Černí pasažéři: Zlatý důl pro advokáty
ČT 1 | 13.4.2006 | 22:30 | pořad: Události, komentáře


Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Až několik tisíc korun vydělávají advokátní kanceláře na každém černém pasažérovi, z něhož vymáhají pokutu, přestože je to právnicky velmi jednoduchý úkon. Samotné Dopravní podniky dostávají z vysouzených peněz jen minimum, přitom jsou to městské společnosti. Radnice je dotují a v případě, že nemají dost peněz, zdražují kvůli tomu jízdné.

Nora FRIDRICHOVÁ, redaktorka
--------------------
V Praze zastupuje Dopravní podnik advokátní kancelář Brož, Sokol, Novák. Černý pasažér, který skončí před soudem, musí zaplatit zhruba pět tisíc tři sta korun. Dopravní podnik z této částky dostane jen devět set padesát korun, advokátní kancelář inkasuje rovnou tři tisíce. Jen loni zažalovala víc než padesát šest tisíc lidí a tvrdí, že se jí daří na nich vydělat v průměru padesát milionů korun ročně. Dopravní podnik se přitom potýká s nedostatkem peněz. Například loni zdražil jízdné o víc jak šedesát procent.

Michaela KUCHAŘOVÁ, mluvčí DP Praha
--------------------
Vy jste správně řekla, to se dá změnit, čili to je pasivum, čili že to by někdo musel změnit a není to dopravní podnik, který to může změnit.

Jan BROŽ, advokát kanceláře Brož, Sokol, Novák
--------------------
Je to právě částka, která přísluší pouze advokátovi, tedy osobě, která je licencována k určitému povolání, a pokud by tomu bylo jinak, tak by de facto Dopravní podnik, nebo každý jiný subjekt vydělával na licenci někoho jiného.

Nora FRIDRICHOVÁ, redaktorka
--------------------
To ale zpochybňuje právník Václav Sládek s tím, že je jen na Dopravním podniku, coby klientovi, na jaké sumě se s advokátem dohodne.

Václav SLÁDEK, právník
--------------------
Tady je určitý prostor, jak může Dopravní podnik sjednat jinak a jaksi mít z těch pokut víc než má.

Nora FRIDRICHOVÁ, redaktorka
--------------------
Pražský Dopravní podnik navíc kanceláři platí ještě paušál rovný milion korun měsíčně.

Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Hradecký Dopravní podnik vymáhá pokuty od černých pasažérů stejně jako pražský za pomoci advokátní kanceláře. Z částky pět tisíc sto padesát sedm korun, kterou musí dlužník na příkaz soudu zaplatit, má advokátní kancelář Marhan, Moník, Berk nárok na tři tisíce sto padesát korun odměny. Do měsíce vydá soud takových příkazů v průměru šedesát.
Proč si ty peníze od těch černých pasažérů nevymáháte sami?

Pavel ZÁKORA, náměstek ředitele DP, Hradec Králové
--------------------
Tím, že se to zadalo této advokátní kanceláři, tak se zvýšila účinnost tohoto vymáhání.

Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Kancelář spolupracuje s dopravcem od devadesátých let a za právní pomoc pobírá jiný paušální honorář. Výši městský podnik odmítl zveřejnit. Zda v minulosti vybral advokáty v soutěži, náměstek Zákora neví. Tvrdí, že kancelář část odměny z vymáhání pokut dopravci vrací.
Kolik procent z té částky vám vrací kancelář?

Pavel ZÁKORA, náměstek ředitele DP, Hradec Králové
--------------------
Nejsem zplnomocněn vám tuto záležitost říct.

Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Advokát Marhan rozhovor před kamerou odmítl.

Nora FRIDRICHOVÁ, redaktorka
--------------------
Zcela opačnou praxi mají například v Ústí nad Labem. Žaloby na černé pasažéry podává u soudu sám místní Dopravní podnik s pomocí vlastního právního oddělení.

BESEDA

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Tomáš Jílek, generální ředitel pražského Dopravního podniku, dobrý večer.

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Dobrý večer.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
A
Jiří Witzany,člen zastupitelstva za Evropské demokraty, dobrý večer.

Jiří WITZANY, člen zastupitelstva hl. m. Prahy /ED/
--------------------
Dobrý večer.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, pane řediteli, proč si Dopravní podnik nevymáhá pokuty sám. Co dělá vaše právní oddělení, takto přicházíte o dost peněz.

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Právní oddělení by samozřejmě muselo mít daleko více zaměstnanců, pokud bychom tuto činnost chtěli dělat sami.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Jinde to tak ale dělají, vybírají si to sami.

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
To je možné samozřejmě oba dva způsoby jsou možné, jenom je tady jedna malinká, řekněme, mýlka. Pokud bychom si my vymáhali ty pokuty sami, samozřejmě, že nemůžeme inkasovat žádné advokátní poplatky tak, jako to dělá advokátní kancelář. To znamená, že žádný zisk navíc by Dopravní podnik nezískal.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč tedy neusilujete o změnu právních předpisů? Takto pořád zdražujete jízdné, zátěž pro pasažéry by přece mohla být menší, kdyby šlo z pokut více peněz na dopravu městskou.

