Interpelace ZHMP, 12.12.2002, Jiří Witzany

 

(nám. Petr Hulínský)

 

Vážené kolegyně a vážení kolegové, členové  Zastupitelstva hlavního města Prahy, pane náměstku,

 

v posledním období je to již poněkolikáté, co v Praze byla přerušena dodávka elektřiny. 4.,5. a 6. prosince byla dodávka elektřiny v některých oblastech přerušena, Vinohrady a Žižkov nevyjímaje, dokonce na 12 či více hodin.

 

Pro Hlavní město neobvyklé, velmi ztrátové a rizikové přerušování dodávky elektrické energie je dalším důvodem k zamyšlení nad úrovní řízení této společnosti.  V každém případě však žádám detailní informaci o důvodech těchto pro Prahu závažných výpadků a o opatřeních přijatých k jejich dalšímu neopakování.

 

V letošním roce byla mnohokráte interpelována situace v Pražské energetice, a.s. a především zásadní otázka, zda je Pražská energetika  pod veřejnou kontrolou města, či zda spíše tento monopol s ročními příjmy z poplatků za elektřinu v řádu 10 mld Kč drží město v šachu.

 

Vedení Pražské energetiky, a.s. na interpelace odpovědělo skandálním způsobem. Na člena ZHMP, který je povinen vzhledem k obsahu  svého slibu  (§50/3 zákona o HMP)  hájit zájmy HMP a jeho občanů, podalo vedení PRE žalobu

a dokonce také trestní oznámení. Dalším členům ZHMP bylo statutárními orgány PRE neslýchaným způsobem vyhrožováno. Vedení společnosti PRE  interpelace členů ZHMP označilo za protiprávní aktivity a uvedlo, že se proti těmto protiprávním aktivitám bude bránit všemi vhodnými prostředky, které mu k tomu dává právní řád ČR! Je absurdní, že toto říkali ti, jejichž jednání, dokonce podle jejich vlastních slov je minimálně na hraně zákona.

 

Vedení PRE bylo zastupiteli HMP tázáno, proč nakupovalo elektroměry ve stamiliónových řádech bez výběrového řízení. Zastupitelé poukázali mj. na slova ředitele společnosti ZPA dodávající problematické elektroměry v odvysílané relaci ČT „Tady a teď“: „Doposud jsme elektroměry nevyráběli … Sami energetici přišli a řekli, pusťte se do toho.“ Podivuhodný popis výběrového řízení na dodávku elektroměrů pro celou Prahu v objemu přes 1,5 mld Kč. Seznam  rozporuplného jednání vedení PRE je velmi dlouhý. Toto znepokojení členů zastupitelstva vedení PRE nazvalo protiprávními aktivitami.

 

V současné době bylo Policií ČR předáno trestní obvinění vedoucím pracovníkům společnosti Certos, která připravovala veřejné obchodní soutěže pro Ministerstvo zahraničí ČR a to takovým způsobem, že tyto soutěže byly připravovány pro předem vybraného uchazeče.

 

Vážené kolegyně a vážení kolegové, jsem povinen vás informovat, že Smlouvu o dodávce elektroměrů na pokyn vedení Pražské energetiky, a.s. vypracovala společnost Certos. Tato smlouva je datovaná 30. května 2000, tj. 1 den před nabytím účinnosti novely zákona č. 199/1994 Sb. o zadávání veřejných zakázek. Tato smlouva je v rozporu s uvedenou novelou zákona a členové představenstva PRE ing. Ruta a ing. Krákora, kteří tuto smlouvu podepsali, zaplatili firmě Certos za právní poradenství, jak nejlépe zneužít ochranné legisvakanční lhůty, která je určena k tomu, aby se adresáti nové právní úpravy mohli včas a dostatečným způsobem přizpůsobit již platné právní úpravě. Jmenovaní členové představenstva tak vědomě ve spolupráci s firmou Certos jednali v rozporu s veřejnoprávní normou, která již byla platnou součástí právního řádu České republiky.

