Interpelace na ZHMP dne 25.4.2002
K žalobě PRE a.s. na člena ZHMP
(Rada ZHMP, nám. Petr Švec)
Městem ovládaná společnost PRE a.s. podala 28.3.
žalobu na člena ZHMP na zdržení se neoprávněného zásahu do dobré pověsti
právnické osoby, o zaplacení 200 000,- Kč s příslušenstvím a na návrh na
vydání předběžného opatření. Tento návrh na předběžné opatření byl obratem
zamítnut. Jednání poškozující zájmy žalobce, dle textu žaloby, spočívala
zejména v tom, že žalovaný jako člen ZHMP interpeloval na zasedáních ZHMP
dne 31.1. a 7.3.2002 nám. Ing.Petra Švece v souvislosti s jeho
výkonem funkce předsedy dozorčí rady žalobce. Toliko k základním faktům
žaloby.
Starosta Dobrý tak získává primát v tomto volebním období, po několika nerealizovaných hrozbách jiným členům ZHMP, jemu skutečně přistává na stole podaná žaloba a to navíc od městem ovládané akciové tradičně komunální společnosti. V této věci se jednak musíme principiálně vypořádat s faktem, že vůbec taková žaloba byla podána, a zadruhé nezapomenout na věcnou podstatu kritiky, která zde byla vznesena.
1) ZHMP musí zaujmout jasné stanovisko
k tomuto politickému jevu. Je naší
povinností klást kritické otázky a upozorňovat na různá rizika týkající se
společností, s nimiž město vstupuje do obchodního styku. Pokud tyto
společnosti zjistí, že mohou beztrestně podávat žaloby na jednotlivé členy ZHMP
za jejich kritické výroky při výkonu mandátu člena ZHMP, bude prostor pro výkon
mandátu ve smyslu §50 zákona o HMP značně omezen. Zatímco větší společnost tak
podáním žaloby riskuje pouze ztrátu ve výši zlomku jejích zisků, pro člena ZHMP
vedení takového sporu zpravidla bude časově i finančně značně náročné
s rizikem doslova existenčního ohrožení. Těmto žalobám se proto
ZHMP jako celek musí postavit! Takováto
společnost si musí uvědomit, že nebojuje proti izolovanému zastupiteli, fyzické
osobě, ale že se staví proti celému ZHMP, proti městu Praze! Jedná se o precedens, který se může týkat kohokoliv.
Je proto třeba zřídit jakýsi mandátový a imunitní výbor, který posoudí, zda se
ZHMP za žalovaného zastupitele v rámci svých kompetencí postaví (rázné
jednání se společností jménem města, právní a finanční pomoc) , výjimky by
prakticky neměly existovat. V případě městem ovládané společnosti není nic
jednoduššího než využít své majority – viz reakce na tiskové prohlášení PRE
a.s.
2) Nyní zpět k podstatě interpelací starosty
Dobrého. Osobně jsem se seznámil s řadou podkladů a musím konstatovat, že
jeho kritické otázky jsou vesměs velmi opodstatněné, jakkoliv možná ne 100%
přesné. Obávám se, že je na místě se ptát, zda při uzavírání smlouvy na
dodávku elektroměrů pro pražské domácnosti postupovalo představenstvo PRE
(s vědomím dozorčí rady) s náležitou péčí řádného hospodáře (ve smyslu OZ), zda vůbec pro tuto zakázku byla učiněna nějaká poptávka u více výrobců (jestliže ti hlavní
potvrzují, že nikdy nebyli osloveni)? Je zcela na místě se ptát, zda smlouva o dodávce
elektroměrů mezi PRE a CEP ze 30.5.2000, den před nabytím novely zákona o
zadávání veřejného zakázek, nebyla antidatována, jestliže o tom svědčí několik
osob?? Nedošlo zde nejen k formálnímu, ale vzhledem
k samotnému obsahu smlouvy, i k závažnému věcnému porušení zákona o
zadávání veřejných zakázek? Je namístě se ptát, zda nebyla závadnost
elektroměrů dodávaných CEP na základě této zakázky opravdu abnormální (v
rozporu s kupní smlouvou a zákonem o metrologii), jestliže o tom svědčí
řada dokumentů? Je zcela na místě se ptát, zda elektroměry Siemens 7CA50 neměly
konstrukční vadu, jestliže o její existenci svědčí řada dokumentů? Neříkám, že
jsem si jist, že odpověď na tyto otázky je 100% ano, či ne, v každém
případě tvrdím, že jsou to otázky věcně podložené kladené naprosto smysluplně
v rámci výkonu mandátu člena ZHMP, které zodpovídá mimo jiné za oblast
energetiky HMP.