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Já si ale myslím, že tady je přece ten základní kámen úrazu v tom, že načerno se prostě jezdit nemá.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to je jisté, ale vy mi řekněte to, proč není možné usilovat o změnu zákona, abyste mohli dostat více peněz?

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
No, tak zákon ...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď je to tak, že můžete dostat do tisíce korun.

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Zákon se změnil poměrně nedávno. Bohužel v něm tato výše pokuty zůstala zakotvena. My ji považujeme za nízkou, ale my nejsme zákonodárci.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, řekněte mi ještě, proč advokátní kanceláři platíte ještě navíc ten milionový paušál měsíční, přece na ceně paušálu se můžete dohodnout a právníci v této zemi vám nemohou říci, ano, plaťte nám paušál. I toto je přece únik z těch veřejných peněz.

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Podívejte se, ta smlouva byla uzavřena zhruba před devíti lety, nevím to přesně. Nicméně tehdy bylo jistě vybráno z několika nabídek a jistě byla vybrána ta nabídka, která byla v tu chvíli nejlepší.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Proběhlo tenkrát výběrové řízení?

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Domnívám se, že ano, já ...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Nevíte to jistě?

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Já jsem u toho samozřejmě nebyl.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, určitě jste si to zjistil, zjišťoval.

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Nezjišťoval, já jsem ani nevěděl dnes, proč sem jdu. Takže jsem si to nezjišťoval samozřejmě. Nikdo mi neřekl téma. To jsem se dozvěděl teď tady v předpokoji. Takže jistě proběhlo výběrové řízení, buď mezi více nebo neomezeným počtem nebo omezeným počtem kanceláří, nevím, byla vybrána nějaká nabídka. Smlouva, která byla uzavřena, je nepochybně platná, mimochodem končí příští rok a jistě, pokud já budu ve funkci, tak můžu garantovat, že proběhne další výběrové řízení.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Podle právníků by bylo úplně nejčistší právě, kdyby se stanovil jenom ten paušál a žádné tisíce navíc z černých pasažérů. Taky můžete domluvit s advokáty to, že vrátí část honoráře. Smluvně lze skutečně udělat všechno. Vy jako generální ředitel Dopravního podniku neuvažujete, že byste nastavil třeba do budoucna tu smlouvu jinak?

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Ale my si samozřejmě ty podmínky necháme zpracovat tak, aby byly pro Dopravní podnik co nejvýhodnější.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Honza teď zavolá do Brna a zjistí, jak je to tam, Honzo.

Jan NĚMEC, moderátor
--------------------
Ano, na telefonu máme Hanu Pohanovou, mluvčí Dopravního podniku města Brna, dobrý večer.

Hana POHANOVÁ, mluvčí DP Brno
--------------------
Dobrý večer.

Jan NĚMEC, moderátor
--------------------
Vy si vybíráte pokuty také sami. Máte třeba na to speciální oddělení, potřebovali jste přijmout více lidí?

Hana POHANOVÁ, mluvčí DP Brno
--------------------
Tak, máme na to speciální oddělení. A já vám dám příklad, jak to funguje. Pokud dojde k soudnímu vymáhání, zaplatí za jednu pokutu černý pasažér obvyklých tisíc korun. To je tedy ta základní přirážka k jízdnému, dále pak šest set korun soudní poplatek plus jízdné, tedy třináct korun. My spolupracujeme s exekutorskou kanceláří. Pokud se tedy dluh nedá získat jinak, dáváme návrh na exekuci. Tam už pochopitelně k pokutě přistupují další náklady a ty jsou případ od případu rozdílné, ale to už je asi spíše otázka pro exekutora samotného, než pro nás.

Jan NĚMEC, moderátor
--------------------
Neuvažovali jste třeba někdy o externím advokátovi, třeba abyste ušetřili na zaměstnancích?

Hana POHANOVÁ, mluvčí DP Brno
--------------------
Tak my s tím systémem, který funguje, jsme spokojení, ale skutečně do budoucna uvažujeme o spolupráci s externí společností, se subjektem, který se programově zabývá vymáháním pohledávek. Slibujeme si od toho nižší náklady a vyšší výnosy, tedy jednoduše řečeno vyšší efektivitu celého toho procesu.

Jan NĚMEC, moderátor
--------------------
Díky za rozhovor a dobrý večer do Brna.

Hana POHANOVÁ, mluvčí DP Brno
--------------------
Děkuji a na slyšenou.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, vrací vám advokátní kancelář Brože, Sokola, Nováka nějaké peníze z těch honorářů?

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Z honorářů ne.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak z něčeho jiného?

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Ne.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Vrací vám ta advokátní kancelář nějaké peníze, ať už jakoukoliv cestou?

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Dopravní podnik, jak už jsem říkal na začátku, má výnos z těch pokut, z ničeho jiného.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Witzany, jak vy se díváte na to, že z tisícových pokut jde většina peněz do kapes drahým advokátům?

