29.09.2007 - 14:32, autor: ČT24.
Celkem sedm firem se chce starat o vymáhání pokut za neplacení
jízdného. Veřejnou soutěž vyhlásil pražský dopravní podnik. Mezi přihlášenými
je i advokátní kancelář, která tento servis dopravnímu podniku v hlavním městě
momentálně zajišťuje. Někteří zastupitelé její služby kritizují, protože jsou
prý předražené a pro město nevýhodné.
video: Pražský dopravní podnik vyhlásil soutěž na vymáhání pokut
Čtrnáct let vymáhá pokuty pro pražský dopravní podnik advokátní kancelář Brož-Sokol-Novák. Ta dlouhodobě čelí kritice některých zastupitelů. Pokud totiž neplatič skončí u soudu, zaplatí víc než pět tisíc, dopravní podnik ale dostane necelou tisícovku. Tři tisíce si pak nechá advokátní kancelář. ″Nechává si celou tuto obrovskou odměnu a ještě dostává další paušální odměnu,″ říká pražský zastupitel Jiří Witzany.
Ta činí zhruba milion korun měsíčně. Advokáti se ale brání, že částka je odpovídající, jelikož na vymáhání pohledávek pracuje přes padesát lidí. Navíc prý kancelář moc nevydělávala. ″V prvních letech jsme byli ve ztrátě a až pak jsme se dostali do zisku,″ tvrdí advokát Jan Brož. Jiří Witzany ale odporuje, výnos se prý pohybuje v řádech sto padesáti milionů.
Teď by z vybraných peněz mohl mít část i dopravní podnik, na vymáhání totiž vypsal nové výběrové řízení. Martin Dvořák, ředitel dopravního podniku, doufá, že se zlepší podmínky pro zadavatele. Podáno bylo sedm nabídek, z nichž šest prošlo, jedna nesplnila formální obsahovou část.
Do soutěže se přihlásila i advokátní kancelář, která měla dosud vymáhání pohledávek na starosti. Šance na prodloužení smlouvy jsou vysoké. To přiznává i ředitel Dvořák: ″Stávající dodavatel do určité míry splňuje představy dopravního podniku a i z toho jsme vycházeli v rámci zadávací dokumentace.″
Brož-Sokol-Novák v nabídce snížili částku, kterou až dosud za vymáhání inkasovali, tím jejich šance ještě rostou. Jejich kritici však doufají, že vyhraje někdo, kdo si bude brát jen poměrnou část peněz. Witzany věří, že tendr ukáže, kolik peněz může zůstat městu a kolik dopravnímu podniku.
Vítěze výběrového řízení určí hodnotící komise už v polovině listopadu, od příštího roku by tak mohla dopravní podnik zastupovat nová advokátní kancelář.
Barbora Straňáková
Nejlepší byznys v
advokacii?
Euro |
24.9.2007 | : Doprava | : 78 | : HANA BOŘÍKOVÁ
DOPRAVNÍ PODNIK HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
Firma vyhodnocuje tendr na vymáhání pohledávek z nezaplaceného jízdného
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DP) vyhlásil soutěž, která by mohla
změnit zaběhnutý a médii kritizovaný systém vybírání pokut od černých pasažérů
i právní kancelář, jež pro něj tyto služby zajišťovala. „Myslím, že zadávací
dokumentace je tak dobře zpracovaná, že podmínky budou výhodné pro dopravní
podnik. Určitě se můžeme bavit o tom, že proces vymáhání do budoucna bude
levnější. Dopravní podnik bude platit míň, pokud vůbec něco,“ slibuje ředitel
DP Martin Dvořák. A černí pasažéři? Zda budou i nadále sloužit jako
nezanedbatelný zdroj příjmů advokátů, se brzy uvidí. Hodnotící komise se sejde
26. září a do konce měsíce by měl být vybrán vítěz. Z kolika nabídek bude
komise vybírat, dopravní podnik nesdělil. Minimálně jednu ale obdržel – od
kanceláře Brož & Sokol & Novák, která pro DP dosud pracovala a které
končí smlouva 30. září.
Slušný výdělek. Spolupráci DP s těmito právníky nehodnotí Martin Dvořák zásadně
negativně. Poukazuje na úspěšnost vymáhání pokut, která prý překračuje padesát
procent. Ředitelův názor ovšem zdaleka nesdílejí média, která se v minulém roce
podrobně věnovala kontraktu podniku s kanceláří Brož & Sokol & Novák.