 

Novela zákona č. 199/1994 Sb. o zadávání veřejných zakázek, tj. zákon č. 28/2000 Sb.,  nabyla účinnosti 1. dnem 4. měsíce po jejím vyhlášení. Parlament tento zákon schválil již 18. ledna 2000. Novela zákona č. 199/1994 Sb. o zadávání veřejných zakázek, tj. zákon č. 28/2000 Sb., uvádí, že zadavatelem pro účely tohoto zákona se rozumí mj. výrobce, přepravce nebo distributor elektrické energie, tj. přímo se vztahuje na Pražskou energetiku, a.s.

 

Ing. Ruta a ing. Krákora v době podpisu smlouvy o dodávce měřicí techniky byli členy statutárního orgánu, který hospodaří se svěřenými veřejnými prostředky a novela zákona č. 199/1994 Sb. o zadávání veřejných zakázek, tj. zákon č. 28/2000 Sb., je přímo zavazovala, jak s těmito svěřenými veřejnými prostředky mají zacházet a řádně hospodařit.

 

Ing. Ruta a ing. Krákora konstitutivně založili smluvní právní vztah contra legem jeden den před nabytím účinnosti zákona. Signatář výše uvedené smlouvy za dceřinnou společnost Cejchovna elektroměrů Praha, a.s. – místopředseda představenstva a ředitel společnosti pan Šimek vypověděl, že smlouva

o dodávce měřicí techniky začala být připravována s firmou Certos pouze 1 týden před koncem května 2000 a byla ing. Rutou a ing. Krákorou podepsána v druhé polovině měsíce června 2000, tj. byla antedatována. Pan Šimek vypověděl, že představenstvo Cejchovny elektroměrů Praha, a.s., jehož byl místopředsedou, bylo až poslední týden v květnu informováno ing. Krákorou, členem představenstva a obchodním ředitelem PRE. a předsedou představenstva Cejchovny elektroměrů Praha, a.s. o skutečnosti, že Cejchovna elektroměrů Praha, a.s. bude na pokyn Pražské energetiky, a.s. nakupovat všechny elektroměry pro PRE, které doposud PRE nakupovala sama pro celou svou rozvodnou síť a potřeby Hlavního města Prahy.  Pan Šimek vypověděl, že byl ing. Rutou a ing. Krákorou donucen smlouvu podepsat pod pohrůžkou zrušení jeho managerské smlouvy a ztráty zaměstnání.

 

Vážené kolegyně a kolegové, jsem povinen vás informovat, že vedení PRE uskutečnilo v roce 2001 se společností Certos obchodní veřejnou soutěž na dodávku elektroměrů. Rozsah zadání je zjevně v rozporu s platnou právní úpravou

a vedení PRE a firma Certos tak zpletichařili tuto veřejnou obchodní soutěž výzvou k nabídce od jediného dodavatele.

 

9. března 2000 ing. Krákora řediteli dceřinné společnosti Cejchovna elektroměrů Praha, a. s., písemně sdělil instrukci k jednání s ing. Jirmanem, ředitelem společnosti ZPA, dodávající problematické elektroměry bez jakéhokoliv výběrového řízení: "Projednejte mj. předběžné podmínky pro případný přímý nákup elektroměrů CEP.

S ohledem na novelizaci zákona o veřejných zakázkách, který předepisuje pro PRE veřejnou soutěž pro takový nákup, se zdá, že by to byla cesta, jak tento nesmysl schválený Parlamentem ČR obejít. Dále se bude hledat cesta, jak naplnit úkol daný na posledním zasedání dozorčí rady PRE atd." Ing. Krákora mně písemně potvrdil, že tento e-mail napsal.