Vážené ZHMP, prosím Vás o principiální postoj proti
žalobě člena ZHMP v souvislosti s věcně podloženými interpelacemi. Vážený
pane náměstku, prosím Vás o věcné, úplné a nevyhýbavé odpovědi na položené
otázky.
Jiří Witzany
Příloha:
Stanovisko k tiskové zprávě PRE, a.s. ze dne 4.4.2002
Vážené kolegyně a kolegové, členové Zastupitelstva hlavního města Prahy,
v obsáhlé tiskové zprávě PRE, a.s. (Závěrečné stanovisko viz příloha č.1) vydané v reakci na interpelace starosty Ing. J.Dobrého a na mou navazující interpelaci (příloha č.2) se dozvídáme, že vedení společnosti PRE se bude proti těmto protiprávním aktivitám (dotazům v rámci interpelací) zastupitele Ing. Josefa Dobrého bránit všemi vhodnými prostředky, které ji k tomu dává právní řád ČR! V normalizačně znějícím textu se dozvídáme také o rozsáhlém stíhání bývalých členů vedení dceřinné společnosti CEP, kteří se podle vlastních slov odmítli zúčastnit příslušného podvodu. Vážnost záměru trestního stíhání interpelujícího člena ZHMP bohužel potvrzují slova doc. Trojana, člena dozorčí rady PRE, jejíž členové dle poslední dostupné výroční zprávy pobírali za jedno zasedání cca 66 000,- Kč, který mi v reakci na mou interpelaci namísto snahy o jakoukoliv věcnou odpověď sdělil, že se svezu s panem Dobrým, na nějž již vedení PRE a.s. podává trestní oznámení. Byl jsem mírně řečeno překvapen, když potvrdil, že s takovým postup vůči svému kolegovi zastupiteli podporuje.
Jak jste si jistě povšimli, interpelace ing. Dobrého jsou řadou otázek, některé možné nejsou přesně formulovány, ne na všechny je odpověď ano, či ne. V každém případě však kladení těchto otázek je naprosto věcně podloženo. Jsme povinni vzhledem k obsahu slibu člena ZHMP (§50/3 zákona o HMP) takové otázky klást, jestliže na základě dostupných informací z veřejných i jiných zdrojů vznikne odůvodněná obava, že jsou poškozovány zájmy HMP a jeho občanů. Pokud například vedení PRE uvádí, že není pravda, že nakupovalo elektroměry bez výběrového řízení, je třeba mimo jiné poukázat na slova Ing.Jirmana, ředitele společnosti ZPA dodávající problematické elektroměry v odvysílané relaci ČT „Tady a teď“: „Doposud jsme elektroměry nevyráběli … Sami energetici přišli a řekli, pusťte se do toho.“ Podivuhodný popis výběrového řízení na dodávku elektroměrů pro celou Prahu v objemu přes 1,5 mld Kč. Seznam takovýchto rozporuplných informací je opravdu dlouhý. Jestliže znepokojení členů zastupitelstva vedení PRE nazývá protiprávními aktivitami, situace se stává ještě pozoruhodnější.
Zásadní otázkou nyní je, zda Pražská energetika je pod veřejnou kontrolou města, či zda spíše tento monopol s ročními příjmy z poplatků za elektřinu v řádu 10 mld Kč drží město v šachu. Chování vedení PRE ukazuje spíše na to druhé. Žádám proto:
1)
Aby zástupci města v PRE holdingu a v dozorčí
radě PRE a.s. prosadili okamžité odvolání současného vedení PRE a.s., jmenovitě
pánů Ing. Drahomíra Ruta, Ing. Vladimíra Šalka a Ing. Františka Krákory
podepsaných pod citovaným tiskovým oznámením a okamžité zastavení právních
kroků proti našemu kolegovi, členovi Zastupitelstva hlavního města Prahy, ze
strany vedení městem ovládané organizace.
2)
Pokud zástupci města v orgánech PRE holdingu a PRE
a.s. neučiní kroky vedoucí k naplnění bodu 1, žádám Radu ZHMP o výměnu
těchto zástupců tak, aby byl naplněn bod 1.
3)
Pokud Rada ZHMP neučiní kroky vedoucí k naplnění
bodu 2, žádám ZHMP o odvolání Rady ZHMP a v prvé řadě náměstka odpovědného
za oblast energetiky tak, aby došlo k naplnění bodu 2.