Novináři upozornili, že z více než pětitisícové částky, kterou nakonec zaplatí
provinilec, jehož prohřešek skončil u soudu, připadnou tři tisíce korun
právníkům za zastupování podniku, sám podnik získá jen 950 korun. „Náklady
zastoupení, tedy odměna advokáta, se v průběhu doby měnila, ale principiálně do
ní nikomu nic není. Platí ji ten, kdo ve sporu prohrál, a jen byl-li klient
zastoupen advokátem. Tedy DP nijak netrpěl, protože fakticky dostal přesně to,
nač měl podle zákona nárok. Pokutu a soudní poplatek,“ brání se Tomáš Sokol z
kanceláře Brož & Sokol & Novák.
Odměny advokátů, které si vydělají za zastupování podniku, nicméně v součtu
dosahují desítek milionů korun ročně. „Z odpovědi na mou interpelaci vyplývá,
že advokátní kancelář inkasuje platby ročně minimálně ze 30 tisíc případů po
žalobě či exekuci. Tedy včetně plateb za právní zastoupení jde o příjem v řádu
100 až 150 milionů korun ročně,“ poukazuje na více než solidní výdělky
advokátů, kteří s DP spolupracují od roku 1993, zastupitel Jiří Witzany (SNK ED). Přepravní společnost navíc ještě platí kanceláři
paušální poplatek za činnosti, které předcházejí soudnímu řízení, například
organizování agendy evidence pohledávek vůči neplatičům nebo výpočet mezd
revizorům. Mluvčí DP Ondřej Pečený uvádí, že odměna dosahuje osmi milionů korun
ročně, podle údajů pražské radnice to v roce 2005 bylo 13,9 milionu korun.
Sokol prý přesně neví, kolik kancelář vydělává, ví ale, že zisk úchvatný není:
„Nevím, jaká je souborná částka příjmů (a také by byla předmětem advokátní
mlčenlivosti), ale bezpečně vím, že na věci pracuje přibližně 40 až 50
administrativních sil a zhruba šestnáct advokátů a koncipientů. Náklady pohltí
zhruba 90 až 95 procent zisku, ať už je jakkoliv velký.“
Witzany se domnívá, že probíhající
výběrové řízení je příležitostí změnit dlouhodobě nevýhodnou smlouvu na právní
zastoupení při vymáhání pokut MHD na smlouvu, která zvýší příjmy města ročně až
o sto milionů korun. „K tomu je nutné změnit charakter smlouvy tak, aby
takzvané advokátní přísudky a platby za exekuci připadaly městu, které odměňuje
příslušnou advokátní kancelář smluvně kombinací paušální a variabilní částky,“
říká.
Právní kancelář i dopravní podnik se výtkám v minulosti bránily tím, že
právníci jsou odměňováni na základě tarifů, které stanovuje vyhláška
ministerstva spravedlnosti. „Náhrada nákladů právního zastoupení není nic, co
by mohlo být příjmem klienta, tedy příjmem je, ale na druhé straně mu odpovídá
stejně vysoká pohledávka advokáta. Tedy nula od nuly pojde,“ vysvětluje Sokol.
Mluvčí České advokátní komory Iva Chaloupková ale tvrdí, že klienta a advokáta
nic nenutí postupovat na základě tarifů a mohou uzavřít smluvní odměnu.
Jen pro velké. Někteří právníci ovšem tendr dopravního podniku napadají. Je prý
ušit na míru jen velkým firmám. Přihlásit se do něj mohou pouze společnosti,
které mají pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou dodavatelem třetí osobě
minimálně ve výši 50 milionů korun pro jednu pojistnou událost. Zadávací
podmínky obsahují požadavek na seznam minimálně patnácti advokátů nebo
koncipientů, kteří musejí být členy sdružení nebo společníky či zaměstnanci
uchazečů, čímž předem vyloučily i středně velké kanceláře. „Domníváme se, že
zakázka je natolik velká, že by ji jiné než velké společnosti nezvládly. Nikdo
ale nebránil menším firmám, aby se do tendru přihlásily nebo aby se spojily v
asociaci,“ obhajuje Pečený požadavky na soutěž, která podle některých právníků
představuje nejlepší byznys v advokacii.
Foto popis| MILIONY ZKONTROLOVANÝCH. Revizoři zkontrolovali za první pololetí
letošního roku 3,2 milionu cestujících, téměř 123 tisícům z nich uložili
pokuty. Zhruba 40 až 45 procent postihů vyberou kontroloři od pasažérů bez
lístku na místě, 25 procent hříšníků zaplatí dodatečně v doplatkové pokladně
dopravního podniku a zhruba 30 procent vymáhá advokátní kancelář. Na tu vypsal
pražský dopravní podnik tendr.
Foto autor| FOTO: Martin Pinkas
O autorovi| HANA BOŘÍKOVÁ (hana.borikova@euro.cz)