Ing. Ruta, generální ředitel PRE, sdělil Mladé frontě Dnes v článku Korupce za miliardy ze 13. července t.r., že „ing. Krákora psal tento e-mail samozřejmě s tím, že nikdy nebude zveřejněn“. Stalo se a v celostránkovém článku s podtitulkem „Pražské elektroměry: smlouva na koupi přístroje uzavřená bez výběrového řízení vyvolala bouři na magistrátu“. Stejným tématem se podrobně zabývala Česká televize, Český rozhlas, Nova a celá řada deníků. Obracím se na Vás, vážení zastupitelé, ne z důvodu obav o pověst členů vedení PRE, nýbrž z důvodu obav o pověst Hlavního města Prahy. Je povinností ZHMP uvedeným protiprávním aktivitám okamžitě zamezit.

             

29. května 2000, tj. 1 den před nabytím účinnosti novely zákona č. 199/1994 Sb.

o zadávání veřejných zakázek ing. Krákora zaslal své připomínky ke smlouvě firmě Certos. Ing. Krákora se v dopise vyjadřuje k jednotlivým bodům připravované smlouvy a např. v tomto svém dopise dva dny před nabytím účinnosti novely zákona vysvětluje, že "termín objednávka není použit zcela záměrně, neboť pokud zvolíme konstrukci objednávka - splnění objednávky, může se snadno stát, že každá objednávka bude považována za návrh na uzavření smlouvy a v důsledku toho bude moci být dovozeno, že smlouva uzavřená na základě této objednávky bude posuzována samostatně a bude proto podléhat zákonu

o veřejných zakázkách".

 

Ing. Krákora v dopise, který jsem obdržel, neuvěřitelným způsobem vysvětluje nedostatky zákona o zadávání veřejných zakázek, pro které prý společnost má svoji metodu a postup, kterému se ve vnitřní komunikaci slangově říká obcházení nesmyslného zákona a mezi slušnými lidmi se prý i takto chápe. Toto je vztah vedení PRE k zákonnosti v České republice.

 

Vážené kolegyně a vážení kolegové, uvedené skutečnosti ve mně vyvolávají nedůvěru ve vedení Pražské energetiky, a.s.  Otázkou je také cena, za kterou PRE elektřinu prodává svým zákazníkům.  PRE tuto cenu pro příští rok zlevnila o 1,7%.  Je pro obyvatele, podnikatele a velkoodběratele výhodná vysoká cena elektrické energie? Na kolik je reálné posuzovat výsledky hospodaření např. Jihomoravské energetiky, a.s., která elektrickou energii pro příští rok zlevnila o 9,1 až 10,9%? Přitom Jihomoravská energetika, a.s. každoročně investuje do rozvoje a obnovy distribuční soustavy více jak 1 mld Kč. Neukazuje rozdíl snížení ceny mezi Jihomoravskou energetikou, a.s. a PRE také rozdíl v kvalitě řízení společností? Jakou roli na ceně elektrické energie PRE má skutečnost, že PRE nakupuje elektroměry od s.r.o., od kterého žádná jiná společnost ani v ČR ani v jiné zemi elektroměry nenakupuje? V jaké míře nepřiměřeně vysoká cena elektrické energie negativně ovlivňuje rozvoj Prahy a zvyšuje ekologickou zátěž Prahy, když možnost topení a ohřev teplé užitkové vody snižuje neodůvodněně vysokou cenou elektrické energie? Je v zájmu Hlavního města Prahy a je smyslem veřejné obchodní soutěže, že se do veřejné obchodní soutěže uskutečněné účelově společně s firmou Certos nepřihlásil, kromě předem vybraného uchazeče, žádný jiný výrobce elektroměrů?

 

Vážené kolegyně a vážení kolegové, pane náměstku, je naší/Vaší povinností podrobně prošetřit řízení PRE, okolnosti uvedeného výběrového řízení, prošetřit regulérnost výše ceny elektrické energie v Praze a případně prosadit okamžité odvolání současného vedení PRE a.s., jmenovitě pánů ing. Drahomíra Ruty, ing. Vladimíra Šalka a ing. Františka Krákory.