S pozdravem,
Jiří Witzany, člen ZHMP, 7.4.2002
Příloha č.1
Dne 4.dubna 2002 byla zastupitelem hlavního města
Prahy RNDr. Jiřím Witzany Ph.D. přednesena interpelace na
náměstka primátora hlavního města Prahy Ing. Petra Švece týkající se mj.
údajného špatného hospodaření společnosti Pražská energetika, a.s., ve které je
pan Švec předsedou dozorčí rady. Tato interpelace nepochybně navazuje na
interpelace přednesené na dvou minulých zasedání zastupitelstva zastupitelem a
starostou městské části Letňany Ing. Josefem Dobrým. Protože veškerá obvinění
vyplývající z těchto interpelací jsou nepravdivá nebo zavádějící,
zveřejňuje představenstvo společnosti své zásadní stanovisko k této věci.
V Praze dne 4.dubna 2002 představenstvo společnosti
Ing. Drahomír Ruta, v.r. Ing. Vladimír Šalek, v.r. Ing. František Krákora, v.r.
předseda představenstva místopředseda představenstva člen představenstva
3.
Závěrečné stanovisko
PRE, a.s.
Člen zastupitelstva
Hlavního města Prahy a starosta městské části Praha 9 – Letňany
Ing. Josef Dobrý uvedl na veřejném zasedání zastupitelstva informace, které se
evidentně nezakládají na pravdě a vážným způsobem poškozují jméno a pověst
společnosti Pražská energetika, a.s. Tvrzení o nepravdivosti těchto informací
se opírá o objektivní posudky a rozhodnutí státních i odborných institucí
(např. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Český metrologický institut,
Policie České republiky, ČVUT FEL, KPMG atd.). Tímto postupem se Ing. Josef
Dobrý připojil k osobám, které vedou již téměř po dobu jednoho roku
protiprávní útoky, které poškozují společnost a její vrcholné představitele
v očích akcionářů, zákazníků i samotných zaměstnanců.
Pánové Václav Šimek a
Pavel Kykal, oba bydlištěm v Říčanech, se dopustili mnoha porušení
pracovní kázně a zákonů České republiky. V této souvislosti jsou jejich
jednání šetřena orgány činnými v trestním řízení pro podezření zejména ze
spáchání následujících trestných činů:
·
neoprávněného užívání
cizí věci (zadržování majetku CEP -
počítače s příslušenstvím a handsfree mobil.tel.), a to ve formě
pachatelství a návodu
·
poškozování cizích práv
·
pomluvy
·
poškozování a ohrožování
provozu obecně prospěšného zařízení
·
nekalosoutěžní jednání
ve vztahu k firmě Galambica Říčany (využití k vlastnímu prospěchu - škoda ve
výši 718.165,-Kč)
Rovněž jsou proti
těmto pánům vedena následující soudní řízení:
·
o vydání věcí podle §
126 obč. zákona (počítač s příslušenstvím a handsfree mobil.tel.)
·
na zdržení se
neoprávněného zásahu do dobré pověsti právnické osoby
·
na zdržení se
neoprávněného zásahu do dobré pověsti právnické osoby (PRE) a zaplacení 6.545.000,- Kč každým ze žalovaných.
V této věci bylo městským soudem vydáno již vykonatelné předběžné
opatření, kterým se jmenovaným zakazuje šířit informace o údajném obcházení
zákona 199/1994 Sb o zadávání veřejných zakázek, jmenovitě pak o smlouvě ze dne
30.5.2000, dále o údajném špatném hospodaření PRE, ke kterému mělo dojít
v souvislosti s nákupy elektroměrů ZPA a používáním elektroměrů
SIEMENS a o údajné vadě elektroměrů SIEMENS a jednání PRE týkající se této
věci.
·
o zaplacení částky
1.104.946,-Kč jako náhrady nákladů na odvrácení důsledků zveřejnění
nepravdivých informací o elektroměrech 7CA50 (náklady na inzeráty)
·
na náhradu škody z
uzavření nevýhodného obchodu jménem CEP se společností STRATEX
Vedení společnosti, podobně jako v případě výše jmenovaných, nehodlá trpět poškozování práv, zájmů a dobré pověsti společnosti ani ze strany zastupitele Ing. Josefa Dobrého a bude se proti těmto zjevně protiprávním aktivitám bránit všemi vhodnými prostředky, které jí k tomu dává právní řád České republiky.
V Praze
dne 15.března 2002
Ing.
Drahomír Ruta, v.r. Ing.
Vladimír Šalek, v.r. Ing.
František Krákora, v.r.
předseda představenstva místopředseda představenstva člen představenstva
Příloha č.2
Interpelace dne 4.4.2002, 40. ZHMP
Jiří Witzany
K pražské energetice (nám.Petr Švec):
Vážený pane náměstku,
musím přiznat, že mne zaujala Vaše trochu ostrá výměna názorů na téma PRE se starostou Josefem Dobrým, která mne navíc podnítila k většímu zamyšlení se nad fungováním pražské energetiky a k položení některých dalších otázek navazujících na Vaše odpovědi na interpelace pana starosty.
Upřesňujete, že Praha vlastní 51% ve společnosti PRE holding, zbytek německé společnosti GESO a RWE. PRE holding potom vlastní těsnou majoritu v PRE a.s., těsnou menšinu FNM. Dle důvodové zprávy k tisku Z-090 (k založení energetických holdingů, ZHMP 16.12.99) cílem této akce bylo získat pro město „potřebnou výkonnou pravomoc pro prosazování svých strategických záměrů.“ Tato holdingová struktura formálně začala fungovat až od roku 2001 (17.1. zápis do obchodního rejstříku.) Je zřejmé, že HMP tímto nestandardním postupem, (pro nějž jsem nehlasoval,) vytvořením spojenectví „na věčné časy“ s dvěma německými energetickými společnostmi, ukázalo, „zač je toho loket“ ústředním státním orgánům. Ty ovšem naopak městu ukázaly „zač je toho loket“ např. při stanovení pravidel pro rozpočtové určení daní a je otázka, zda nás tudíž toto energetické dobrodružství nepřišlo a nepřijde až příliš draho. Proto Vás prosím o zodpovězení následujících otázek:
Co přinesla dosavadní existence PRE holdingu městu?
Jakým způsobem a která strategická rozhodnutí města byl
prostřednictvím PRE holdingu vlastně prosazena? Jak často se tyto orgány
scházejí a jakým způsobem pracují?
Jaké jsou příjmy a výdaje PRE holdingu? Jaké příjmy plynou osobám ve statutárních orgánech z titulu jejich členství (celkem, odměny, tantiémy a jiné výhody)?
Pan Starosta Dobrý upozorňuje na nákupy elektrické energie od německých firem, Vy to popíráte. V každém případě je nutno poznamenat, že společnost RWE, jejíž vliv v PRE byl založením holdingu výrazně posílen, je nejen distributorem ale také výrobcem elektrické energie. Pravicoví poslanci kritizují záměr ministra Grégra propojit českého výrobce elektrické energie s českými regionálními distribučními společnostmi z důvodu konfliktu zájmů mezi úkolem distributora zajišťujícího rovné podmínky pro všechny výrobce elektrické energie a rolí výrobce, jehož zájmem je maximum vlastní energie prodat za co nejvyšší cenu.
Nepředešel jste pane náměstku svou koncepcí pražského energetického holdingu „Grégrovu českou cestu,“ pouze s tím rozdílem, že není česká, ale německá?
Můžete mi poskytnout přehled o dodavatelích elektrické
energie pro PRE v roce 2001 a v 1.Q 2002 spolu (je obsaženo ve VZ
2000) s průměrnými nákupními cenami od těchto dodavatelů?
Pan starosta upozorňuje na závažnou skutečnost, kterou je podpis smlouvy ze dne 30.5.2000, která PRE a.s. umožnila obejití novely zákona o zadávání veřejných zakázek, dále na nákupy problematických elektroměrů (pro celou Prahu v objemu plnění cca 1,5 mld ?!) za nevýhodných podmínek, a tudíž na možné závažné poškozování akcionářů, HMP a FNM, stejně tak jako pražských odběratelů. PRE je přirozeným monopolem, společností veřejně prospěšnou („všeužitečnou“ – vládní nařízení 1924). Příjmy PRE mají charakter daňových příjmů, občané, podnikatelé a podniky mohou poplatky PRE buď platit nebo využívat petrolejky, jinou možnost nemají, jde o téměř 10 mld ročně. Neviditelná ruka trhu zde nefunguje stejně jako u běžných podniků – cílem distribuční společnosti je sice zisk, ale ne moc veliký, protože to by mohlo vést ke snížení, resp. nezvýšení maximálních cen stanovovaných regulátorem. Toto vede k naprosto přirozené motivaci přelévat výnosy mimo distribuční společnost jiným způsobem než přes oficiálně vykazovaný zisk. Proto zákonodárci přijali novelu, podle níž se zákon o zadávání veřejných zakázek vztahuje i na energetické distribuční společnosti.
Pane náměstku, jak je možné, že DR, pod jejíž účinnou
kontrolou, jak píšete, je hospodaření PRE, připustila podpis této smlouvy
umožňující obcházení zákona, jehož cílem je ochrana veřejného zájmu? Uvádíte,
že šlo o vyvrcholení dlouhodobého procesu, jako předseda DR jste tedy o tomto
kroku musel být předem dobře informován?!
Jak se dočítám v tiskové zprávě (PRE) z konce roku 2001 PRE vyhlásila veřejnou obchodní soutěž na dodávky elektroměrů v letech 2001-2003. V této zřejmě na míru šité soutěži zvítězil jediný uchazeč, Cejchovna elektroměrů Praha, 100% dcera PRE s předsedou představenstva, který je zároveň členem představenstva PRE. Předmětem dodávky jsou již zřejmě dávno nakoupené sporné elektroměry ZPA. Tato „veřejná zakázka“ byla ne nepřekvapivě vzápětí zpochybněna podáním u ÚOHS.
Jakým způsobem je zajištěno, že PRE dodržuje ve všech
případech literu a ducha zákona o veřejných zakázkách a že tento zákon a
veřejný zájem není žádným způsobem, např. přes dceřinné společnosti, obcházen?
Je pravda, že na webových stránkách PRE (www.pre.cz) lze najít poměrně rozsáhlé informace o hospodaření společnosti. Nepodařilo se mi však najít mnoho informací o cenové struktuře výstupů ve vztahu k maximálním tarifům stanoveným regulátorem. Píšete, že ceny elektrické energie v ČR jsou jednotné (Energetický regulační úřad), na druhou stranu uvádíte, že PRE poskytuje občanům a městu různé výhody.
Táži se Vás, zda a jak konkrétně se liší sazby PRE od maximálních tarifů regulátora a zda se nedomníváte, že tarify PRE by bylo možné výrazně snížit ve prospěch konečných spotřebitelů?
Jakým způsobem probíhá soutěž na dodávku elektrické energie od výrobců, aby byly zajištěny co nejlevnější vstupy?
K tvrzení starosty
Dobrého, že statutární orgány PRE mají nadstandardní odměny, uvádíte, že činily
např. v roce 2000 „pouze“ cca 20 000,- měsíčně. Shodou okolností jste však
zřejmě opomněl připočíst k odměnám (1,731 mil pro DR a 1,272 mil pro př.)
tantiémy (3,63 mil pro DR a 2,97 pro př.), které jsou pouze jinou formou
odměny. Průměrná měsíční odměna na jednoho člena devítičlenné DR tak v r.
2000 činila cca 50 000,- Kč. Dle
výroční zprávy 2000 se DR sešla v tomto roce celkem devětkrát, odměna na
jedno, předpokládám, několikahodinové zasedání tedy činí cca 66 000,- Kč. To
bych osobně nenazýval odměňováním nadstandardním, ale spíše poněkud nehorázným.
Pane náměstku, vaše odpověď panu Dobrému nebyla v tomto smyslu pravdivá,
je spíš zavádějící a polopravdivá. Jak máme věřit úplnosti, pravdivosti a
otevřenosti Vašich ostatních odpovědí? Podobně neúplná je myslím Vaše reakce na
dotaz pana Dobrého, zda obchodní ředitel PRE má měsíční příjmy téměř 600 000,-
Kč, podle Vás je má několika násobně nižší. Musíte mít na mysli zřejmě pouze
příjmy pana Krákory jako výkonného ředitele, je však např. zároveň členem
pětičlenného představenstva, jehož odměny a tantiémy v např. v roce
2000 činily 4,25 mil Kč, při sečtení všech funkčních výhod (CEP, …) se tedy
výsledek zřejmě nebude příliš lišit od uvedené cifry. Nemyslím, že toto by
detailně mělo řešit ZHMP, souhlasím nicméně s názorem, že ředitel nebo
obchodní ředitel komunální „všeužitečné“ společnosti by nemusel být zrovna
placen tak, jako ředitel velké banky.
Vážený pane náměstku, Vaším i naším úkolem je zastávat
veřejný zájem, zájmy hlavního města Prahy, niv více a nic méně, předem Vám
proto děkuji za úplné odpovědi na mou interpelaci.