Jiří WITZANY, člen zastupitelstva hl. m. Prahy /ED/
--------------------
Tak já za prvé myslím, že to navýšení pokuty o čtyři tisíce korun je vůči občanům v okamžiku teda podání k soudu velmi tvrdé. Stejně tak si myslím, že nepřiměřená je ta odměna advokátů. Tady je obecný problém Dopravního podniku, který je akciovou společností, a mnoho věcí probíhá zcela mimo kontrolu zastupitelstva. My jako
zastupitelé jsme vlastně nikdy nebyli informováni o tom, jakým mechanismem probíhá toto vymáhání, jak je toto navyšováno.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Zabýval jste se tím někdy, nebo chtěl jste to někdy po Dopravním podniku vědět, tyto informace?

Jiří WITZANY, člen zastupitelstva hl. m. Prahy /ED/
--------------------
Upřímně řečeno nechtěl, chtěl jsem jiné informace a často jsem je nedostal. Přiznám se, že o tomto rozsahu jsem se dozvěděl až dnes. Zjišťoval jsem si některé věci a třeba právní informaci, kterou k tomu mám, je, že ten poplatek za zastupování náleží Dopravnímu podniku, ne advokátovi. A záleží tedy na Dopravním podniku, zda si tento poplatek ponechá, nebo celý smluvně jaksi přepošle advokátní společnosti. Také je možné smluvně, aby ten advokátní poplatek byl snížen na částku mnohem rozumnější.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Witzany, máte nějaké informace, proč to Dopravní podnik dělá? Máte tuto kauzu zmapovanou třeba tak, že byste věděli, nebo měli podezření, zda se nevrací peníze z advokátní kanceláře třeba formou sponzoringu politickým stranám nebo nějakou jinou cestou?

Jiří WITZANY, člen zastupitelstva hl. m. Prahy /ED/
--------------------
Tak to určitě zmapováno nemám. Nicméně tato smlouva vypadá jako nesmírně výhodná pro tuto advokátní kancelář. Já budu požadovat po panu řediteli, aby mi ukázal tu smlouvu, aby mi poskytl informace o tom, jak proběhlo to výběrové řízení, jestli tam byly nějaké dodatky v nedávné době, protože já nevěřím tomu, že ten paušál byl stanoven před devíti lety, to prostě není možné a věřím, že v krátké době bude provedeno nové výběrové řízení, nebo Dopravní podnik převezme to vymáhání na svá bedra.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ten tlak opozice vyvine, aby to tak bylo, aby se to posunulo dopředu.

Jiří WITZANY, člen zastupitelstva hl. m. Prahy /ED/
--------------------
Ano, určitě.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, řekněte mi, pokud je to tak, že ten poplatek můžete mít, proč se o to nesnažíte. Skutečně to vypadá velmi jednostranně. Proč se zvýhodňuje tímto způsobem nejdražší nebo jedna z nejdražších a z nejvíce renomovaných advokátních kanceláří v zemi?

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Já už jsem jednou odpověděl, ta smlouva je prostě platná. My jednáme s advokátní kanceláří, pokud přistoupí na nějakou změnu, samozřejmě ta změna může nastat, ale musí to být akt oboustranný. Prostě my nemůžeme, chceme-li říkat, že žijeme v právním státě, nemůžeme prostě jednostranně neuznávat smlouvy, které byly kdysi uzavřeny.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale můžete usilovat o jejich změnu právě proto, aby to vůči pasažérům třeba nebylo tak tvrdé, jak říkal pan Witzany.

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Víte, to už jsem řekl na začátku. Především by lidi neměli jezdit načerno. A když už se někomu stane, že zapomene, dejme tomu, jízdenku nebo něco takovýho, tak neplatí vůbec žádnou pokutu, platí pouze poplatek, zhruba třicet korun, tuším, za to, že se prokáže, že měl předplatní jízdenku. Pokud zaplatí na místě, platí pouhých pět set korun. Pokud zaplatí v doplatkové pokladně po více než čtrnácti dnech, platí devět set korun ...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to není tématem tohoto rozhovoru. Mluvme o tom, zda je morální, aby peníze z poplatků šly nejdražším advokátům v zemi.

/souznění hlasů/

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
... příliš tvrdé a já jsem přesvědčený, že je především nemorální, když se jezdí načerno, pak se ještě nezaplatí ta pokuta a nechá se to dojít k soudu.

Jiří WITZANY, člen zastupitelstva hl. m. Prahy /ED/
--------------------
Ale s tím souhlasím, že je třeba vymáhat, pokud někdo jezdí načerno. Na druhou stranu je třeba, aby ta odměna byla přiměřená. Je to naprosto rutinní právní úkon. Ta advokátská činnost je tam minimální. Je to v podstatě úřednická práce. Odměna tři tisíce plus měsíční paušál milion je podle mě zcela mimo to, co je přiměřené. Proto ano, nechť se vymáhá, ale za přiměřenou odměnu.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pánové, děkuji vám, kauzu budeme dále sledovat. Zase vás jistě pozveme, hezký večer.

Jiří WITZANY, člen zastupitelstva hl. m. Prahy /ED/
--------------------
Na shledanou.

Tomáš JÍLEK, generální ředitel DP hl. m. Prahy
--------------------
Hezký večer.