubrika: Praha | strana: 4 | autor: Jiří Witzany
Pražské fórum
Primátor Bém, který v tomto volebním období prosadil několik mimořádně
nevýhodných majetkových smluv (Holešovické výstaviště, prodloužení smlouvy s
PVK atd.) se překvapivě ostře pustil do boje s "nevýhodností" smlouvy
mezi Prahou a společností JCDecaux (JCD), která byla uzavřena jeho předchůdcem
Janem Koukalem již v roce 1994. Hovoří přitom dokonce i o ukončení spolupráce
mezi městem a JCD, tedy de facto o možnosti demontáže všech reklamních prvků a
zastávek MHD budovaných po mnoho let. Je to ale opravdu to, čeho chce Pavel Bém
docílit?
Jde mu skutečně o narovnání stávající smlouvy, nebo se snaží vytvořit prostor
pro jinou soukromou firmu? Veřejnost by si zasloužila jasnou odpověď. Vždyť
výhodnost či nevýhodnost takové nové smlouvy se může zcela vytratit při
oslavách rozbití smlouvy stávající.
Určitá nevyváženost je skutečně dlouho kritizovaným problémem a slabým místem
současného vztahu s JCD. Situace, kdy paušální platba JCD sotva pokrývá náklady
města na budování elektrických přípojek a osvětlení reklamních vitrín, je
opravdu dlouhodobě neudržitelná. Na druhou stranu je však třeba připustit, že
konečný produkt, tedy zastávky MHD a další prvky mobiliáře, jsou přínosem pro
město. Až na částečné výhrady lze říct, že tyto prvky jsou vesměs hodnoceny
pražskou veřejností pozitivně a významně pozvedají vzhled našich ulic. Demontáž
a výměna stávajících elegantních čekáren MHD za jiné může sotva přinést změnu k
lepšímu. Nové čekárny naopak stále chybí v mnoha okrajových částech města a
právě to je jedním z nedostatků stávající smlouvy.
Městu by proto logicky mělo jít o zachování spolupráce s JCD spolu s přiměřeným
narovnáním finančního vztahu (zvláště je-li nabízeno společností JCD), navíc s
rozšířením o závazek výstavby chybějících čekáren MHD na náklady soukromé
společnosti. Dosavadní jednání primátora Béma však spíše svědčí o tom, že mu
jde o destrukci toho pozitivního, co současná smlouva přinesla. Soudě podle
zkušeností s nedávno uzavřenými dlouhodobými smlouvami města, je skutečnou
hrozbou nahrazení smlouvy s JCD novou, podstatně nevýhodnější a absurdnější
smlouvou s jinou předem vybranou společností, sponzorující nynější kampaň proti
"nevýhodnosti" podmínek provozování městského mobiliáře.
***
"Nesnaží se primátor vytvořit prostor pro jinou firmu, které by dal
výhodnou zakázku?"
Foto popis|
O autorovi| Jiří Witzany, Kandidát SNK ED ve volbách do
parlamentu
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Praha
Vážení, nejste na Klondiku! |
|
|
Mladá
fronta DNES | 25.4.2006 | rubrika: Praha | strana: 3 | autor: Pavel
Bém
Pražské fórum
Ano, je pravda, že v počátku devadesátých let dokázali využít nezkušenosti a
„nezralosti“ českého podnikatelského prostředí chytří a mazaní obchodníci,
často zahraniční, a získali pro sebe mimořádně výhodné smlouvy, které se staly
základem jejich budoucích ekonomických úspěchů. Jeden takový příběh vám
nabídnu. Posuďte sami.
Společnost JCDecaux je renomovanou francouzskou firmou, která obchoduje s
venkovní reklamou.
Venkovní reklama a reklama vůbec je mimořádně výnosnou obchodní komoditou. V
roce 1994 uzavřela tato společnost smlouvu s hlavním městem Praha. Tato smlouva
říká, že firma JCDecaux: 1. získává exkluzivitu (nemá konkurenci) na venkovní
reklamu o ploše 1-9 metrů čtverečních na dobu 25 let; 2. vybuduje 1930
reklamních ploch (tzv. městský mobiliář včetně tramvajových zastávek) do roku
1997 a na těchto plochách bude realizovat svůj podnikatelský záměr, tedy
obchodovat; 3. zaplatí za tyto reklamní plochy městu nájem ve výši 4,5 milionu
korun ročně; 4. město musí zaplatit na vlastní náklady infrastrukturu a musí
také platit vlastní spotřebu elektrické energie.
Když jednoduchou aritmetikou spočítáme náklady a výnosy, zjistíme, že Praha: 1.
zaplatila od roku 1994 přibližně 34 milionů Kč za instalaci a provoz reklamních
zařízení soukromého zahraničního investora; 2. získala cca 1000 reklamních
zařízení (firma nedodržela ujednání smlouvy), dlužno spravedlivě podotknout, že
poměrně slušné estetické kvality; 3. umožnila vydělat podle odborných odhadů a
zahraničních srovnání firmě několik stamilionů korun. Jistě uznáte, že tyto
příjmy firmy a na druhé straně výdaje města Prahy jsou poněkud v nerovnováze.
Přeji podnikatelům úspěch, a to i zahraničním, ale co je moc, to už je skutečně
příliš. Vážení, nejsme na americkém Klondiku na konci devatenáctého století!
Co se od primátora očekává? Že tuto jednoznačně nevýhodnou smlouvu narovná.
Proto požaduji: 1. omezit exkluzivitu pouze na formáty do 5 metrů čtverečních
(konkurence určitě neuškodí); 2. infrastrukturu a elektrickou energii za
vlastní reklamu (!) si musí hradit podnikatel sám; 3. nájem a výnosy pro město
se zvýší na 20 milionů ročně s 9procentním podílem na vykázaných výnosech firmy
(pokud by se vám to zdálo moc, tak pro srovnání - ve Vancouveru či Chicagu je
to 22, resp. 25 procent z celkových tržeb). To, že i tak na tom francouzští
přátelé z EU vydělají, je více než zřejmé.
Ano, nelíbí se jim to a budou křičet. Ale pánové, Praha roku 2006 není Prahou
roku 1994. Že se to nelíbí panu Witzanymu, zastupiteli za Evropské demokraty?
Vzhledem k tomu, že je ekonom a patří mezi velmi dobré počtáře, tak tomu
nerozumím. Že by v jeho případě šlo o nemístný lobbing před volbami? Nebo snad
o něco horšího? Rozhodně mohu s jistotou prohlásit, že pokud se nedohodneme na
změně podmínek, jsme připraveni smlouvu vypovědět.
***
„Praha už nebude doplácet na nevýhodnou smlouvu s firmou JCDecaux“
Foto popis|
O autorovi| Pavel Bém, primátor hlavního města
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha