Na přelomu 20. a 30. let 20. st. vyrostl v Praze Dejvicích soubor
čtyřiceti funkcionalistických rodinných domů, který je znám jako osada
Baba. Domy navrhovali velmi známí architekti té doby a z dnešního hlediska
jde dle vyjádření památkářů a historiků architektury o unikátní památku
celoevropského významu. Proto byla osada Baba v roce 1993 vyhlášena usnesením
Rady ZHMP a následnou vyhláškou za památkovou zónu. V průběhu loňského
roku však došlo na několika domech k takovým stavebním úpravám, které je
jako památky výrazně poškodily nebo zničily. Stavební úřad příslušné MČ
se při schvalování stavby dle stavebního zákona řídí v ohledech památkové
péče vyjádřením (souhlasem, nesouhlasem či stanovením podmínek rekonstrukce)
odboru památkové péče MHMP, který jako nezávazný podklad pro rozhodnutí
využívá stanovisko Státního ústavu památkové péče.
Výsledné devastující úpravy jsou tedy výsledkem dvou věcí: buď 1) stavebník
staví načerno, tj. dle jiného projektu, než který byl schválen OPP MHMP
(což je případ dvou nedávných rekonstrukcí č. p. 1707 a č. p. 1790),
popř. nedodržuje stanovené podmínky, nebo 2) OPP MHMP kontroverzní úpravy
schválil. V prvém případě je odpovědný orgán stavební odbor Obvodního úřadu
Praha 6, který dává stavebníkovi peněžitou pokutu (dle stavebního zákona
velmi nízkou) nebo má právo žádat odstranění stavebních úprav. Druhá z
těchto možností je však pouze teoretická, neboť ještě nikdy v Praze nebyla
odstraněna černá stavba, vždy byla nějakým způsobem zlegalizována, popř.
finanční postih byl směšný. O sankcích či odstranění se navíc rozhoduje
ve správním řízení, z kterého úřad neposkytuje informace.
V druhém případě, kdy OPP MHMP úpravy domů schválil, je problém ve
dvou skutečnostech: vyhláška o památkové zóně sice definuje předmět ochrany,
činí tak ale velmi volně a dává velkou možnost širokého výkladu.
Za druhé: OPP MHMP by měl rozhodovat o schválení projektu na základě
odborného doporučení Státního ústavu památkové péče. Proto je třeba v konkrétních
případech vyžadovat přesné zdůvodnění, proč byla daná úprava povolena.
Soustavnou kontrolu nad rozhodnutími OPP MHMP však nikdo nevykonává a získání
informací ze správních řízení (týkající se stavebního povolení) je obtížné
dle jednoho výkladu má právo získat informace pouze žadatel o stavební
povolení a účastníci řízení. Problém osady Baba tak ukazuje na dva obecné
problémy v památkové péči: na možnosti a ochotu stavebních úřadů vyžadovat
a sankcionovat porušení závazných stanovisek a na možnost kontroly rozhodnutí
úředníků.
Otázky:
ˇ Dle jakých kritérií a jak byly splněny podmínky vyhlášky č. 10/93
o památkové zóně Baba v případě stavebního řízení u dvou objektů č. p.
1779 - vila projektovaná M. Stamem (navýšení střechy) a č. p. 1796 - dům
v ulici Na Ostrohu od architekta F. Kerharta (nástavba domu) a jaká byla
stanoviska Pražského ústavu památkové péče v těchto řízeních?
ˇ Je možné získat k nahlédnutí konkrétní stanoviska a zdůvodnění odboru
památkové péče MHMP při stavebních řízeních? Má někdo právní možnost dohlížet
na rozhodnutí učiněná tímto odborem?
ˇ Počítá se s novelizací, popř. vydáváním nových vyhlášek o památkové
péči, které by přesněji definovaly předmět a pravidla ochrany, a které
by dávaly menší prostor k volnému výkladu?
Problém přestaveb provedených dle neschváleného projektu:
ˇ Má odbor památkové péče MHMP (a obecně hlavní město Praha) právní
možnosti a vůli kontrolovat přes stavební úřady městských částí (popř.
i přímo) u celopražsky významných staveb dodržování projektu při provádění
stavby, aby bylo možné hned v počátku předejít stavbě načerno, u nichž
je pak po dokončení velký problém s uvedením do původního stavu? Dle mého
stanoviska by tyto pravomoci a vůli měl odbor památkové péče (a obecně
hl. m. Praha) mít. Má Praha možnost dohlížet u celopražsky významných památek
na samotnou kontrolní činnost stavebních úřadů městských částí?
Jiří Witzany (připraveno na základě podkladů J.Sedláka)